PulPac lander investeringer på over 230 millioner d.kr. til fibersatsning
Papir- og emballagekoncernen Stora Enso, industriteknologivirksomheden Aliaxsis og to investeringsselskaber skyder 31 millioner euro i den svenske emballagevirksomheds udrulning af sin patenterede Dry Moulded Fiber-teknologi, som skal erstatte en million tons engangsplast i år 2025
Ledet af Aliaxis' sin nye division for iværksættere, 'Aliaxis Next' går Stora Enso, Amcor Ventures og Teseo Capital med en privat emission på 31 millioner EUR med i en global lancering af PulPacs unikke teknologi Eksisterende PulPac-aktionærer, herunder hjørnestensinvestor WPP, har også deltaget i udstedelsen, og er fortsat den største aktionær.
-Udstedelsen af nye aktier og strategiske partnerskaber har muliggjort både investeringer i en global udrulning af teknologien og en forøgelse af kapaciteten og sikret tilgængelighed i forsyningskæden, skriver PulPac i en pressemeddelelse.
PulPacs mål er at Dry Moulded Fiber-teknologien kan erstatte 1 million tons engangsplast i 2025, hvilket ifølge virksomheden vil spare op til 5 millioner tons CO2-udledning og op til 1 milliard liter vand sammenlignet med fremstilling i konventionel vådform fiber.
Linus Larsson Green, som er PulPacs administrerende direktør og medstifter siger om investeringen:
-I dag ses PulPac som førende i det tekniske kapløb om bæredygtig emballage og udskiftning af engangsplast. Med opbakning og støtte fra sådanne verdensklassepartnere har vi lagt et stærkt fundament på tværs af hele værdikæden. Jeg ser frem til at implementere vores planer og lancere vores teknologi globalt.
-lipe