Tendens: Større interesse for plast - tilpasset i mindre mængder

Tendens: Større interesse for plast - tilpasset i mindre mængder

De europæiske dagligvarebutikker i Europa har ændret syn på, hvordan emballage kan blive mere miljøvenlig. Det siger Sealed Airs forretningsudvikler, som peger på fire områder, hun ser blive taget i brug i industrien for at forbedre emballageydelsen og reducere affalds- og CO2-mængderne

Af Lisbeth Petersen

Bæredygtighed i emballageudvikling handler ikke alene om selve emballagematerialet og dets genanvendelighed. Flere aspekter af emballageydelse herunder fødevaresikkerhed, holdbarhed, produktpræsentation og forsyningskædeeffektivitet, bliver stadig vigtigere. Og dermed også væsentligt for, hvordan virksomheder udvikler deres bæredygtighedsstrategier, samtidigt med, at forbrugerne stiller stadig højere krav til bæredygtighed.

 Stephanie Poole, forretningsudvikler i Sealed Air

Det er nogle af de konklusioner, forretningsudvikler i emballageproducenten Sealed Air, Stephanie Poole påpeger drager ud fra sit arbejde med en række fødevareforhandlere i Europa, som siger, at de ser et strategisk skift i, hvordan man griber bæredygtighed an i emballageudvikling.

God beskyttelse
Poole påpeger, at fremskridtene inden for genbrug tillige med tilgængeligheden til flere genbrugscentre, nu fører til et nyt syn på plastemballage og en større vilje til at betragte plast som et bæredygtigt valg. Dels gennem muligheden for at mindske afhængigheden af jomfruelige ressourser, dels når plasttik let kan genbrugs. 

Hun fortæller, at det igen fører til en større interesse for plastemballagens beskyttende egenskaber og en forståelse for, hvordan dette kan øge bæredygtigheden.  

Forlænget holdbarhed
-At forhindre ilt i at komme ind i emballagen spiller også en vigtig rolle for at forlænge holdbarheden af fødevarer, hvilket yderligere reducerer spild - især ved salg af friske fødevarer som kød og andre proteiner. Det kan for eksempel gørees med en vakuumpakkemaskine til såkaldt skin-packaging. Denne løsning låser friskheden ved at fjerne ilt, og kan forlænge holdbarheden med op til 20 dage, forklarer Stephanie Poole.

Præsentation af emballagen
Hvordan produktet præsenteres med sin emballage er et andet yderst vigtigt aspekt, ikke mindst for producenternes branding. Stephanie Poole påpeger, at butikkerne især til ferskvarediskene leder efter emballage, der forhindrer tåge i at danne sig på dem, simpelthen for at sikre, at produkterne skiller sig ud på hylderne og ser tiltalende ud i køleskabene.
Butikker overvejer også højglans emballagefilm, der forbedrer præsentationen, og lufttæt vakuumemballage der reducerer den samlede pakkestørrelse. Affaldsbevidste forbrugere kan blive afskrækket af, hvad de opfatter som overdreven emballage, siger hun.

Mindre pakkestørrelser
Det fjerde punkt, som Stephanie Poole fremhæver, er, at mindre og tætsiddende emballage foretrækkes af købmænd, der ønsker at reducere udledningen af CO2 i hele forsyningskæden.

Som eksempel nævner hun, at modificeret atmosfæreemballage (MAP) er meget brugt til at pakke kød i europæiske dagligvarebutikker.  

Selvom disse pakker har fordele i forhold til at bevare friskheden, rummer pakkerne meget tomt rum. Men her er forhandlerne begyndt at gentænke, ifølge Stephanie Poole, der mener, at flere går over til skin pack-emballage, der omhyggeligt og stramt kan vikles rundt om hver kontur af kødet. 

Dette reducerer den samlede pakkestørrelse, i nogle tilfælde med op til 50 procent,og gør det muligt for detailhandlere at optimere transport- og køleplads og reducere CO2-udledningen, tilføjer forretningsudvikleren.

 

26/1 2023
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion