Stor opbakning til januars grønne valg

Stor opbakning til januars grønne valg

I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne

Grøn Januar vender tilbage i 2025 og inviterer alle danskere til at starte året med grønnere tallerkener.

Kampagnen sætter fokus på det brede udvalg af plantebaserede retter og produkter i landets supermarkeder, kantiner og spisesteder og opfordrer forbrugerne til at udforske de mange grønne muligheder.

Sådan skriver Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse. Det er foreningen som arrangerer Grøn Januar kampagnen.

- Grøn Januar er ikke en udfordring, men en venlig opfordring til at vælge plantebaseret. Formålet er at fremhæve de lækre alternativer, der ofte overses.

- Ved at synliggøre nyheder, tilbud og det eksisterende udvalg ønsker kampagnen at inspirere flere til at prøve plantebaserede muligheder og dermed bidrage til en grønnere fremtid, siger Claire Demontreuil, kampagneleder for Grøn Januar.

Stærk opbakning fra erhvervslivet
Over 41 virksomheder har allerede tilmeldt sig Grøn Januar 2025. Blandt dem er 7-Eleven, der har deltaget siden kampagnens start i 2022:

- I forbindelse med Grøn Januar skruer vi op for synligheden af vores plantebaserede sortiment. Det er en god anledning til at gøre endnu flere nysgerrige på det grønne udvalg.

- Sidste år oplevede vi stor opbakning fra kunderne, hvor flere valgte at købe mere vegansk i kampagneperioden, siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven i Danmark.

En anden stor aktør, der i år slutter sig til kampagnen, er Netto. Som en af Danmarks største supermarkedskæder ønsker Netto at gøre plantebaseret mad endnu mere tilgængelig for sine kunder:

- Ved at fremhæve plantebaserede alternativer ønsker vi at gøre det lettere for alle at starte året med sunde og grønne vaner, siger Kristine Marie Thøgersen, Kommerciel Direktør i Netto.

Sådan kan alle være med i Grøn Januar
Grøn Januar er en invitation til alle om at udforske det plantebaserede univers - uanset om man allerede spiser plantebaseret eller er nysgerrig på at prøve noget nyt.

Formålet er at gøre det nemmere at vælge grønt i hverdagen. Man skal blot holde øje med ‘Grøn Januar’-logoet, når man handler, bladrer i tilbudsaviser, spiser ude eller støder på det online.

Logoet gør det let at finde de plantebaserede alternativer og træffe grønnere valg i sin hverdag.

Man kan desuden opfordre sin yndlingsrestaurant eller sit lokale supermarked til at tilbyde flere plantebaserede retter og produkter.

Man kan følge kampagnen på Instagram og Facebook på @groenjanuar, hvor man kan deltage i konkurrencer og blive inspireret til nye grønne produkter og retter.

Man kan også dele sine plantebaserede madoplevelser ved at bruge hashtagget #GrønJanuar, når man er ude at spise eller handle.

-hawin

 

6/12 2024
  • Nu kan udtjent industriplast lettere genanvendes

    Nu kan udtjent industriplast lettere genanvendes

    emballage ›Et treårigt samarbejde mellem en gruppe af Danmarks største industrivirksomheder har knækket flere koder til øget genanvendelse af industriens komplekse plastprodukter. Samtidig opfordrer virksomhederne til mere tværindustrielt samarbejde
  • Fiskeribranchen går med i Returordningen

    Fiskeribranchen går med i Returordningen

    emballage ›Indsamling af mellem 300 og 600 tons plastaffald fra fiskeredskaber om året. Det er det forventede, årlige resultat af Fiskeriretur, som er den femte kollektivordning under hovedorganisationen, Retur der også tæller ordninger for batterier, el, emballager og tekstiler. Det nye samarbejde er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber.
  • Stok Group køber Scan Lux Flexible 

    Stok Group køber Scan Lux Flexible 

    emballage ›Stok Group har underskrevet en købsaftale om overtagelse af 100% af aktierne i Scan Lux Flexible, med base i Aarhus. Det er planen at alle aktiviteter overtages i slutningen af marts
  • De skal finde vinderen af Plastprisen 2025

    De skal finde vinderen af Plastprisen 2025

    emballage ›Den eksterne jury til Plastindustriens årlige prisuddeling er nu på plads. Den består i år af Anders Egede Daugaard, lektor, DTU Kemiteknik, Nigel Edmondson, direktør, MADE – Manufacturing Academy of Denmark, og Per Grunddal Jørgensen, CEO, Bogense Plast
  • Papbakker i stedet for plast

    Papbakker i stedet for plast

    emballage ›Smurfit Westrock hjælper Tropica med at skifte fra plast til bakker i pap og hjælper dermed planteproducenten med at eliminere 12,4 tons plast om året
  • Papirbaserede stand-up-poser til opvasketabs

    Papirbaserede stand-up-poser til opvasketabs

    emballage ›Mondi og Proquimia har samarbejdet om at udvikle en emballage, som erstatter den tidligere plastløsning. Den nye pose er fremstillet af Mondi's re/cycle FunctionalBarrier Paper 95/5 og har betydeligt lavere CO2-udledning end den tidligere plastbaserede
  • Tre WorldStars til Nefabs fiberbaserede transportemballager

    Tre WorldStars til Nefabs fiberbaserede transportemballager

    emballage ›Den nordisk-ejede emballageproducent har modtaget hele tre styk af den prestigefyldte pris for sit alternativ til træpallekraver, en bulkemballage til engangsbrug og en bølgepapløsning til skærme
  • Nyt emballagedesign giver store plastbesparelser

    Nyt emballagedesign giver store plastbesparelser

    emballage ›Elworks reducerer brugen af plastik til fordel for mindre miljøbelastende papir i nyt emballagedesign. Det forventer man giver årlige besparelser på 233 ton CO2e