Spansk emballage til aioli fremstilles nu med genbrugsplast
Den spanske fødevareproducent Choví Group har ændret materialesammensætningen i sin ikoniske emballage til virksomhedens brand for hvidløgsmayonnaise, Allioli. Nu indeholder emballagen, der er udviklet sammen med emballageproducenten Berry Superfos, 25% genanvendt plast – takket være avanceret materialeteknologi
Som et godt eksempel på cirkulær udvikling har Choví Group netop konverteret sin let kendelige bøtte til Allioli hvidløgsmayonnaise - det som vi kender som Aioli til en ny sammensætning af plastmaterialer.
Bøtten, der produceres af Berry Superfos og skiller sig markant ud på supermarkedshylderne med sin solgule farve og særlige form, indeholder nu 25% genanvendt polypropylen (PP) af samme kvalitet som jomfruelig plast. Desuden er hele bøtten i PP og dermed let at genanvende.
Det er først for nylig blevet muligt at producere fødevareemballage af polypropylen med genanvendte materialer. Dette gennembrud for fødevareindustrien skyldes ny avanceret pyrolyseteknologi, der åbner op for at omdanne affaldsstrømme, som ikke er egnede til anden genanvendelse, til plast af jomfruelig kvalitet.
Bæredygtighedscertificering påkrævet
Ændringen i materialesammensætningen af den sprøjtestøbte bøtte er foregået i samarbejde mellem Choví Group og Berry Superfos, mens den genanvendte polypropylen leveres af virksomheden Repsol.
Alle tre virksomheder har en ISCC Plus-certificering (International Sustainability & Carbon Certification), som er påkrævet for at kunne benytte genanvendte materialer til fødevareemballage. Denne certificering sikrer troværdig information om brug af cirkulære materialer samt sporbarhed i hele forsyningskæden.
David Moya, Industrial Director i Choví, siger:
-Processen med at videreudvikle vores ikoniske Allioli emballage til at inkludere genbrugsmateriale har været lang, men også berigende – og resultatet er fremragende. Det er blevet muligt takket være vores alliance med Berry Superfos, der har været en perfekt rejseledsager for os i dette banebrydende projekt om at øge bæredygtigheden af Allioli emballagen.
Gode resultater i partnerskab
Choví Group og Berry Superfos har været partnere i mere end 25 år, og bestræbelserne på at videreudvikle Choví Groups emballageløsninger vil fortsætte i de kommende år.
Ignacio Igea, Salgsdirektør i Berry Superfos, Iberia, siger:
-Vores partnerskab med Choví er et eksempel på den slags forhold, som vi i Berry Superfos stræber efter at etablere med alle vores kunder. Det indebærer, at vi er innovative og leverer topmoderne teknologi, dedikeret service og engagerer os i at fremme bæredygtig udvikling.
-lipe