Spansk emballage til aioli fremstilles nu med genbrugsplast

Spansk emballage til aioli fremstilles nu med genbrugsplast

Den spanske fødevareproducent Choví Group har ændret materialesammensætningen i sin ikoniske emballage til virksomhedens brand for hvidløgsmayonnaise, Allioli. Nu indeholder emballagen, der er udviklet sammen med emballageproducenten Berry Superfos, 25% genanvendt plast – takket være avanceret materialeteknologi

Som et godt eksempel på cirkulær udvikling har Choví Group netop konverteret sin let kendelige bøtte til Allioli hvidløgsmayonnaise - det som vi kender som Aioli til en ny sammensætning af plastmaterialer.
Bøtten, der produceres af Berry Superfos og skiller sig markant ud på supermarkedshylderne med sin solgule farve og særlige form, indeholder nu 25% genanvendt polypropylen (PP) af samme kvalitet som jomfruelig plast. Desuden er hele bøtten i PP og dermed let at genanvende.

Det er først for nylig blevet muligt at producere fødevareemballage af polypropylen med genanvendte materialer. Dette gennembrud for fødevareindustrien skyldes ny avanceret pyrolyseteknologi, der åbner op for at omdanne affaldsstrømme, som ikke er egnede til anden genanvendelse, til plast af jomfruelig kvalitet.

Bæredygtighedscertificering påkrævet
Ændringen i materialesammensætningen af den sprøjtestøbte bøtte er foregået i samarbejde mellem Choví Group og Berry Superfos, mens den genanvendte polypropylen leveres af virksomheden Repsol.


Alle tre virksomheder har en ISCC Plus-certificering (International Sustainability & Carbon Certification), som er påkrævet for at kunne benytte genanvendte materialer til fødevareemballage. Denne certificering sikrer troværdig information om brug af cirkulære materialer samt sporbarhed i hele forsyningskæden.
David Moya, Industrial Director i Choví, siger:

-Processen med at videreudvikle vores ikoniske Allioli emballage til at inkludere genbrugsmateriale har været lang, men også berigende – og resultatet er fremragende. Det er blevet muligt takket være vores alliance med Berry Superfos, der har været en perfekt rejseledsager for os i dette banebrydende projekt om at øge bæredygtigheden af Allioli emballagen.
Gode resultater i partnerskab
Choví Group og Berry Superfos har været partnere i mere end 25 år, og bestræbelserne på at videreudvikle Choví Groups emballageløsninger vil fortsætte i de kommende år.

Ignacio Igea, Salgsdirektør i Berry Superfos, Iberia, siger:

-Vores partnerskab med Choví er et eksempel på den slags forhold, som vi i Berry Superfos stræber efter at etablere med alle vores kunder. Det indebærer, at vi er innovative og leverer topmoderne teknologi, dedikeret service og engagerer os i at fremme bæredygtig udvikling.

-lipe

 

18/2 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende