Rekordsalg af Nescafé i Danmark

Rekordsalg af Nescafé i Danmark

Aldrig er der i Danmark drukket så meget Nescafé som i 2019. På verdensplan drikkes der 6.000 kopper Nescafé - i sekundet, og sidste år solgte virksomheden Nestlé mad- og drikkevarer for 650 mia. kroner

Nettoresultatet i den schweiziske virksomhed, som er verdens største af sin art, endte på 88,4 mia. kr. Det er en klar stigning i forhold til 2018, hvor omsætningen var på 600 mia. kr. med et nettoresultat på 66,3 mia. kr.

Den organiske vækst endte på 3,5 pct. i 2019. Det er også en stigning i forhold til 2018, hvor den endte på 3,0 pct.

Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, ser 2019 på denne måde:

-Vi oplevede stærke fremskridt i 2019, hvor vores vigtige driftsmæssige og økonomiske pejlemærker blev forbedret markant for andet år i træk. Vores organiske vækst accelererede, og den var drevet af et stærkt momentum i USA og af Purina Pet Care (dyremad, red.) globalt. I 2020 forventer vi fortsat forbedring af den organiske salgsvækst, bl.a. fordi vi beslutsomt tager yderligere skridt til at tackle de områder, der underpræsterer, siger han.

Instant kaffe og kapsler vinder frem i Danmark - filterkaffe taber terræn
I Danmark har Nestlé haft et godt år. Det skyldes blandt andet Nescafé, som der aldrig er solgt mere af end i 2019.

- Flere danskere drikker instant kaffe og kapselkaffe, når de drikker kaffe derhjemme. Det har vi især mærket i Nescafé-salget, som i 2019 slog den oprindelige rekord fra 2017, siger Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé Danmark.

Nescafé er den originale instant kaffe, som blev udviklet af Nestlé i 1938 som madspildsløsning på Brasiliens problem med overskudsproduktion af kaffebønner. I dag drikkes der 6.000 kopper Nescafé i verden - i sekundet.

Også lanceringen af Starbucks i dansk detailhandel har været en succes for Nestlé Danmark i 2019.

- Vi bragte i oktober 2019 Starbucks ind i dansk detailhandel med otte Starbucks-varianter i de originale Nespresso-kapsler, og det har været en kæmpesucces. Siden har vi øget Starbucks-sortimentet i 2020 med hele bønner, filterkaffe og Starbucks i de originale NESCAFÉ Dolce Gusto-kapsler. Det har vi også store forventninger til. Det er meget klart, at danskerne er glade for Starbucks-mærket, siger Henriette Kjær Schmidt.

Nespresso tester nyt verdenskoncept for bæredygtighed i Danmark
Også Nespresso gik helt nye veje i 2019. I december havde Nespresso verdenspremiere på et helt nyt butikskoncept i København, hvor særligt bæredygtighed er i fokus. Her har Nespresso etableret et interaktivt genanvendelseshjørne i butikken, hvor de brugte kaffekapsler vejes, så kunden med det samme kan se, hvor mange nye kapsler, der kan laves af de brugte kapsler via genanvendelse.

-De færreste ved, at aluminium er 100% genanvendeligt og kan genanvendes i det uendelige. Der er ingen tvivl om, at verdens øjne hviler på Danmark, når det gælder bæredygtighed, og det mærker vi også i Nespresso. Konceptet rulles på sigt ud i hele verden, hvis pilotprojektet i København er en succes, siger Gitte Sarlvit, der er ansvarlig for Nespressos PR og brand i Norden.

-Vi fik som én af de første virksomheder i Danmark lov til at udvikle vores eget genanvendelsessystem for aluminium, og vi vil nu sætte endnu mere fokus på den cirkulære brug af metallet, tilføjer Gitte Sarlvit.

-lipe

14/2 2020
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris