RE-ZIPs emballage kan nu returneres i dao's pakkeshops

RE-ZIPs emballage kan nu returneres i dao's pakkeshops

RE-ZIP og dao har indgået samarbejde, så kunder nu kan returnere deres RE-ZIP emballager i dao\'s 1200 pakkeshops over hele landet. Hidtil har onlinekunderne udelukkende kunne returnere emballagen i postkasser og på postkontorer, men nu er første skridt taget til en kommerciel infrastruktur for cirkulær pakkeemballage i Danmark

-Samarbejdet med dao er en kæmpe milepæl ikke bare for RE-ZIP, men i den grad også for miljøet udtaler CEO for RE-ZIP, Bo Boddum, og uddyber:

-Hvis vi skal engangsemballage i e-handlen til livs, skal vi gøre det både nemt og billigt for forbrugeren. Samarbejdet med dao understøtter begge dele. Vi får nu yderligere 1.200 fysiske afleveringssteder! Så når forbrugeren alligevel skal hente en pakke eller handle, ja så kan man lige returnere sin RE-ZIP emballage fra sidste handel samtidig. Og så er det ingen hemmelighed, at denne type samarbejde er en markant billigere returneringsløsning end den nuværende model med porto. Og vi skal på sigt gerne så langt ned i pris, at vi kan udkonkurrere engangsemballage.

RE-ZIPs cirkulære model benytter eksisterende pakkeprocesser hos dao og deres pakkeshops. Det betyder at returprocessen, hvor forbrugeren indleverer hos en dao Pakkeshop og emballagen sendes tilbage til RE-ZIP for at blive renset og klargjort til endnu en cirkulation, stort set ikke har nogen yderligere miljøbelastning. Og det samlede miljøregnestykke viser også, at der spares både vand og skov, og at CO2udledningen reduceres med op mod 87% sammenlignet med engangsemballage.

Grøn omstilling og god forretning
Morten Villberg, CEO hos dao siger:

-Vi er enormt glade for samarbejdet med RE-ZIP. Vi ønsker som selskab at medvirke til den grønne omstilling, og med RE-ZIP får e-handelsbranchen en reel løsning på et kæmpe problem – emballageaffald. Samarbejdet øger omsætningen hos vores partnere i dao pakkeshops, da de modtager betaling for RE-ZIP på lige fod med almindelige pakkeservices tillige med at vi kan optimere egne returprocesser. Så grøn omstilling går hånd i hånd med god forretning, og det er den retning vi skal, hvis vi virkelig skal flytte noget i branchen.

Initiativet er første del af en større infrastruktur. Målet er, at man skal kunne returnere sin emballage der hvor man henter sin pakke. Så der skal flere med, og der er yderligere detail- og kioskpartnere klar på trapperne. Men nu kommer de første 1.200 dao pakkeshops på netværket, og de kommende par måneder benyttes til at få optimeret processerne, så man endnu nemmere kan tilføje flere partnere.

Thomas Fugl, CCO hos RE-ZIP fortæller:
-Det har fra første kontakt været en sand fornøjelse at samarbejde med dao. De er ikke bare nytænkende og nu også firstmovers inden for cirkulær emballage, de har også anderkendt at man som aktør inden for e-handel er nødsaget til at bistå accelerationen af den grønne omstilling i branchen. 1.200 returpunkter kickstarter vores ambition om at man skal kunne returnere sin emballage der hvor man henter sin pakke – stort set som Dansk Retursystem – bare papkasser og poser.

-lipe

28/4 2022
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage