Tendens: Større interesse for plast - tilpasset i mindre mængder

Tendens: Større interesse for plast - tilpasset i mindre mængder

De europæiske dagligvarebutikker i Europa har ændret syn på, hvordan emballage kan blive mere miljøvenlig. Det siger Sealed Airs forretningsudvikler, som peger på fire områder, hun ser blive taget i brug i industrien for at forbedre emballageydelsen og reducere affalds- og CO2-mængderne

Af Lisbeth Petersen

Bæredygtighed i emballageudvikling handler ikke alene om selve emballagematerialet og dets genanvendelighed. Flere aspekter af emballageydelse herunder fødevaresikkerhed, holdbarhed, produktpræsentation og forsyningskædeeffektivitet, bliver stadig vigtigere. Og dermed også væsentligt for, hvordan virksomheder udvikler deres bæredygtighedsstrategier, samtidigt med, at forbrugerne stiller stadig højere krav til bæredygtighed.

 Stephanie Poole, forretningsudvikler i Sealed Air

Det er nogle af de konklusioner, forretningsudvikler i emballageproducenten Sealed Air, Stephanie Poole påpeger drager ud fra sit arbejde med en række fødevareforhandlere i Europa, som siger, at de ser et strategisk skift i, hvordan man griber bæredygtighed an i emballageudvikling.

God beskyttelse
Poole påpeger, at fremskridtene inden for genbrug tillige med tilgængeligheden til flere genbrugscentre, nu fører til et nyt syn på plastemballage og en større vilje til at betragte plast som et bæredygtigt valg. Dels gennem muligheden for at mindske afhængigheden af jomfruelige ressourser, dels når plasttik let kan genbrugs. 

Hun fortæller, at det igen fører til en større interesse for plastemballagens beskyttende egenskaber og en forståelse for, hvordan dette kan øge bæredygtigheden.  

Forlænget holdbarhed
-At forhindre ilt i at komme ind i emballagen spiller også en vigtig rolle for at forlænge holdbarheden af fødevarer, hvilket yderligere reducerer spild - især ved salg af friske fødevarer som kød og andre proteiner. Det kan for eksempel gørees med en vakuumpakkemaskine til såkaldt skin-packaging. Denne løsning låser friskheden ved at fjerne ilt, og kan forlænge holdbarheden med op til 20 dage, forklarer Stephanie Poole.

Præsentation af emballagen
Hvordan produktet præsenteres med sin emballage er et andet yderst vigtigt aspekt, ikke mindst for producenternes branding. Stephanie Poole påpeger, at butikkerne især til ferskvarediskene leder efter emballage, der forhindrer tåge i at danne sig på dem, simpelthen for at sikre, at produkterne skiller sig ud på hylderne og ser tiltalende ud i køleskabene.
Butikker overvejer også højglans emballagefilm, der forbedrer præsentationen, og lufttæt vakuumemballage der reducerer den samlede pakkestørrelse. Affaldsbevidste forbrugere kan blive afskrækket af, hvad de opfatter som overdreven emballage, siger hun.

Mindre pakkestørrelser
Det fjerde punkt, som Stephanie Poole fremhæver, er, at mindre og tætsiddende emballage foretrækkes af købmænd, der ønsker at reducere udledningen af CO2 i hele forsyningskæden.

Som eksempel nævner hun, at modificeret atmosfæreemballage (MAP) er meget brugt til at pakke kød i europæiske dagligvarebutikker.  

Selvom disse pakker har fordele i forhold til at bevare friskheden, rummer pakkerne meget tomt rum. Men her er forhandlerne begyndt at gentænke, ifølge Stephanie Poole, der mener, at flere går over til skin pack-emballage, der omhyggeligt og stramt kan vikles rundt om hver kontur af kødet. 

Dette reducerer den samlede pakkestørrelse, i nogle tilfælde med op til 50 procent,og gør det muligt for detailhandlere at optimere transport- og køleplads og reducere CO2-udledningen, tilføjer forretningsudvikleren.

 

26/1 2023
  • Gin-kande hyldet i London

    Gin-kande hyldet i London

    emballage ›Det var ikke alene ideen, men emballagens mange anvendelsesmuligheder, der fik juryen til at uddele innovationsprisen til Hunter Luxery under den forgangne London Packaging Week
  • Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    emballage ›Svenske Blue Ocean Closures meddeler, at den nyeste generation af skruelåg af fiber nu kan matche - eller ligefrem være bedre end - plastik i materialeomkostninger - samtidig med, at de sænker energiforbruget
  • Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    emballage ›Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nyligt offentliggjorte tal fra Eurostat. Too Good To Go kalder tallene “et alvorligt wakeup call”
  • Lettere banankasser til barsk bølgegang

    Lettere banankasser til barsk bølgegang

    emballage ›Sammen med en bananeksportør fra Ecuador har Mondi udviklet en transportkasse af 40 procent genanvendt fiber, som vejer mindre men bevarer styrken under 33 dages containertransport
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art