Schulstad får nyt design med mindre plast
I samarbejde med designvirksomheden Everland har Danmarks største bageri udarbejdet et nyt og moderne design på de over 50 millioner brød, der sælges årligt. Samtidig bliver plastforbruget i emballagen kraftigt reduceret
Den nye emballage skal gøre det nemmere for forbrugerne at genkende Schulstad på tværs af bageriets tre brødserier 'Levebrød', 'Det Gode' og 'Klassisk'. Initiativet er det næste skridt på rejsen mod et stærkere samlet Schulstad-brand, som blev igangsat i 2017 under det nye pay-off, 'Naturlig smag på livet'.
Everland blev valgt til opgaven i konkurrence med en række andre bureauer. Og det er derfor nu det anerkendte designbureau, der står bag designet på Schulstads 'Det Gode' solsikkerugbrød, der er et af Danmarks mest solgte rugbrød, og resten af bageriets brød på hylderne.
- Vi er meget stolte af, at Schulstad har valgt Everland til at revitalisere designet på et af Danmarks mest solgte brød. Som bureau er det fantastisk at få muligheden for at arbejde med så stort et dansk brand, der er folkeeje med rødder tilbage til 1880. Et brød rigtig mange danskere tager frem, når madpakkerne skal smøres, siger Ronnie Erik Greve, der er partner og direktør i Everland.
Naturlig smag på livet
Det nye design er en del af en større repositionering af Schulstad, der blev igangsat i 2017, under det nye pay-off 'Naturlig smag på livet'. Tidligere har Schulstads emballagedesign, taget udgangspunkt i deres brødserier som 'Det Gode' og 'Levebrød' og ikke på det samlede Schulstad-brand, men det laves der nu om på.
- Med afsæt i Schulstads nye kommunikationsplatform, 'Naturlig smag på livet', har vi sammen givet brødvarianterne et nyt liv, men med stor respekt for det eksisterende design, så forbrugerne fortsat kan finde yndlingsbrødet på hylden. Vi glæder os til at se de mere end 45 nydesignede poser ude i butikkerne, siger Ronnie Erik Greve.
Valget af Everland var meget naturligt for Schulstad, fortæller marketingchef, Cecilie Wiingaard:
- Vi talte med flere designvirksomheder, men Everland formåede både at udfordre os og bibeholde genkendeligheden ved vores emballager. De har løftet vores eksisterende design med respekt for, hvem vi er, og hvor vi kommer fra. Derudover får Schulstad nu en større genkendelighed på tværs af brødserierne. Vi har været meget opmærksomme på ikke at revolutionere porteføljen, men revitalisere den.
20 procent mindre emballage
Den nye emballage til Schulstads mere end 50 millioner årligt solgte brød kommer ovenikøbet til at spare Schulstad for omkring 100 ton plast om året.
- Vi mindsker vores emballage med en femtedel. Det gør vi ved at reducere folietykkelsen og størrelsen på poserne. Dermed opnår vi en materialebesparelse på 20 procent. Vi har helt enkelt fjernet unødvendig plast til gavn for miljøet, siger Cecilie Wiingaard.
Den nye emballage bliver udrullet løbende i 2019.
-lipe