Succesen er skåret ud i pap
Direktør og indehaver i Diaflex, Mogens Eskildsen.

Succesen er skåret ud i pap

En tilfældig oplevelse blev startskuddet til, at virksomheden Diaflex fik emballage og papirfyld i produktsortimentet i form af en maskine, der makulerer papemballage og omdanner det til papirfyld

Diaflex har i snart tre årtier været leverandør af løsninger og produkter indenfor byggeriet og har befundet sig meget langt fra markedet for papirfyld og emballage.

Et fabriksbesøg hos en innovativ samarbejdspartner, producent og leverandør fra Sydeuropa ændrede imidlertid dette. Besøget bød nemlig på en fremvisning af en papmakulator.

Sådan ridser direktør og indehaver i Diaflex, Mogens Eskildsen, historien op om, hvordan han og en kollega fik øjnene op for en ny forretningside.

- Som så ofte før besøgte vi fabrikken hos vores sydeuropæiske samarbejdspartner, som er blandt de førende leverandører af gulvslibningsmaskiner. Faktisk var vi ved at forlade fabrikken, da jeg helt tilfældigt så en maskine, der omdannede overflødig pap til brugbar emballagefyld. Det var den maskine, som vi i dag kender som papmakulatoren, fortæller Mogens Eskildsen.

’Game Changer’ for Diaflex
Grundlæggende mener han, at stort set alle markedsnyheder er spændende for et handelsfirma.

- Særligt med henblik på produkter og udstyr inden for vores arbejdsområde er det vores opgave at formidle, hvad der findes, og fortælle, hvad der bliver udviklet af innovative teknologier og nyheder, fortæller Mogens Eskildsen, der har drevet Diaflex siden 1994.

Nysgerrigheden over den maskine, han så, gav ham noget at tænke over. Også selv om den befandt sig i en anden boldgade end det, han normalt arbejder med i virksomheden. Der var nemlig et eller andet ved maskinen, som direktøren, der er aktiv jæger og fritidslandbruger i det midtjyske, og som bruger en stor del af fritiden i naturen, blev tiltrukket af.

- Vi tjekkede den grundigt ud en ekstra gang under besøget hos producenten. Og lige pludselig var vi midt i det, som blev opstarten på en ’Game Changer’ for Diaflex, erindrer han.

Bankens bekymringer gjort til skamme
Det var tilbage i 2012, at Mogens Eskildsen og kollegaen ’faldt’ over maskinen.

- Finanskrisen kradsede i byggeriet. Min kollega, der var med på turen, syntes, at et testkøb var fjollet, da pengene kunne bruges anderledes. Ikke desto mindre bestilte vi et mindre antal maskiner.

Banken udtrykte dog en begrænset begejstring for det nye marked, der lå milevidt fra Diaflex’ kerneområder med forhandling af diamantværktøj og maskiner til byggeriet.

- Under det årlige bankbesøg prellede min begejstring for miljørigtig emballage, der forener kundens krav til økonomisk rentabilitet med en grøn og ressourcevenlig omstilling, helt af på dem. ’Hvorfor ikke blot fortsætte med det, I kender’, var bankens holdning, forklarer Mogens Eskildsen. Han holdt fast i ideen om at kunne levere makulatorløsningen til kunder, der var trætte af både omkostningerne og de praktiske problemer med at sortere og bortskaffe papemballage. 

- Det var faktisk os, der havde fingeren på pulsen og kom til at foregribe mange virksomheders behov for en smartere emballagehåndtering.

Klimavalg og stigende interesse
Diaflex’ indgang til branchen for logistik og emballage blev i første omgang en forkølet hjemmeside. I takt med at efterspørgslen så småt steg, brugte man dog flere kræfter på at opbygge det digitale univers www.papmakulator.dk

- Samtidig skubbede det såkaldte klimavalg så småt til ændret adfærd for løsninger, der tog hensyn til miljø og ressourcer. På den baggrund oplevede vi en fortsat stigende interesse for makulatorløsningen.

- Da Covid-19 i starten af 2020 ramte os på omsætningen til byggeriet, eskalerede efterspørgslen af papmakulatoren og førte til en stor stigning i salg og udlejning af maskinerne, siger Mogens Eskildsen.

Lang levetid
De kraftige papmakulatorer er forsynet med stærke motorer. Det betyder, at kunderne oplever at produktiviteten er høj og samtidig er problemfri.

- Vi har endnu ikke oplevet problemer med maskinerne. De har en levetid på mere end 10 år og er solgt til kunder i hele Skandinavien.

I dag opfatter Diaflex sig som én af de største udbydere af materiel til dette nichemarked. Det er et marked, som, Mogens Eskildsen forventer, vil fortsætte støt i takt med myndighedernes målsætninger om at minimere brugen at pakkefyld produceret af oliebaserede materialer.

Samtidig er han overbevist om, at stigende priser, og den afledte økonomiske fordel ved at tænke grønt og ressourceansvarligt, vil bidrage til øget efterspørgsel på makulatorløsningen.

-hawin

19/4 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende