RE-ZIPs emballage kan nu returneres i dao's pakkeshops

RE-ZIPs emballage kan nu returneres i dao's pakkeshops

RE-ZIP og dao har indgået samarbejde, så kunder nu kan returnere deres RE-ZIP emballager i dao\'s 1200 pakkeshops over hele landet. Hidtil har onlinekunderne udelukkende kunne returnere emballagen i postkasser og på postkontorer, men nu er første skridt taget til en kommerciel infrastruktur for cirkulær pakkeemballage i Danmark

-Samarbejdet med dao er en kæmpe milepæl ikke bare for RE-ZIP, men i den grad også for miljøet udtaler CEO for RE-ZIP, Bo Boddum, og uddyber:

-Hvis vi skal engangsemballage i e-handlen til livs, skal vi gøre det både nemt og billigt for forbrugeren. Samarbejdet med dao understøtter begge dele. Vi får nu yderligere 1.200 fysiske afleveringssteder! Så når forbrugeren alligevel skal hente en pakke eller handle, ja så kan man lige returnere sin RE-ZIP emballage fra sidste handel samtidig. Og så er det ingen hemmelighed, at denne type samarbejde er en markant billigere returneringsløsning end den nuværende model med porto. Og vi skal på sigt gerne så langt ned i pris, at vi kan udkonkurrere engangsemballage.

RE-ZIPs cirkulære model benytter eksisterende pakkeprocesser hos dao og deres pakkeshops. Det betyder at returprocessen, hvor forbrugeren indleverer hos en dao Pakkeshop og emballagen sendes tilbage til RE-ZIP for at blive renset og klargjort til endnu en cirkulation, stort set ikke har nogen yderligere miljøbelastning. Og det samlede miljøregnestykke viser også, at der spares både vand og skov, og at CO2udledningen reduceres med op mod 87% sammenlignet med engangsemballage.

Grøn omstilling og god forretning
Morten Villberg, CEO hos dao siger:

-Vi er enormt glade for samarbejdet med RE-ZIP. Vi ønsker som selskab at medvirke til den grønne omstilling, og med RE-ZIP får e-handelsbranchen en reel løsning på et kæmpe problem – emballageaffald. Samarbejdet øger omsætningen hos vores partnere i dao pakkeshops, da de modtager betaling for RE-ZIP på lige fod med almindelige pakkeservices tillige med at vi kan optimere egne returprocesser. Så grøn omstilling går hånd i hånd med god forretning, og det er den retning vi skal, hvis vi virkelig skal flytte noget i branchen.

Initiativet er første del af en større infrastruktur. Målet er, at man skal kunne returnere sin emballage der hvor man henter sin pakke. Så der skal flere med, og der er yderligere detail- og kioskpartnere klar på trapperne. Men nu kommer de første 1.200 dao pakkeshops på netværket, og de kommende par måneder benyttes til at få optimeret processerne, så man endnu nemmere kan tilføje flere partnere.

Thomas Fugl, CCO hos RE-ZIP fortæller:
-Det har fra første kontakt været en sand fornøjelse at samarbejde med dao. De er ikke bare nytænkende og nu også firstmovers inden for cirkulær emballage, de har også anderkendt at man som aktør inden for e-handel er nødsaget til at bistå accelerationen af den grønne omstilling i branchen. 1.200 returpunkter kickstarter vores ambition om at man skal kunne returnere sin emballage der hvor man henter sin pakke – stort set som Dansk Retursystem – bare papkasser og poser.

-lipe

28/4 2022
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris
  • Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    emballage ›I Sverige stiger panten på drikkevarebeholdere af PET og aluminium her i 2025, hvilket gør det endnu mere attraktivt for forbrugerne at sortere materialerne korrekt til gavn for klimaet og miljøet