Sappi skærer på papiret og satser på emballage og specialprodukterStockstadt-papirfabrikken i Tyskland er en af de papirfabrikker, Sappi er i gang med at lukke

Sappi skærer på papiret og satser på emballage og specialprodukter

Med det faldende marked for papir til grafisk produktion, lukker papir- og emballageproducenten tre fabrikker i Belgien, Holland og Tyskland. I stedet prioriterer Sappi vækstmulighederne indenfor specialsegmenterne for papir og emballage

Af Lisbeth Petersen

-Den vedvarende globale økonomiske afmatning viser sig at være meget hårdere end forventet med deprimerede markeder, geopolitisk ustabilitet og svag økonomisk vækst, der tilsammen lægger et betydeligt pres på Sappi, især i Europa.

Sådan skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Allerede i sommer påbegyndte Sappi en høringsproces om en eventuel lukning af Stockstadt-papirfabrikken i Tyskland, og nu er processen gennemført og fabrikken sat til salg.

Nu er lignende processer i gang på Maastricht Mill i Holland og Lanaken-papirfabrikken i Belgien.

-Vi står fortsat over for en betydelig overkapacitet inden for grafisk papir, hvilket tvinger os til at tage længere perioder med omkostningstung nedetid. I takt med at kundernes lagre reduceres, er det blevet meget klart, at efterspørgslen ikke vil vende tilbage til tidligere niveauer. Kombineret med pres på inputomkostningerne ser vi ikke, at denne situation, som er forårsaget af faktorer uden for vores kontrol, forbedres i en overskuelig fremtid, lyder det fra Sappis CEO, Steve Bonnie.

Sappi fortsætter med at positionere sig til vækst og øget rentabilitet i overensstemmelse med virksomhedens strategiske fokus Thrive25.

Den handler om at reducere eksponeringen for det grafiske papirsegment og samtidig udvide Sappis tilstedeværelse inden for fleksibel emballage, specialpapir, selvklæbende etiketter, papirmasse og biomaterialer.

-Nylige investeringer på tværs af vores sydafrikanske, amerikanske og europæiske driftsvirksomheder viser denne prioritet. Vi vil derfor fortsætte med at gennemgå levedygtigheden af alle vores aktiviteter og foretage ændringer, når det er nødvendigt, siger Steve Bonnie.

18/10 2023
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen