Regeringen sætter fokus på emballage i e-handlen

Regeringen sætter fokus på emballage i e-handlen

Med den stigende handel på nettet følger også store mængder emballageaffald. Regeringen sætter derfor gang i et initiativ, der skal give mere viden om, hvordan vi kan få mere bæredygtig emballage i e-handlen

Initiativet er et af flere bæredygtige og grønne initiativer i den vækstplan for handel og logistik, som regeringen nu fremlægger. Vækstplanen følger op på anbefalinger fra Vækstteam for handel og logistik og indholdet understreger samtidig, at grøn omstilling er en topprioritet for regeringen.

Erhvervsminister Simon Kollerup udtaler:

- Det er vigtigt, at vi hjælper danske virksomheder i handels- og logistikerhvervene bedst muligt med at klare sig i den grønne omstilling og den internationale konkurrence. Det er en vigtig ambition med vækstplanen. Der er et stort potentiale i at kunne pakke og transportere mere bæredygtigt. Derfor er jeg glad for at vi med dette initiativ får mere viden på området til gavn for virksomhederne.

Med regeringens initiativ skal der skal blandt andet gennemføres et globalt innovationstjek, der skal afsøge innovative emballage- og logistikløsninger i e-handlen fra andre lande med stor og voksende e-handel. Formålet er at finde og formidle inspiration til danske virksomheder, der kan hjælpe dem til at forebygge og minimere emballageforbrug og reducere omkostninger i e-handelen.

Miljøminister Lea Wermelin siger:
- Vi køber mere og mere på internettet, og det giver store mængder emballage, som vi bare smider ud. Det er unødigt spild af ressourcer. Derfor skal vi finde nye løsninger på tværs af grænser, så vi kan begynde at bruge emballagen flere gange i stedet for brug og smid væk, når vi køber ind på nettet.

-lipe

8/1 2020
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025