RE-ZIPs emballage kan nu returneres i dao's pakkeshops

RE-ZIPs emballage kan nu returneres i dao's pakkeshops

RE-ZIP og dao har indgået samarbejde, så kunder nu kan returnere deres RE-ZIP emballager i dao\'s 1200 pakkeshops over hele landet. Hidtil har onlinekunderne udelukkende kunne returnere emballagen i postkasser og på postkontorer, men nu er første skridt taget til en kommerciel infrastruktur for cirkulær pakkeemballage i Danmark

-Samarbejdet med dao er en kæmpe milepæl ikke bare for RE-ZIP, men i den grad også for miljøet udtaler CEO for RE-ZIP, Bo Boddum, og uddyber:

-Hvis vi skal engangsemballage i e-handlen til livs, skal vi gøre det både nemt og billigt for forbrugeren. Samarbejdet med dao understøtter begge dele. Vi får nu yderligere 1.200 fysiske afleveringssteder! Så når forbrugeren alligevel skal hente en pakke eller handle, ja så kan man lige returnere sin RE-ZIP emballage fra sidste handel samtidig. Og så er det ingen hemmelighed, at denne type samarbejde er en markant billigere returneringsløsning end den nuværende model med porto. Og vi skal på sigt gerne så langt ned i pris, at vi kan udkonkurrere engangsemballage.

RE-ZIPs cirkulære model benytter eksisterende pakkeprocesser hos dao og deres pakkeshops. Det betyder at returprocessen, hvor forbrugeren indleverer hos en dao Pakkeshop og emballagen sendes tilbage til RE-ZIP for at blive renset og klargjort til endnu en cirkulation, stort set ikke har nogen yderligere miljøbelastning. Og det samlede miljøregnestykke viser også, at der spares både vand og skov, og at CO2udledningen reduceres med op mod 87% sammenlignet med engangsemballage.

Grøn omstilling og god forretning
Morten Villberg, CEO hos dao siger:

-Vi er enormt glade for samarbejdet med RE-ZIP. Vi ønsker som selskab at medvirke til den grønne omstilling, og med RE-ZIP får e-handelsbranchen en reel løsning på et kæmpe problem – emballageaffald. Samarbejdet øger omsætningen hos vores partnere i dao pakkeshops, da de modtager betaling for RE-ZIP på lige fod med almindelige pakkeservices tillige med at vi kan optimere egne returprocesser. Så grøn omstilling går hånd i hånd med god forretning, og det er den retning vi skal, hvis vi virkelig skal flytte noget i branchen.

Initiativet er første del af en større infrastruktur. Målet er, at man skal kunne returnere sin emballage der hvor man henter sin pakke. Så der skal flere med, og der er yderligere detail- og kioskpartnere klar på trapperne. Men nu kommer de første 1.200 dao pakkeshops på netværket, og de kommende par måneder benyttes til at få optimeret processerne, så man endnu nemmere kan tilføje flere partnere.

Thomas Fugl, CCO hos RE-ZIP fortæller:
-Det har fra første kontakt været en sand fornøjelse at samarbejde med dao. De er ikke bare nytænkende og nu også firstmovers inden for cirkulær emballage, de har også anderkendt at man som aktør inden for e-handel er nødsaget til at bistå accelerationen af den grønne omstilling i branchen. 1.200 returpunkter kickstarter vores ambition om at man skal kunne returnere sin emballage der hvor man henter sin pakke – stort set som Dansk Retursystem – bare papkasser og poser.

-lipe

28/4 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende