Rekordsalg af Nescafé i Danmark

Rekordsalg af Nescafé i Danmark

Aldrig er der i Danmark drukket så meget Nescafé som i 2019. På verdensplan drikkes der 6.000 kopper Nescafé - i sekundet, og sidste år solgte virksomheden Nestlé mad- og drikkevarer for 650 mia. kroner

Nettoresultatet i den schweiziske virksomhed, som er verdens største af sin art, endte på 88,4 mia. kr. Det er en klar stigning i forhold til 2018, hvor omsætningen var på 600 mia. kr. med et nettoresultat på 66,3 mia. kr.

Den organiske vækst endte på 3,5 pct. i 2019. Det er også en stigning i forhold til 2018, hvor den endte på 3,0 pct.

Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, ser 2019 på denne måde:

-Vi oplevede stærke fremskridt i 2019, hvor vores vigtige driftsmæssige og økonomiske pejlemærker blev forbedret markant for andet år i træk. Vores organiske vækst accelererede, og den var drevet af et stærkt momentum i USA og af Purina Pet Care (dyremad, red.) globalt. I 2020 forventer vi fortsat forbedring af den organiske salgsvækst, bl.a. fordi vi beslutsomt tager yderligere skridt til at tackle de områder, der underpræsterer, siger han.

Instant kaffe og kapsler vinder frem i Danmark - filterkaffe taber terræn
I Danmark har Nestlé haft et godt år. Det skyldes blandt andet Nescafé, som der aldrig er solgt mere af end i 2019.

- Flere danskere drikker instant kaffe og kapselkaffe, når de drikker kaffe derhjemme. Det har vi især mærket i Nescafé-salget, som i 2019 slog den oprindelige rekord fra 2017, siger Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé Danmark.

Nescafé er den originale instant kaffe, som blev udviklet af Nestlé i 1938 som madspildsløsning på Brasiliens problem med overskudsproduktion af kaffebønner. I dag drikkes der 6.000 kopper Nescafé i verden - i sekundet.

Også lanceringen af Starbucks i dansk detailhandel har været en succes for Nestlé Danmark i 2019.

- Vi bragte i oktober 2019 Starbucks ind i dansk detailhandel med otte Starbucks-varianter i de originale Nespresso-kapsler, og det har været en kæmpesucces. Siden har vi øget Starbucks-sortimentet i 2020 med hele bønner, filterkaffe og Starbucks i de originale NESCAFÉ Dolce Gusto-kapsler. Det har vi også store forventninger til. Det er meget klart, at danskerne er glade for Starbucks-mærket, siger Henriette Kjær Schmidt.

Nespresso tester nyt verdenskoncept for bæredygtighed i Danmark
Også Nespresso gik helt nye veje i 2019. I december havde Nespresso verdenspremiere på et helt nyt butikskoncept i København, hvor særligt bæredygtighed er i fokus. Her har Nespresso etableret et interaktivt genanvendelseshjørne i butikken, hvor de brugte kaffekapsler vejes, så kunden med det samme kan se, hvor mange nye kapsler, der kan laves af de brugte kapsler via genanvendelse.

-De færreste ved, at aluminium er 100% genanvendeligt og kan genanvendes i det uendelige. Der er ingen tvivl om, at verdens øjne hviler på Danmark, når det gælder bæredygtighed, og det mærker vi også i Nespresso. Konceptet rulles på sigt ud i hele verden, hvis pilotprojektet i København er en succes, siger Gitte Sarlvit, der er ansvarlig for Nespressos PR og brand i Norden.

-Vi fik som én af de første virksomheder i Danmark lov til at udvikle vores eget genanvendelsessystem for aluminium, og vi vil nu sætte endnu mere fokus på den cirkulære brug af metallet, tilføjer Gitte Sarlvit.

-lipe

14/2 2020
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne