Smurfit Kappa har indviet sin første fabrik i Nordafrika
Den nye, integrerede bølgepapfabrik i Rabat i Marokko, markerer virksomhedens første operation i Nordafrika. I løbet af de sidste 5 år har Smurfit Kappa investeret omkring 4,7 milliarder euro for at støtte sine kunder og kapitalisere på sine langsigtede vækstfaktorer
Marokko byder på spændende muligheder, idet OECD forudser en vækstrate på 3,5 % i 2023 og 3,7 % i 2024. Landets placering gør det muligt for Smurfit Kappa ikke kun at betjene det lokale marked, men også bredere regioner i Afrika.
Koncernen har investeret over 35 millioner euro i det 25.000 m2 store anlæg, som blev færdiggjort på syv måneder fra det første spadestik til fabrikken stod færdig, og som vil skabe 400 direkte eller indirekte arbejdspladser.
Det vil betjene indenlandske marokkanske virksomheder og globale virksomheder på tværs af forskellige sektorer: Industri, landbrug, FMCG, bilindustrien, pharma og keramik.
Byggeriet indeholder også det nyeste Experience Center, som er en del af et netværk på over 30 centre verden over, der fremviser de nyeste innovationer inden for emballageløsninger.
Landets første anlæg med grøn energi
Næsten 1.500 solpaneler vil drive det nye anlæg, hvilket gør det til Marokkos første emballageanlæg, der forsynes med grøn energi, hvilket sikrer, at processen er lige så bæredygtig som produktet. Det vil spare 55 % elektricitet og 900 tons CO2-udledning om året. Den innovative emballagefabrik har også et rensnings- og vandbehandlingssystem, der reducerer forbruget med 50 %.
Tony Smurfit, Group CEO, siger om anlægget:
-Vores første bølgepapvirksomhed i Nordafrika er et spændende skridt for Smurfit Kappa, og vi er glade for at kunne afsløre vores topmoderne marokkanske anlæg. Vi fortsætter med at innovere og give vores kunder et fantastisk produkt på en bæredygtig måde. Vi kombinerer vores globale størrelse og ekspertise med vores lokale teams enorme viden for at yde den bedste service til vores kunder. Marokkos geografiske placering supplerer vores aktiviteter i Europa og øger vores globale fodaftryk, hvilket er en konkurrencefordel.
-lipe