PulPac øger antallet af  patenter på tørstøbte fibermaterialer

PulPac øger antallet af patenter på tørstøbte fibermaterialer

Den svenske virksomheds Dry Molded Fiber, der kan erstatte plast i emballager, overstiger nu 50 patentfamilier med et potentiale til at nå op på 1500 udstedte patenter

I øjeblikket har PulPac patenter i 56 forskellige lande inden for forskellige aspekter af Dry Molded Fiber-teknologien, oplyser virksomheden i en pressemeddelse.

Dry Molded Fiber er en fiberformningsteknologi, der er udviklet af PulPac til emballageproducenter for at kunne erstatte engangsplast på globalt plan.

Teknologien gør det muligt at producere bæredygtig, fiberbaseret emballage, der er CO2-fattig og ressource-, energi- og omkostningseffektiv.

-Vores proces består af mange integrerede dele, som vi beskytter for at drive udvikling og deling af innovationer.

- For eksempel omfatter vores patentportefølje beskyttelse relateret til fibertyper, produktionsanlæg og forme, hvordan, hvornår, hvad og hvor et materiale skal skæres, og hvilket tryk der skal anvendes", forklarer Peter Ekwall, Chief Intellectual Property Officer og uddyber:

- Materialets forskellige densitet og styrke kan være vigtig, afhængigt af produktet såvel som dets æstetik.

- En ønsket massefylde kan opnås på mange måder ved at eksperimentere med f.eks. fibertype og tryk, og omkostningsaspektet er selvfølgelig også vigtigt.

- Et tryk på over 100 MPa giver et produkt med høj styrke med en massefylde på over 1,2 g/cm3,.

PulPac giver deres kunder, licenstagerne, løbende adgang til den nyeste nyeste knowhow og resultater, herunder patenter.

-Patentsystemet tvinger innovationer til at blive offentliggjort, så de kan videreudvikles og give værdi til en bredere kreds af modtagere, lyder det fra virksomheden.

-lipe

1/2 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser