Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter

Toilet- og køkkenruller forbindes sjældent med design og boligindretning, men Svanepapir ændrer dette med sin neutrale beige farve.

Det afdæmpede look passer perfekt ind i moderne hjem, hvor minimalistiske og naturlige stilarter dominerer. 

Det stilrene udtryk er ikke det eneste, der gør Svanepapir til noget særligt. Papiret er fremstillet af returpap, hvilket også appellerer til de miljøbevidste forbrugere.

Med returpap bliver fodaftrykket ca. 70 % lavere i forhold til produkter fremstillet af nye fibre.

Det skriver Fritz Schur Consum i en pressemeddelelse. 

Den kommer ind på at Svanepapir matcher både komforten og kvaliteten hos de traditionelle hvide produkterder til trods for anvendelsen af returpap

Dermed forener Svanepapirs toilet- og køkkenruller både design, cirkulær produktion og komfort.

- Vores mål har bl.a. været at vise, at design og cirkulær produktion ikke behøver at koste ekstra eller medføre et kvalitetskompromis.

- Svanepapir er beviset på, at man kan få begge dele, siger Carsten Wandorf, som er administrerende direktør i Fritz Schur Consumer Products.  

Gavner den cirkulære økonomi
Historisk har produkter fremstillet af returmaterialer ofte haft modgang på grund af kvalitetsmangler eller højere priser. Men Svanepapir er udviklet med et klart mål om at matche konkurrerende produkter på begge parametre.

- Den 1. oktober 2025 træder det udvidede producentansvar for emballage i kraft i Danmark. Med det får tusindvis af danske virksomheder ansvaret for at finansiere og organisere indsamling, sortering og genanvendelse af deres emballager.

- Produkter som Svanepapir bidrager til at styrke efterspørgslen på returmaterialer, og det er positivt for den grønne omstilling, siger Marianne Roed Jakobsen, som er administrerende direktør i kollektivordningen VANA.

VANA er stiftet Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Erhverv og DagSam og oplyser og hjælper danske virksomheder med at varetage producentansvaret for emballage. 

Et produkt til fremtiden
Husholdningspapirindustrien har historisk været blandt de første til bredt at anvende returmaterialer.

Men mængden af returpapir er faldende, samtidig med at mængden af returpap stiger. Svanepapir understøtter dermed, at kategorien fortsat kan bidrage markant til genanvendelsen af returmaterialer.

- Vi har gennem mange år samarbejdet med Fritz Schur Consumer Products om at tilbyde vores kunder spændende varer.

- Vi er superglade for, at vi nu kan være først med dette nye alternativ på toilet- og køkkenruller – vi er sikre på, at rigtig mange kunder vil synes, det er et godt produkt – og vi glæder os til at se det på hylderne i vores butikker over hele landet, siger Jonas Schrøder, som er kommunikationschef i REMA 1000.

Med den rette kombination af stil, cirkularitet, kvalitet og komfort, forventer Fritz Schur Consumer Products, at Svanepapir kan vinde forbrugernes gunst.

Svanepapir er netop blevet tilgængeligt i REMA 1000-butikkerne, og prisen vil ligge på linje med eksisterende kvalitetsprodukter.

Svanepapir er således klar til at sætte et cirkulært aftryk – både i danskernes hjem og på markedet for husholdningspapir.

-hawin

29/1 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion