Stor opbakning til januars grønne valg

Stor opbakning til januars grønne valg

I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne

Grøn Januar vender tilbage i 2025 og inviterer alle danskere til at starte året med grønnere tallerkener.

Kampagnen sætter fokus på det brede udvalg af plantebaserede retter og produkter i landets supermarkeder, kantiner og spisesteder og opfordrer forbrugerne til at udforske de mange grønne muligheder.

Sådan skriver Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse. Det er foreningen som arrangerer Grøn Januar kampagnen.

- Grøn Januar er ikke en udfordring, men en venlig opfordring til at vælge plantebaseret. Formålet er at fremhæve de lækre alternativer, der ofte overses.

- Ved at synliggøre nyheder, tilbud og det eksisterende udvalg ønsker kampagnen at inspirere flere til at prøve plantebaserede muligheder og dermed bidrage til en grønnere fremtid, siger Claire Demontreuil, kampagneleder for Grøn Januar.

Stærk opbakning fra erhvervslivet
Over 41 virksomheder har allerede tilmeldt sig Grøn Januar 2025. Blandt dem er 7-Eleven, der har deltaget siden kampagnens start i 2022:

- I forbindelse med Grøn Januar skruer vi op for synligheden af vores plantebaserede sortiment. Det er en god anledning til at gøre endnu flere nysgerrige på det grønne udvalg.

- Sidste år oplevede vi stor opbakning fra kunderne, hvor flere valgte at købe mere vegansk i kampagneperioden, siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven i Danmark.

En anden stor aktør, der i år slutter sig til kampagnen, er Netto. Som en af Danmarks største supermarkedskæder ønsker Netto at gøre plantebaseret mad endnu mere tilgængelig for sine kunder:

- Ved at fremhæve plantebaserede alternativer ønsker vi at gøre det lettere for alle at starte året med sunde og grønne vaner, siger Kristine Marie Thøgersen, Kommerciel Direktør i Netto.

Sådan kan alle være med i Grøn Januar
Grøn Januar er en invitation til alle om at udforske det plantebaserede univers - uanset om man allerede spiser plantebaseret eller er nysgerrig på at prøve noget nyt.

Formålet er at gøre det nemmere at vælge grønt i hverdagen. Man skal blot holde øje med ‘Grøn Januar’-logoet, når man handler, bladrer i tilbudsaviser, spiser ude eller støder på det online.

Logoet gør det let at finde de plantebaserede alternativer og træffe grønnere valg i sin hverdag.

Man kan desuden opfordre sin yndlingsrestaurant eller sit lokale supermarked til at tilbyde flere plantebaserede retter og produkter.

Man kan følge kampagnen på Instagram og Facebook på @groenjanuar, hvor man kan deltage i konkurrencer og blive inspireret til nye grønne produkter og retter.

Man kan også dele sine plantebaserede madoplevelser ved at bruge hashtagget #GrønJanuar, når man er ude at spise eller handle.

-hawin

 

6/12 2024
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage