Stora Enso sælger fire ud af fem papirfabrikker
Stora Ensos papirfabrik i Hylte, Sverige er en af dem, som er sat til salg

Stora Enso sælger fire ud af fem papirfabrikker

Papir er ikke længere et strategisk vækstområde for den svenske koncern, som i stedet vil fokusere på andre, vedvarende materialer og udvikling inden for biomaterialer

De fire papirproduktionsanlæg, Stora Enso har sat til salg er: Anjala i Finland, Hylte og Nymölla i Sverige og Maxau i Tyskland. Fabrikkerne har faciliteter af høj kvalitet til papir- og papirmasseproduktion, har kvalificeret og erfarent personale og er placeret med en stærk infrastruktur.

Ved at frasælge størstedelen af vores papiraktiver kan vi øge vores fokus på vores definerede, strategiske vækstområder: Vedvarende emballage og byggeløsninger og innovationer inden for biomaterialer. Når vi vurderer potentielle frasalg, stræber vi efter nye ejerskaber, der vil muliggøre en langsigtet, bæredygtig fremtid for både faciliteterne og de mennesker, som arbejder der, siger Annica Bresky, som er president og CEO for Stora Enso.

Belgisk fabrik bliver i koncernen
De fire fabrikker er betinget af salg i en eller flere transaktioner. Stora Enso har ikke forpligtet sig til nogen deadline for, hvornår frasalget vil blive gennemført. Salgsprocessen, der er påbegyndt, har ingen umiddelbar effekt på Stora Ensos papiraktiviteter, som fortsat betjener koncernens kunder. Stora Ensos anlæg i Langerbrugge i Belgien, forbliver i koncernen.

Stora Enso har i dag fem papirproduktionsfaciliteter, som understøttes af funktioner inden for salg, ledelse og administration. Papirdivisionen beskæftiger i alt cirka 2.200 medarbejdere. I 2021 udgjorde Papirdivisionens omsætning 1.703 mio. EUR.

-lipe

 

29/3 2022
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske
  • Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    emballage ›De mangeårige samarbejdspartnere har indgået aftale om, at Heidelberger Druckmaschinen AG køber varemærkerettighederne og teknologien på emballageområdet af Polar Group. Overtagelsen giver Heidelberg yderligere adgang til vækstmarkederne i Asien, Sydamerika og Mellemøsten