RE-ZIP vinder stort udbud for det østrigske postvæsen

RE-ZIP vinder stort udbud for det østrigske postvæsen

Den aarhusianske emballagevirksomhed med kun fem år på bagen er allerede leverandør til over 500 danske webshops, og nu tager den europæiske ekspansion et gigantisk skridt. Postvæsenet i Østrigske Post håndterer næsten en halv milliard pakker årligt, og RE-ZIP skal levere det fulde koncept, der skal styre hele processen fra lager til webshop til kunde og tilbage til genbrug

– Østrigske Post har store forventninger til RE-ZIP. Med videnskabelig støtte gennemførte vi sidste år en pilottest på deres genbrugsemballage, der viste, at poseemballagen kan genbruges op til 30 gange. Det er på den baggrund vi udvalgte virksomheden som pålidelig partner for emballagen og IT-systemet, og det er et vigtigt skridt i den grønne omstilling, siger Marc Sarmiento, Head of Research & Innovation, Österreichische Post.

80 procent CO2-reduktion
I Østrig blev der sidste år leveret i alt 181 millioner pakker, og med Østrigske Posts internationale koncerner ender deres pakkehåndtering på 433 millioner. Pilottesten viste, at når en RE-ZIP kasseemballage cirkulerede 10 gange, opnår man en CO2-reduktion på mere end 80 procent i forhold til sammenlignelige engangspapkasser. Ved brug af RE-ZIP’s premium pose er der potentiale for en samlet reduktion på 76 procent sammenlignet med en almindelig plasticpose.

– Løsningen leverer en tydelig CO2-reduktion. Vi vil gerne være med til at ændre den måde, folk tænker pakkepost på, og med RE-ZIP gør vi det nemt for både afsendere og modtagere. Derudover leverer RE-ZIP det fulde koncept, der sætter det hele i system, og som gør den logistiske del simpel, hvilket er en stor fordel for os, siger Marc Sarmiento.

Udover emballage leverer RE-ZIP det fulde IT-system, som virksomheden de seneste år har udviklet, og som gør onboarding af webshops og returpunkter hurtig og simpel.

– Det er klart IT-delen, som fylder mest i aftalen med Österreichische Post, og som allerede er blevet implementeret hos dem. Det er uden tvivl vores største aftale til dato, og vi er stolte af at blive udvalgt i så stort et udbud. Østrigske Post er en klar pioner inden for postale virksomheder i verden, og jeg håber, mange nu følger dem. Samtidig viser aftalen, hvor langt vi er kommet på kort tid i vores udrulning af cirkulær emballage i Europa, siger Thomas Fugl, CCO hos RE-ZIP.

Globale ambitioner
Hos RE-ZIP er den østrigske aftale et skridt på vejen. Tidligere er der lavet aftaler i Polen, England og Belgien, mens der i skrivende stund blandt andet arbejdes på aftaler i Holland, Tyskland og Frankrig. Men aarhusianerne tænker stort, og ud over at dække hele Europa, vil de også til lande som USA, Australien og Japan.

 Thomas Fugl, CCO hos RE-ZIP.

– Vi går efter verdensmarkedet. Vi vil etablere digitale såvel som fysiske ”motorveje” for cirkulær emballage i samarbejde med partnere som Østrigske Post og dermed sikre, at brugen af engangsemballage i e-handlen reduceres markant de kommende år. Det lyder måske ambitiøst, men vi har skabt et koncept, der er ekstremt simpelt for både webshops, distributører og forbrugere at anvende, det er billigt og det sparer store mængder CO2. Så det er vitterligt en no-brainer, siger Thomas Fugl.

Om RE-ZIP 
Emballageproducenten tilbyder en innovativ og cirkulær emballageløsning til webshops som et bæredygtigt alternativ til engangsemballage. Når en forbruger tilvælger RE-ZIP på en webshop, afsendes ordren i RE-ZIPs cirkulære emballage. Efter at have modtaget ordren, kan forbrugeren nemt folde emballagen sammen og returnere den via RE-ZIP Appen i en dao-pakkeshop. Som tak for bidraget til at skåne planeten, modtager forbrugeren endda en belønning fra webshoppen. Emballagen ender hos RE-ZIP, hvor den renses og klargøres til endnu en cirkulation. Gentagelsen af denne proces bidrager kontinuerligt til at redde planeten for unødig engangsemballage, hvilket resulterer i en CO2e-besparelse på helt op mod 80% sammenlignet med traditionel engangsemballage.

I samarbejdet med Cocopanda vil kunderne modtage en RE-ZIP emballage som standard for deres bestillinger. Cocopanda har valgt at bruge RE-ZIP som deres standardemballage, så kunderne får glæde af den cirkulære emballageløsning ved hver ordre uden ekstra omkostninger. Partnerskabet styrker et fælles mål om at reducere affaldet fra onlinehandel og bidrage til en mere cirkulær og miljøbevidst fremtid.

-lipe

14/8 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser