
Tomme tromler i nyt flow
Siden marts 2025 har Freja stået for alle leverancer af tomme tromler i ét flow fra leverandøren Greif i Falkenberg til Fuchs produktionsanlæg i Västerhaninge
Smøremiddelproducenten Fuchs har udvidet sit samarbejde med transportvirksomheden Freja om at håndtere leverancer af tomme tromler fra Greifs anlæg i Falkenberg til Fuchs' produktionsanlæg i Västerhaninge.
Tidligere blev transporten håndteret af en tredjepartsløsning med mellemlager i Länna. Den ekstra håndtering, som tredjepartsløsningen medførte, øgede risikoen for kvalitetsafvigelser i form af beskadigede varer.
- For at reducere risikoen for kvalitetsafvigelser og forbedre kontrollen over forsyningskæden, så den passede bedre til vores behov, var vi nødt til at ændre flowet, siger Eric Lund, Senior Planner hos Fuchs. Vi ønskede at gå fra tredjepartsflow til direkte levering.
Fuchs' ambitioner om et mindre miljøbelastende flow handler bla. om en reduktion af CO2-udledningen. Valget af speditør faldt på Freja, da de kunne tilbyde brændstofvalget HVO100 på ruten Falkenberg - Västerhaninge.
Fælles ambitioner driver partnerskabet
Fuchs og Freja har allerede udviklet et tæt samarbejde om international transport - og deler en vision om mere bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Nu er partnerskabet blevet udvidet til at omfatte indenrigsruter til og fra Greif. Den nye løsning reducerer ikke kun udledningen fra transport betydeligt, men gør det også muligt at returnere transportemballage til Greif, så den kan genbruges.
- Fuchs ønskede bedre kontrol over tilstrømningen, så den passede bedre til deres forsyningskæde, og det har de fået nu, siger Søren Skive, vicepræsident for Freja Sverige.
Alt er baseret på behovene i produktionsanlægget i Västerhaninge. Det handler ikke kun om renere transport, men også om smartere logistik.
Når Freja returnerer emballage til Greif, skaber det et lukket kredsløb, som forlænger materialernes levetid. En sidegevinst er også, at Fuchs ikke behøver at have et ekstra lager.
- Vi ser flere fordele ved det nye flow. Siden starten i marts 2025 har det nye flow reduceret kuldioxidudledningen og også reduceret transportskader på tromlerne, siger Eric Lund og fortsætter:
- Vi har været i stand til at strømline rutiner, forbedre logistikken og få en mere sammenhængende forsyningskæde med øget gennemsigtighed, tidsbesparelser og et bedre arbejdsmiljø.
- At kunne udvikle sig på denne måde sammen med leverandørerne er grundlæggende for alle, der ønsker at tænke på bæredygtighed.
-hawin