Spansk emballage til aioli fremstilles nu med genbrugsplast

Spansk emballage til aioli fremstilles nu med genbrugsplast

Den spanske fødevareproducent Choví Group har ændret materialesammensætningen i sin ikoniske emballage til virksomhedens brand for hvidløgsmayonnaise, Allioli. Nu indeholder emballagen, der er udviklet sammen med emballageproducenten Berry Superfos, 25% genanvendt plast – takket være avanceret materialeteknologi

Som et godt eksempel på cirkulær udvikling har Choví Group netop konverteret sin let kendelige bøtte til Allioli hvidløgsmayonnaise - det som vi kender som Aioli til en ny sammensætning af plastmaterialer.
Bøtten, der produceres af Berry Superfos og skiller sig markant ud på supermarkedshylderne med sin solgule farve og særlige form, indeholder nu 25% genanvendt polypropylen (PP) af samme kvalitet som jomfruelig plast. Desuden er hele bøtten i PP og dermed let at genanvende.

Det er først for nylig blevet muligt at producere fødevareemballage af polypropylen med genanvendte materialer. Dette gennembrud for fødevareindustrien skyldes ny avanceret pyrolyseteknologi, der åbner op for at omdanne affaldsstrømme, som ikke er egnede til anden genanvendelse, til plast af jomfruelig kvalitet.

Bæredygtighedscertificering påkrævet
Ændringen i materialesammensætningen af den sprøjtestøbte bøtte er foregået i samarbejde mellem Choví Group og Berry Superfos, mens den genanvendte polypropylen leveres af virksomheden Repsol.


Alle tre virksomheder har en ISCC Plus-certificering (International Sustainability & Carbon Certification), som er påkrævet for at kunne benytte genanvendte materialer til fødevareemballage. Denne certificering sikrer troværdig information om brug af cirkulære materialer samt sporbarhed i hele forsyningskæden.
David Moya, Industrial Director i Choví, siger:

-Processen med at videreudvikle vores ikoniske Allioli emballage til at inkludere genbrugsmateriale har været lang, men også berigende – og resultatet er fremragende. Det er blevet muligt takket være vores alliance med Berry Superfos, der har været en perfekt rejseledsager for os i dette banebrydende projekt om at øge bæredygtigheden af Allioli emballagen.
Gode resultater i partnerskab
Choví Group og Berry Superfos har været partnere i mere end 25 år, og bestræbelserne på at videreudvikle Choví Groups emballageløsninger vil fortsætte i de kommende år.

Ignacio Igea, Salgsdirektør i Berry Superfos, Iberia, siger:

-Vores partnerskab med Choví er et eksempel på den slags forhold, som vi i Berry Superfos stræber efter at etablere med alle vores kunder. Det indebærer, at vi er innovative og leverer topmoderne teknologi, dedikeret service og engagerer os i at fremme bæredygtig udvikling.

-lipe

 

18/2 2022
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris