PulPac lander investeringer på over 230 millioner d.kr. til fibersatsning

PulPac lander investeringer på over 230 millioner d.kr. til fibersatsning

Papir- og emballagekoncernen Stora Enso, industriteknologivirksomheden Aliaxsis og to investeringsselskaber skyder 31 millioner euro i den svenske emballagevirksomheds udrulning af sin patenterede Dry Moulded Fiber-teknologi, som skal erstatte en million tons engangsplast i år 2025

Ledet af Aliaxis' sin nye division for iværksættere, 'Aliaxis Next' går Stora Enso, Amcor Ventures og Teseo Capital med en privat emission på 31 millioner EUR med i en global lancering af PulPacs unikke teknologi Eksisterende PulPac-aktionærer, herunder hjørnestensinvestor WPP, har også deltaget i udstedelsen, og er fortsat den største aktionær.

-Udstedelsen af nye aktier og strategiske partnerskaber har muliggjort både investeringer i en global udrulning af teknologien og en forøgelse af kapaciteten og sikret tilgængelighed i forsyningskæden, skriver PulPac i en pressemeddelelse.

PulPacs mål er at Dry Moulded Fiber-teknologien kan erstatte 1 million tons engangsplast i 2025, hvilket ifølge virksomheden vil spare op til 5 millioner tons CO2-udledning og op til 1 milliard liter vand sammenlignet med fremstilling i konventionel vådform fiber.

Linus Larsson Green, som er PulPacs administrerende direktør og medstifter siger om investeringen:

-I dag ses PulPac som førende i det tekniske kapløb om bæredygtig emballage og udskiftning af engangsplast. Med opbakning og støtte fra sådanne verdensklassepartnere har vi lagt et stærkt fundament på tværs af hele værdikæden. Jeg ser frem til at implementere vores planer og lancere vores teknologi globalt.

-lipe

13/11 2022
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion