Stor efterspørgsel på færdigretter stiller nye krav til fødevareindustrien

Stor efterspørgsel på færdigretter stiller nye krav til fødevareindustrien

Især emballagen er en vigtig del af et godt convenience-måltid, mener Teknologisk Institut, som vil klæde fødevarebranchen på med optimerede teknologier til processering, emballering og tilberedning

Tidligere havde færdigretter et broget ry og blev primært forbundet med kopnudler og frysepizzaer. De udskældte måltider har dog fået et stærkt comeback i Danmark i løbet af de seneste år, og hylderne i supermarkederne er nu fyldt med sunde og velsmagende retter. Der er nemlig stor efterspørgsel på de opgraderede færdigretter, der kan spises direkte eller blot skal have en hurtig tur i mikroovnen.

- Markedet for convenience food er i hastig vækst, og det er nu, fødevareindustrien skal slå til. Forbrugerne efterspørger mad af høj kvalitet, og den skal også gerne være økologisk og tage hensyn til miljøet. Det stiller nye krav til branchen, som vi nu vil klæde godt på med nye teknologier inden for processering, emballage og tilberedning, fortæller Claus Hindborg Kristensen, projektleder på Teknologisk Institut.

Emballage med mange funktioner
Især emballagen er en vigtig del af et godt conveniencemåltid.
Den rette indpakning har to overordnede formål: At forlænge måltidets holdbarhed, og dermed mindske butikkernes madspild, og at være visuelt appellerende, så forbrugeren får lyst til at købe måltidet med hjem.

- Emballagen skal desuden kunne håndtere et varieret behov for opvarmning af de enkelte dele i det færdige convenience-måltid, og der er øget efterspørgsel på bæredygtig indpakning. Vores specialister kan udvikle skræddersyede emballageløsninger i samarbejde med den enkelte virksomhed, siger Claus Hindborg Kristensen.

Nye udfordringer
Convenience-måltider er særligt udfordrende, fordi håndteringen af råvarer starter hos producenten, men afsluttes hos slutbrugeren. Det stiller høje krav til råvarerne og fremstillingsprocesserne. Derudover består et convenience-måltid af forskellige komponenter, der varierer i tilberedningsgrad, f.eks. rå salat, semiforarbejdet kød og måske en dressing.

- Det kræver en multidisciplinær tilgang at fremstille en velsmagende færdigret af høj kvalitet. Mange fagområder skal spille sammen for at opnå succes. Med afsæt i industriens behov og danske kvalitetsråvarer udvikler vi konkrete løsninger på de udfordringer, producenterne oplever i forhold til convenience food. Ud over emballage har vi særligt fokus på udvikling af metoder, der kan måle og styre kvalitet og holdbarhed samt hvordan vi kan gøre fremstillingen af færdigretterne mere energieffektive, fortæller Claus Hindborg Kristensen.

Projektet er støttet af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte under Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Læs mere på bedreinnovation.dk

-lipe

12/11 2019
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne