Smurfit Kappa har indviet sin første fabrik i Nordafrika

Smurfit Kappa har indviet sin første fabrik i Nordafrika

Den nye, integrerede bølgepapfabrik i Rabat i Marokko, markerer virksomhedens første operation i Nordafrika. I løbet af de sidste 5 år har Smurfit Kappa investeret omkring 4,7 milliarder euro for at støtte sine kunder og kapitalisere på sine langsigtede vækstfaktorer

Marokko byder på spændende muligheder, idet OECD forudser en vækstrate på 3,5 % i 2023 og 3,7 % i 2024. Landets placering gør det muligt for Smurfit Kappa ikke kun at betjene det lokale marked, men også bredere regioner i Afrika.

Koncernen har investeret over 35 millioner euro i det 25.000 m2 store anlæg, som blev færdiggjort på syv måneder fra det første spadestik til fabrikken stod færdig, og som vil skabe 400 direkte eller indirekte arbejdspladser.

Det vil betjene indenlandske marokkanske virksomheder og globale virksomheder på tværs af forskellige sektorer: Industri, landbrug, FMCG, bilindustrien, pharma og keramik.

Byggeriet indeholder også det nyeste Experience Center, som er en del af et netværk på over 30 centre verden over, der fremviser de nyeste innovationer inden for emballageløsninger.

Landets første anlæg med grøn energi
Næsten 1.500 solpaneler vil drive det nye anlæg, hvilket gør det til Marokkos første emballageanlæg, der forsynes med grøn energi, hvilket sikrer, at processen er lige så bæredygtig som produktet. Det vil spare 55 % elektricitet og 900 tons CO2-udledning om året. Den innovative emballagefabrik har også et rensnings- og vandbehandlingssystem, der reducerer forbruget med 50 %.

Tony Smurfit, Group CEO, siger om anlægget:

-Vores første bølgepapvirksomhed i Nordafrika er et spændende skridt for Smurfit Kappa, og vi er glade for at kunne afsløre vores topmoderne marokkanske anlæg. Vi fortsætter med at innovere og give vores kunder et fantastisk produkt på en bæredygtig måde. Vi kombinerer vores globale størrelse og ekspertise med vores lokale teams enorme viden for at yde den bedste service til vores kunder. Marokkos geografiske placering supplerer vores aktiviteter i Europa og øger vores globale fodaftryk, hvilket er en konkurrencefordel.

-lipe

2/8 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser