Tendens: Fødevarer i mindre portioner, alternative udskæringer og inspirerende emballageSales manager Michael Borch fra Nemco viser på Nemcos Slicing & Packaging Days eksempler på, hvordan fødevareindustrien kan imødekomme forbrugernes krav om lækkerhed og bæredygtig emballage.

Tendens: Fødevarer i mindre portioner, alternative udskæringer og inspirerende emballage

Fødevarebranchen bliver nødt til at omstille sig en ny virkelighed, hvor de danske forbrugeres ønsker er under forandring. Sådan lyder opfordringen samstemmende fra en ernæringsekspert og Nemco, som er en af fødevareindustriens førende leverandører

Ifølge en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer har danske forbrugere det seneste halve år haft øget fokus på gode tilbud, billigere alternativer og forebyggelse af madspild. Men Hanne Castenschiold, der er selvstændig ernærings- og fødevarerådgiver i HCA Consulting, påpeger, at danskerne især i weekenden fortsat gerne vil have lækre retter af god kvalitet.

- Generelt bruger folk mindre tid på at lave mad end før. Godt nok er der stadig især mange mænd, der står i deres læderforklæder og kokkererer i timevis. Men det er i weekenden. På hverdagene vil også mændene helst kunne lave aftensmad på 25-30 minutter. Og hvis man samtidig gerne vil skære ned på kødforbruget, kan det være en hjælp, hvis man kan købe kød, som er skåret i tynde skiver, og som har en kort tilberedningstid. Således viser analysen, Madkultur 22, at 7 ud af 10 aftensmåltider laves på under 30 minutter, siger Hanne Castenschiold. 

Ifølge hende er tendensen, at befolkningen i Danmark spiser mindre portioner og mere plantebaseret.

- Navnlig de yngre forbrugere i aldersgruppen 18-34 år spiser mere grønt og flere bælgfrugter og prøver alternativer som f.eks. køderstatningsprodukter. Vi hører fra fødevareproducenterne, at de sælger mindre hakket oksekød, så det er i hvert fald ét tegn på, i hvilken retning udviklingen går. Men det går langsomt. Mad- og måltidsvaner er svære at ændre, og forbrugerne går ikke gerne på kompromis med den gode smag. Og det er en kendt sag, at der er forskel på, hvad folk siger, og hvad de faktisk gør, pointerer Hanne Castenschiold.

Forbrugere prioriterer velsmag frem for volumen
Den førende nordiske leverandør af løsninger til fødevareindustrien, Nemco, afholdt i sidste uge sine Slicing & Packaging Days, hvor virksomheden præsenterer imødekomme forbrugernes ønsker om f.eks. tynde skiver og bæredygtige indpakninger.

Og Nemcos CEO, Lars Olsgaard ser klare indikationer på, at forbrugerne stadig vil have fødevarer af høj kvalitet - selv om undersøgelser viser, at danskerne køber mere discount.

- Det kan godt være, at man nogle af ugens dage vælger billige produkter. Men man vil ikke helt undvære de lækre fødevarer, og vi ser derfor den trend, at alt bliver mindre. Forbrugerne går efter mere spændende og mere lækre fødevarer og prioriterer velsmag frem for mængde. Spise- og smagsoplevelser er i centrum. Forbrugerne vil have fødevarer, der præsenterer sig godt, dufter godt og smager godt. De vil have fødevarer, der er en oplevelse for alle sanser, siger Lars Olsgaard.

Han opfordrer fødevareindustrien til at stille om til en ny virkelighed, hvor kvalitet og sanseoplevelser er vigtigere end volumen.

- Hvis vi foretager et historisk tilbageblik, så har vi haft en tendens til at sætte volumen og pris over lækkerhed. Pris er stadig vigtig, men forbrugerne vil også have lækkerheden. Dertil kommer, at selve fremstillingsprocessen tillægges stor betydning af mange forbrugere. Gode processer, hvor der er taget hensyn til dyrevelfærd og andre etiske dimensioner, hænger tæt sammen med forbrugernes oplevelse af selve produktet, fastslår Lars Olsgaard.

Emballagens udseende er vigtig, og må gerne indeholde f.eks. opskrift
Hanne Castenschiold opfordrer da også fødevareindustrien til at prioritere produkternes indpakning.

-Ud over de tynde skiver af billigere udskæringer er det vigtigt for fødevarebranchen at have fokus på, hvordan deres produkter præsenterer sig. Man kommer ikke uden om at tænke bæredygtighed ind i emballagen, men det vigtigste er stadig, hvordan pakningen ser ud. Desuden må der gerne være en opskrift som en del af emballagen, så forbrugeren kan få inspiration til, hvordan man kan tilberede fødevaren og få en lækker ret ud af den, lyder rådet fra ernærings- og fødevarekonsulenten. 

Fakta om trends vedr. danskernes spisevaner:
I gennemsnit spiser danskerne kød til aftensmad 5,3 dage ud af ugens 7 dage. Kilde: Analysen "Hvad spiser danskerne til aftensmad 2022" baseret på L&F Madtracker gennemført af Epinion for Landbrug & Fødevarer.
24 % spiser ude, færdigretter eller takeaway. Kilde: Madkultur 22.
7 ud af 10 aftensmåltider laves på under 30 minutter. Kilde: Madkultur 22.
Danske forbrugere har det seneste halve år haft øget fokus på gode tilbud, billigere alternativer og forebyggelse af madspild. Kilde: Analyse fra Landbrug & Fødevarer, februar 2023.

-lipe

25/3 2023
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed
  • Billerud iværksætter stor spareplan

    Billerud iværksætter stor spareplan

    emballage ›Den svenske papir- og emballageproducent skal - som følge af et svækket, europæisk marked - skære 800 millioner svenske kroner i årsbugetterne. Det betyder bl.a. afsked med op til 650 medarbejdere
  • Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    emballage ›KHS Group lancerer ny PET-flaske til drikkevand uden brus. Flasken kombinerer kvalitetsdesign med minimalt materialeforbrug og er udviklet til kravene i travle produktionslinjer
  • Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    emballage ›Dana Lim har som den første samarbejdspartner været med til at gennemføre et relativt nyt uddannelsesforløb hos Henkel
  • Drikkekartoner bliver til transportkasser

    Drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Bornholmerne tester løsmarked

    Bornholmerne tester løsmarked

    emballage ›Kvickly i Rønne er det første supermarked, som sammen med EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA tester ordning hvor kunderne kan købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt med genbrugsemballager