Smurfit Kappa har indviet sin første fabrik i Nordafrika

Smurfit Kappa har indviet sin første fabrik i Nordafrika

Den nye, integrerede bølgepapfabrik i Rabat i Marokko, markerer virksomhedens første operation i Nordafrika. I løbet af de sidste 5 år har Smurfit Kappa investeret omkring 4,7 milliarder euro for at støtte sine kunder og kapitalisere på sine langsigtede vækstfaktorer

Marokko byder på spændende muligheder, idet OECD forudser en vækstrate på 3,5 % i 2023 og 3,7 % i 2024. Landets placering gør det muligt for Smurfit Kappa ikke kun at betjene det lokale marked, men også bredere regioner i Afrika.

Koncernen har investeret over 35 millioner euro i det 25.000 m2 store anlæg, som blev færdiggjort på syv måneder fra det første spadestik til fabrikken stod færdig, og som vil skabe 400 direkte eller indirekte arbejdspladser.

Det vil betjene indenlandske marokkanske virksomheder og globale virksomheder på tværs af forskellige sektorer: Industri, landbrug, FMCG, bilindustrien, pharma og keramik.

Byggeriet indeholder også det nyeste Experience Center, som er en del af et netværk på over 30 centre verden over, der fremviser de nyeste innovationer inden for emballageløsninger.

Landets første anlæg med grøn energi
Næsten 1.500 solpaneler vil drive det nye anlæg, hvilket gør det til Marokkos første emballageanlæg, der forsynes med grøn energi, hvilket sikrer, at processen er lige så bæredygtig som produktet. Det vil spare 55 % elektricitet og 900 tons CO2-udledning om året. Den innovative emballagefabrik har også et rensnings- og vandbehandlingssystem, der reducerer forbruget med 50 %.

Tony Smurfit, Group CEO, siger om anlægget:

-Vores første bølgepapvirksomhed i Nordafrika er et spændende skridt for Smurfit Kappa, og vi er glade for at kunne afsløre vores topmoderne marokkanske anlæg. Vi fortsætter med at innovere og give vores kunder et fantastisk produkt på en bæredygtig måde. Vi kombinerer vores globale størrelse og ekspertise med vores lokale teams enorme viden for at yde den bedste service til vores kunder. Marokkos geografiske placering supplerer vores aktiviteter i Europa og øger vores globale fodaftryk, hvilket er en konkurrencefordel.

-lipe

2/8 2023
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger