Smurfit Kappa får ScanStar for blomsterindpakning

Smurfit Kappa får ScanStar for blomsterindpakning

Euroflorists specialdesignede emballage til e-handel kan både indholde buketter og bonusgaver, og får en pris får både funktionalitet og udseende

Euroflorist har solgt blomster siden 1982. Men for to år siden stod det klart for virksomheden, at den manglede et udbud af e-handelsbuketter i de lavere prisklasser. Det til formål havde Euroflorist brug for en funktionel emballage, som samtidig kunne kommunikere varemærket tydeligt.

Emballageproducenten Smurfit Kappa designede et forslag, hvor blomsterne bliver pakket i en bølgepapkasse med plads til både blomster og en ekstra gave. Antallet af foldesteder blev reduceret fra otte til fem, hvilket betød en betydelig besparelse i omkostningerne, og låget på kassen fik selvlåsende låg, som ikke behøver tape, og dermed er mere miljøvenlig.

- Desuden tilføjede Smurfit Kappa et bærehåndtag til toppen af låget. Det er praktisk af to grunde: dels er kassen lettere at bære, dels bliver det helt tydeliggjort, hvordan kassen skal opbevares under transporten. Det betyder, at blomsterne holder sig fine og friske hele vejen til modtageren, siger Euroflorists kommunikationschef Helene Adler.

Den lille indsats i pakken, hvor man kan tilføje små bonusgaver som chokolade eller andet, skabte endnu en merværdi.

Mariette Lindsjö, salgs-, marketing- og innovationsdirektør hos Smurfit Kappa siger om ScanStarprisen:
- Vi er glade og stolte af prisen, som er et bevis på, at nye innovative emballageløsninger bedst skabes i tæt samarbejde med kunden. Dette er endnu et godt eksempel på, hvordan vi gennem vores Better Planet Packaging-initiativ arbejder aktivt for at skabe en bæredygtig fremtid.

-lipe

2/9 2020
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K-2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud