Salgsrekord stiller krav til fremtidens økologi

Salgsrekord stiller krav til fremtidens økologi

Når tre ud af fire danskere køber økologi hver uge, og væksten for økologiske fødevarer slog alle rekorder i 2020, stiller det krav til økologien i fremtiden. Forbrugerne har store forventninger til, at økologien stiller endnu skarpere på klima, biodiversitet og dyrevelfærd. Og de økologiske producenter er parate.

Økologi er blevet hverdagskost for flere danskere, og salget af økologiske fødevarer i Danmark rundede 18,3 mia. kr. i 2020. Det viser økologisk markedsrapport 2021, som Økologisk Landsforening udgiver torsdag d. 17. juni 2021.

- Først og fremmest skyldes væksten forbrugernes ønske om at spise rene og sunde fødevarer, der er produceret med omtanke for flere bæredygtigheds-parametre, siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Forbrugerne har altså høje forventning til, at økologiske fødevarer præsterer på bæredygtighed. Hele 78 % af de adspurgte i rapportens forbrugeranalyse mener, at økologiske fødevarer beskytter naturen, miljøet og grundvandet.

Og i det lys vil fremtidens forbrug gennemgå et paradigmeskifte fra megapakker på slagtilbud til fødevarer, som dyrkes og produceres skånsomt for miljøet.

- Det bliver afspejlet i vores indkøbsadfærd og forbrug. Ekstra penge bliver kanaliseret over i bedre og nye fødevarer. Det betyder, at økologien fremadrettet har en opgave foran sig. Økologien skal ses som en tanke - en helhed og ikke kun en certificering. Økologien skal aktualiseres, og værdier som klima og bæredygtighed skal knyttes tættere på, siger Kirsten Poulsen, fremtidsforsker og indehaver af bureauet First Move.

Sikker tendens i dagligvarehandlen

I dagligvarehandlen oplever man en sikker tendens i samme retning. Økologien vokser i takt med kundernes bevidsthed om, hvordan de med deres indkøb kan bidrage til temaerne på bæredygtigheds-dagsordenen.

- Bæredygtighed, dyrevelfærd og sundhed er kommet for at blive. De danske forbrugere tager i højere og højere grad økologien til sig, og i 2021 alene er salget af økologi i Dagrofa vækstet med 23 %, og vi forventer, at interessen vil blive større endnu, siger Michael Christensen, kategoridirektør hos Dagrofa.

Hos REMA 1000 har man gennem længere tid arbejdet med bæredygtighed og opruster kontinuerligt til fremtidens bevidste forbrugere og deres krav til sortimentet.

- Vi har i mange år haft fokus på bæredygtighed og klima på en række områder. Økologi har hele tiden haft en central rolle i vores arbejde, da vi mener, at økologisk produktion er vejen frem, så vi ikke belaster miljøet unødigt, siger Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør.

Forbrugernes og dagligvarehandlens fokus på økologiske fødevarer, som en del af løsningen på nogle af miljøudfordringerne, stiller derfor også nye krav til landmændene og fødevarevirksomhederne.

- Vi oplever en stor innovationskraft hos hele producentleddet, der arbejder på alle fronter for at fremstille fødevarer, der leverer endnu mere på bæredygtighed. Det er fx inden for det plantebaserede, både i form af frugter, grønsager, kornprodukter, plantebaserede drikke og bælgfrugter. Alle områder, hvor økologien vil spille en absolut altdominerende rolle på markedet de kommende år, siger Henrik Hindborg.

Økologisk markedsrapport 2021 er udgivet med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug og kan downloades gratis på Økologisk Landsforenings hjemmeside.

-hawin

17/6 2021
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første
  • Recycling-emballage stikker af fra feltet

    Recycling-emballage stikker af fra feltet

    emballage ›Mondi og Polana Bikes har i fællesskab udviklet en ny genanvendelig papircykelemballage. Sammen cykler de mod papirbaserede materialer, reducerede affaldsmængder og øget beskyttelse af cyklerne
  • Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    emballage ›Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og styrke kampen mod madspild