Stora Enso investerer over 7,5 milliarder kr. i miljøvenlig emballageproduktion

Stora Enso investerer over 7,5 milliarder kr. i miljøvenlig emballageproduktion

Den svenske koncern vil bruge omkring 1 mia. euro på at omdanne den resterende papirfabrik i Oulu i Finland til en højtydende produktionslinje for pap til forbrugeremballage. Investeringen skal fremme Stora Ensos vækststrategi inden for vedvarende emballage, og produktionen med det ombyggede anlæg forventes at gå i gang i starten af 2025

Efter konverteringen af den første papirmaskine fra papir til kraftliner i Oulu i 2021, vil den resterende og pt. stillestående papirlinje bliver omdannet til en avanceret produktionslinje til falskarton og coated, ubleget kraftliner. Den samlede, årlige kapacitet vil udgøre 750.000 tons pap til forbrugeremballage.

Målgruppen er slutbrugere af drikke- og fødevareemballage til kølede og frosne produkter, tørvarer og fastfood - primært i Europa og Nordamerika. 

Hurtigere voksende marked end plastbaserede alternativer
- Vedvarende emballage er fortsat vores største strategiske vækstområde. Det er også et marked, der nu for første gang vokser hurtigere end plastbaserede alternativer. Gennem denne konvertering kan vi bygge videre på eksisterende aktiver til hurtig og omkostningseffektiv idriftsættelse sammenlignet med andre investeringsmuligheder. Det giver os en god position til at skabe øget omsætning og markedsandele, siger Stora Ensos CEO og CEO Annica Bresky.

 Stora Ensos fabrik i Oulu i Finland

De samlede investeringsomkostninger vil beløbe sig til ca. EUR 1 mia. i 2022-2025. Ved fuld kapacitet forventes investeringen at opfylde Emballagemateriale-divisionens rentabilitetsmål med en driftsmargin (ROOC) på 20%. Den årlige omsætning anslås til omkring 800 millioner euro.

-Investeringen repræsenterer et vigtigt skridt på det europæiske marked, og vil forvandle Oulu til et kæmpeanlæg. Det vil øge rentabiliteten og konkurrenceevnen af vores sortiment inden for både forbrugerkarton og bølgepap-råmateriale. Den ombyggede linje vil være den mest økonomisk konkurrencedygtige FBB-maskine i Europa, og vil muliggøre optimeret produktion, også på andre faciliteter til yderligere vækst, siger Hannu Karusinen, som er leder af Packaging Materials-divisionen i Stora Enso.

Øget bæredygtighed og mange jobs
Investeringen er helt i tråd med koncernens bæredygtighedsambitioner. Den vil fremme cirkulariteten ved yderligere at øge genanvendelse af hele Packaging Materials-divisionens produktportefølje.

Samtidigt vil ombygningen skabe omkring 300 nye stillinger i Oulu og dets støttefunktioner plus yderligere 1.500 indirekte job. Papirforbruget til den nye linje er cirka en million kubikmeter papirmassetræ. Efter investeringen reduceres koncernens markedsmasse med cirka 250.000 tons om året.

-lipe

21/10 2022
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine