Sverige først med 100 % genanvendte Coca Cola flasker

Sverige først med 100 % genanvendte Coca Cola flasker

Koncernen forventer en besparelse på 3500 tons nyproduceret plast og dermed 25 procent lavere CO2-udledning om året, når omstillingen går i gang i starten af det nye år

Af Lisbeth Petersen

Sverige bliver dermed det første land i verden, hvor Coca Cola vil sælge sine i alt 40 varianter af Cola, Fanta, Sprite og Bonaqua i PET emballage af 100 procent genbrugsplast.

Skruelåg og etiketter bliver også fremstillet af genanvendelige materialer.

Coca Cola har i flere år produceret sine flasker delvist af genanvendelig plast, og har en global ambition om at kunne indsamle alle sine flasker til genbrug. Sverige bliver foregangsland på grund af sit retursystem 'Returpack', som er i verdensklasse, fortæller koncernens svenske administrerende direktør, Sofie Elisasson Morsink.

Hvornår den den danske afdeling også overgår til 100 procent genanvendelig plast, er ikke fastlagt endnu. Men i en mail fortæller kommunikationschef Jes Randrup Nielsen til Pacm.dk:

- Vi har i øjeblikket har vi 50% genbrugsplast i vores plasticflasker. Ligesom i resten af Europa arbejder Coca-Cola i Danmark med konkrete bæredygtighedsplaner, deriblandt hvordan vi reducerer mængden af ny plastic, vi anvender til emballage, og i løbet af 2020 vil vi kunne løfte sløret for, hvad disse planer konkret indebærer.

 

25/11 2019
  • Rekord for genanvendelse for stålemballage

    Rekord for genanvendelse for stålemballage

    emballage ›Steel for Packaging Europe har bekræftet den højeste EU-genanvendelsesprocent for stålemballage nogensinde, hvilket bringer stålemballagesektoren endnu tættere på at lukke materialekredsløbet helt
  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    emballage ›Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr
  • Produkt nr. 100 er på hylderne

    Produkt nr. 100 er på hylderne

    emballage ›Coop har udvidet sortimentet af produkter fra Thise Mejeri. Skyr med citron 160 g med müsli er Thise-produkt nummer 100 i Coops butikker. Det bliver solgt under Thises mærke med Thises emballage
  • Nyt affaldsanlæg skal skubbe til den grønne omstilling

    Nyt affaldsanlæg skal skubbe til den grønne omstilling

    emballage ›Gemidan åbner nyt anlæg med strategisk placering i Midtjylland. Lokationen skal reducere CO2-udledning og styrke den grønne omstilling, og affaldseksperterne vil sætte nyt liv under debatten om affaldshåndtering
  • VDMA præsenterer: ''The Power of Plastics Forum''

    VDMA præsenterer: ''The Power of Plastics Forum''

    emballage ›Der er plastik på plakaten, når sammenslutningen af maskin- og udstyrsproducenter i Tyskland og Europa, VDMA, på sit eget udendørs område atter præsenterer et omfattende program på K-messen i Düsseldorf
  • Fiberbaseret belægning erstatter plast i varmeforsegling af emballager

    Fiberbaseret belægning erstatter plast i varmeforsegling af emballager

    emballage ›Virksomheden Ecohelix AB har udviklet det prisbelønnede Woodmer Seal af vedvarende træbiomasse som et et grønnere alternativ til traditionelle plastbelægninger som f.eks. polyethylen (PE) med emissionsreduktioner på op til 90 procent
  • Borealis tredobler kapaciteten til genanvendelige skumløsninger

    Borealis tredobler kapaciteten til genanvendelige skumløsninger

    emballage ›Den europæiske virksomhed investerer over 750 millioner d.kr. i tysk fabrik til en ny linje til produktion af polypropylen med høj smeltestyrke. Materialet bruges bl.a. til genanvendelige kopper og fødevareemballager
  • Smart Retur vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Smart Retur vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    emballage ›Emballagevirksomheden styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne