Tapper ind i cirkulære emballageløsninger

Tapper ind i cirkulære emballageløsninger

Coca-Cola European Partners indgår ny femårig kontrakt med CHEP om cirkulære emballageløsninger. Tapperiet forlænger dermed sin kontrakt som skal hjælpe dem med at opnå deres ambitiøse klimamål om at ramme en nettonuludledning inden 2040

Nu kan tapperiet Coca-Cola European Partners (CCEP) se frem til endnu fem år sammen med CHEP, som leverer forsyningskædeløsninger i hele verden.

Kontrakten, der netop er blevet underskrevet, skal sikre, at CCEP fortsat får leveret deres platformsløsninger i hele Vesteuropa.

CHEPs forretningsmodel er baseret på principper for cirkulær økonomi, der består i at dele og genbruge platforme og emballage fra producenter og detailhandlere i hele forsyningskæden.

CCEP har samarbejdet med CHEP i en årrække. Hvert år er CCEP’s brug af CHEP-paller med til at forhindre fældningen af flere end 10.800 træer og undgå produktionen af ca. 1.340 ton affald, hvilket kan sammenlignes med, hvor meget affald 2.700 europæere smider ud i løbet af tolv måneder 1).

- Vi ønsker at vækste vores forretning på en ansvarlig og bæredygtig måde, og vi arbejder blandt andet på at gøre vores emballage til en del af den cirkulære økonomi. For os var cirkularitet derfor en nøglefaktor for valget af vores palleleverandør. CHEP tilbyder os en bæredygtig, cirkulær løsning, der kan tilpasses vores behov, siger Lee McCann, Associate Director for Procurement, Category Lead Warehousing, Pallets and Repack hos CCEP.

- CHEP støtter også op om en af vores vigtigste ambitioner om at opnå en nettonuludledning i 2040 og bidrage til 1,5-graders målsætningen. Over 90 procent af vores drivhusgasemissioner opstår i forsyningskæderne. Derfor beder vi alle strategiske partnere og leverandører om at sætte sig deres egne videnskabeligt baserede mål og skifte til vedvarende elektricitet inden 2023. Det er fantastisk at se, hvor langt CHEP allerede er nået på denne rejse efter også for nylig at have offentliggjort deres ambition om en 1,5-graders fremtid.

David Cuenca, administrerende direktør hos CHEP, siger:

- Ligesom vi har udviklet et stærkt bånd til de andre Coca-Cola-tapperier, vi samarbejder med på det globale marked, har vi sammen med CHEP har gennemført en uafhængig undersøgelse baseret på en livscyklusvurdering (LCA) i henhold til ISO14044. Undersøgelsen bekræftede de miljømæssige fordele, som CHEPs forretningsmodel tilbyder sammenlignet med alternative modeller, såsom pallehåndtering på byttebasis eller ikke-refunderbare løsninger. Tal fra Eurostat – den Europæiske Unions statistiske kontor – viser, at mængden af kommunalt affald, der blev genereret pr. europæer i 2018, var 492 kg.

- CCEP opbygget en gensidig tillid, der muliggør vækst, forbedrer den fremtidige konkurrenceevne samt giver en række fordele, når det gælder bæredygtighed. Vi stræber efter at opbygge og vedligeholde langsigtede relationer med vores kunder gennem samarbejdsprojekter, der forbedrer deres forsyningskæder, reducerer de samlede forsyningskædeomkostninger og gør driften mere effektiv.

-hawin

 

1): CHEP har gennemført en uafhængig undersøgelse baseret på en livscyklusvurdering (LCA) i henhold til ISO14044. Undersøgelsen bekræftede de miljømæssige fordele, som CHEPs forretningsmodel tilbyder sammenlignet med alternative modeller, såsom pallehåndtering på byttebasis eller ikke-refunderbare løsninger. Tal fra Eurostat – den Europæiske Unions statistiske kontor – viser, at mængden af kommunalt affald, der blev genereret pr. europæer i 2018, var 492 kg.

 

8/2 2021
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K-2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud