Tendens: Større interesse for plast - tilpasset i mindre mængder

Tendens: Større interesse for plast - tilpasset i mindre mængder

De europæiske dagligvarebutikker i Europa har ændret syn på, hvordan emballage kan blive mere miljøvenlig. Det siger Sealed Airs forretningsudvikler, som peger på fire områder, hun ser blive taget i brug i industrien for at forbedre emballageydelsen og reducere affalds- og CO2-mængderne

Af Lisbeth Petersen

Bæredygtighed i emballageudvikling handler ikke alene om selve emballagematerialet og dets genanvendelighed. Flere aspekter af emballageydelse herunder fødevaresikkerhed, holdbarhed, produktpræsentation og forsyningskædeeffektivitet, bliver stadig vigtigere. Og dermed også væsentligt for, hvordan virksomheder udvikler deres bæredygtighedsstrategier, samtidigt med, at forbrugerne stiller stadig højere krav til bæredygtighed.

 Stephanie Poole, forretningsudvikler i Sealed Air

Det er nogle af de konklusioner, forretningsudvikler i emballageproducenten Sealed Air, Stephanie Poole påpeger drager ud fra sit arbejde med en række fødevareforhandlere i Europa, som siger, at de ser et strategisk skift i, hvordan man griber bæredygtighed an i emballageudvikling.

God beskyttelse
Poole påpeger, at fremskridtene inden for genbrug tillige med tilgængeligheden til flere genbrugscentre, nu fører til et nyt syn på plastemballage og en større vilje til at betragte plast som et bæredygtigt valg. Dels gennem muligheden for at mindske afhængigheden af jomfruelige ressourser, dels når plasttik let kan genbrugs. 

Hun fortæller, at det igen fører til en større interesse for plastemballagens beskyttende egenskaber og en forståelse for, hvordan dette kan øge bæredygtigheden.  

Forlænget holdbarhed
-At forhindre ilt i at komme ind i emballagen spiller også en vigtig rolle for at forlænge holdbarheden af fødevarer, hvilket yderligere reducerer spild - især ved salg af friske fødevarer som kød og andre proteiner. Det kan for eksempel gørees med en vakuumpakkemaskine til såkaldt skin-packaging. Denne løsning låser friskheden ved at fjerne ilt, og kan forlænge holdbarheden med op til 20 dage, forklarer Stephanie Poole.

Præsentation af emballagen
Hvordan produktet præsenteres med sin emballage er et andet yderst vigtigt aspekt, ikke mindst for producenternes branding. Stephanie Poole påpeger, at butikkerne især til ferskvarediskene leder efter emballage, der forhindrer tåge i at danne sig på dem, simpelthen for at sikre, at produkterne skiller sig ud på hylderne og ser tiltalende ud i køleskabene.
Butikker overvejer også højglans emballagefilm, der forbedrer præsentationen, og lufttæt vakuumemballage der reducerer den samlede pakkestørrelse. Affaldsbevidste forbrugere kan blive afskrækket af, hvad de opfatter som overdreven emballage, siger hun.

Mindre pakkestørrelser
Det fjerde punkt, som Stephanie Poole fremhæver, er, at mindre og tætsiddende emballage foretrækkes af købmænd, der ønsker at reducere udledningen af CO2 i hele forsyningskæden.

Som eksempel nævner hun, at modificeret atmosfæreemballage (MAP) er meget brugt til at pakke kød i europæiske dagligvarebutikker.  

Selvom disse pakker har fordele i forhold til at bevare friskheden, rummer pakkerne meget tomt rum. Men her er forhandlerne begyndt at gentænke, ifølge Stephanie Poole, der mener, at flere går over til skin pack-emballage, der omhyggeligt og stramt kan vikles rundt om hver kontur af kødet. 

Dette reducerer den samlede pakkestørrelse, i nogle tilfælde med op til 50 procent,og gør det muligt for detailhandlere at optimere transport- og køleplads og reducere CO2-udledningen, tilføjer forretningsudvikleren.

 

26/1 2023
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger