Tendens: Større interesse for plast - tilpasset i mindre mængder

Tendens: Større interesse for plast - tilpasset i mindre mængder

De europæiske dagligvarebutikker i Europa har ændret syn på, hvordan emballage kan blive mere miljøvenlig. Det siger Sealed Airs forretningsudvikler, som peger på fire områder, hun ser blive taget i brug i industrien for at forbedre emballageydelsen og reducere affalds- og CO2-mængderne

Af Lisbeth Petersen

Bæredygtighed i emballageudvikling handler ikke alene om selve emballagematerialet og dets genanvendelighed. Flere aspekter af emballageydelse herunder fødevaresikkerhed, holdbarhed, produktpræsentation og forsyningskædeeffektivitet, bliver stadig vigtigere. Og dermed også væsentligt for, hvordan virksomheder udvikler deres bæredygtighedsstrategier, samtidigt med, at forbrugerne stiller stadig højere krav til bæredygtighed.

 Stephanie Poole, forretningsudvikler i Sealed Air

Det er nogle af de konklusioner, forretningsudvikler i emballageproducenten Sealed Air, Stephanie Poole påpeger drager ud fra sit arbejde med en række fødevareforhandlere i Europa, som siger, at de ser et strategisk skift i, hvordan man griber bæredygtighed an i emballageudvikling.

God beskyttelse
Poole påpeger, at fremskridtene inden for genbrug tillige med tilgængeligheden til flere genbrugscentre, nu fører til et nyt syn på plastemballage og en større vilje til at betragte plast som et bæredygtigt valg. Dels gennem muligheden for at mindske afhængigheden af jomfruelige ressourser, dels når plasttik let kan genbrugs. 

Hun fortæller, at det igen fører til en større interesse for plastemballagens beskyttende egenskaber og en forståelse for, hvordan dette kan øge bæredygtigheden.  

Forlænget holdbarhed
-At forhindre ilt i at komme ind i emballagen spiller også en vigtig rolle for at forlænge holdbarheden af fødevarer, hvilket yderligere reducerer spild - især ved salg af friske fødevarer som kød og andre proteiner. Det kan for eksempel gørees med en vakuumpakkemaskine til såkaldt skin-packaging. Denne løsning låser friskheden ved at fjerne ilt, og kan forlænge holdbarheden med op til 20 dage, forklarer Stephanie Poole.

Præsentation af emballagen
Hvordan produktet præsenteres med sin emballage er et andet yderst vigtigt aspekt, ikke mindst for producenternes branding. Stephanie Poole påpeger, at butikkerne især til ferskvarediskene leder efter emballage, der forhindrer tåge i at danne sig på dem, simpelthen for at sikre, at produkterne skiller sig ud på hylderne og ser tiltalende ud i køleskabene.
Butikker overvejer også højglans emballagefilm, der forbedrer præsentationen, og lufttæt vakuumemballage der reducerer den samlede pakkestørrelse. Affaldsbevidste forbrugere kan blive afskrækket af, hvad de opfatter som overdreven emballage, siger hun.

Mindre pakkestørrelser
Det fjerde punkt, som Stephanie Poole fremhæver, er, at mindre og tætsiddende emballage foretrækkes af købmænd, der ønsker at reducere udledningen af CO2 i hele forsyningskæden.

Som eksempel nævner hun, at modificeret atmosfæreemballage (MAP) er meget brugt til at pakke kød i europæiske dagligvarebutikker.  

Selvom disse pakker har fordele i forhold til at bevare friskheden, rummer pakkerne meget tomt rum. Men her er forhandlerne begyndt at gentænke, ifølge Stephanie Poole, der mener, at flere går over til skin pack-emballage, der omhyggeligt og stramt kan vikles rundt om hver kontur af kødet. 

Dette reducerer den samlede pakkestørrelse, i nogle tilfælde med op til 50 procent,og gør det muligt for detailhandlere at optimere transport- og køleplads og reducere CO2-udledningen, tilføjer forretningsudvikleren.

 

26/1 2023
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske
  • Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    emballage ›De mangeårige samarbejdspartnere har indgået aftale om, at Heidelberger Druckmaschinen AG køber varemærkerettighederne og teknologien på emballageområdet af Polar Group. Overtagelsen giver Heidelberg yderligere adgang til vækstmarkederne i Asien, Sydamerika og Mellemøsten
  • Tættere på nationalt pant- og retursystem for takeaway-emballage

    Tættere på nationalt pant- og retursystem for takeaway-emballage

    emballage ›I Danmark bruger vi årligt 150 mio. madbokse af engangsplastik, som oftest bliver brugt én gang og derefter ender i skraldespanden - eller i naturen. Nu har et politisk flertal udpeget det tværgående partnerskab, som skal skabe nye løsninger
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner