Rekordmange handler på nettet

Rekordmange handler på nettet

70 pct. af alle danskere mellem 16 og 89 år har handlet på nettet i løbet af de seneste tre måneder. I 2011 var andelen 53 pct. Det er især blandt de ældre over 64 år, at internethandel er blevet mere udbredt

Det viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik

E-handel er særligt udbredt i Danmark. Sammen med Storbritannien fører Danmark an, når man måler andelen, der har handlet på nettet.

Blandt de 16-74-årige havde 74 pct. af danskerne handlet på nettet i løbet af de seneste tre måneder, mens det gjaldt for 70 pct. af svenskerne, 67 pct. af nordmændene og 53 pct. af EU-borgerne generelt.

- Andelen, der handler på nettet, har været stigende i flere år både i Danmark og i resten af EU. Men langt fra alle i EU har taget internethandel til sig. Hver tredje EU-borger har aldrig handlet online, mens det gælder for færre end hver 10. dansker, siger chefkonsulent i Danmarks Statistik, Agnes Tassy.

Dagligvarer og medicin mere populært på nettet
De mest udbredte køb på nettet er billetter til biograf, koncert og lignende. Men særligt tøj mv., medicin samt mad og husholdningsvarer er blevet mere populært at købe på nettet, viser It-anvendelse i befolkningen 2019. I 2011 havde 7 pct. af dem, der havde e-handlet, købt medicin, mens 12. pct. havde købt mad og husholdningsvarer. I 2019 var andelene henholdsvis 25 pct. og 26 pct. For tøj mv. var andelen steget fra 50 pct. i 2011 til 67 pct. i 2019.

Publikationen It-anvendelse i befolkningen udkommer årligt. I år indeholder publikationen for første gang et afsnit om ’smart home’-produkter, som er særligt udbredte i Danmark i forhold til de andre EU-lande.

I 2019 gjaldt det for 52 pct. af de 65-74-årige i 2019 og for 28 pct. af de 75-89-årige. I 2011 var andelene i disse aldersgrupper 25 pct. og 8 pct.

-lipe

12/3 2020
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025