Prisregn over fødevareprodukter

Prisregn over fødevareprodukter

Fødevarekonkurrencen International FOOD Contest hædrede en lang række mejeriprodukter ved en prisoverrækkelse på hi-messens første dag i MCH Messecenter Herning. Blandt vinderne er Holstebro Mejeri, Tistrup Mejeri og Aabybro Mejeri

Der var fuld fokus på godt håndværk, smag og kvalitet, da International FOOD Contest (IFC) tirsdag den 5. oktober åbnede dørene til udstilling og prisregn i forbindelse med industri- og teknologimessen hi Tech & Industry Scandinavia i MCH Messecenter Herning.

Fødevarekonkurrencen er arrangeret af Mejeriforeningen og har til formål at hædre Danmarks bedste fødevarer inden for forskellige kategorier; herunder smør, mælk og ost.

Formand for Mejeriforeningen Steen Nørgaard Madsen stod for den officielle åbning af International FOOD Contest, og i sin tale understregede han blandt andet, hvor dejligt det var at være tilbage efter coronapausen: 

- Det er fantastisk at være tilbage i MCH. Coronaen har vendt op og ned på vores samfundsliv, og vi har vænnet os til, at møder er noget, der finder sted på en skærm. Men International FOOD Contest er ikke noget, man kan afvikle på en skærm. Heldigvis for det. Her er det personlige møde og samtalerne hen over smagsprøverne selve kernen i arrangementet. IFC er og bliver årets helt store branchetræf for alle, der på en eller anden måde arbejder professionelt med mælk eller mejeriprodukter, sagde Steen Nørgaard Madsen og fortsatte:

- Det er her, vi inspirerer hinanden på tværs af virksomheder og fagligheder. Det er her, vi vedligeholder kontakter og skaber nye netværk. IFC er en del af branchens fundament - det er en del af branchens kultur.

Efter sin tale overrakte Steen Nørgaard Madsen i samarbejde med Anne Arhnung, administrerende direktør hos Landbrug & Fødevarer, priserne i de forskellige kategorier. Næsten 1.000 produkter var indstillet til IFC, og vinderne af de bedste produkter i konkurrencerne Dairy Contest og Mejeribrugets Gourmetpriser blev en efter en kaldt op på scenen til store bifald fra branchen.

Otte vindere blev hyldet

I International Dairy Contest blev det Tistrup Mejeri, som løb med hæderen i kategorien 'Ost' for deres Danbo-ost. Dommerkomitéen lagde blandt andet vægt på, at osten havde en perfekt hulsætning, en flot gylden farve og en dejlig fast konsistens.

I kategorien for mælk løb Aabybro Mejeri med sejren for deres Ryå Is med chokolade- og orangesmag, som dommerkomitéen kaldte "is når det er allerbedst". Endelig blev Holstebro Mejeri hædret for deres Lurpak smør i 250 gram "butterbox", som dommerne kaldte "verdensklasse" og roste for dens flotte pakning med gyldent smør, der smelter i munden.

Holstebro Mejeri er flere gange blevet præmieret for deres smør, og det vakte stor glæde hos senior site director Mette Møller, at de endnu engang kunne hente en pris med hjem til kollegerne i Holstebro:

- Det har enorm stor betydning at vinde en pris som denne. Det er en kulmination af det store arbejde, som hele team Holstebro laver hver dag. Vi har en stor passion for vores produkt og arbejder hver dag på at skabe høj kvalitet, så det at få anerkendelsen fra omverdenen har rigtig stor betydning for alle medarbejderne, sagde Mette Møller.

Udover International Dairy Contest blev vinderne af Mejeribrugets Gourmetpris også hyldet. Vinderne blev Thise Mejeri og deres økologiske grubelagrede vesterhavsost, Gjesing Mejeri med Arla Unika Sort Himmel, Ny Lundgård Ismejeri for deres økologiske nougatis, Lindved Mejeri og deres gourmetsmør med ramsløg og sydesalt og Arla Unika, Christiansfeld Mejeri, for deres Årstids Kefir fra Essens.

International FOOD Contest kan opleves under hi Tech & Industry Scandinavia i MCH Messecenter Herning 5.-7. oktober 2021.

 

VINDERE AF INTERNATIONAL DAIRY CONTEST 2021

  • Ost: Tistrup Mejeri - Danbo (BGB) "Øko Riberhus ML" 45+ 180g 6u Skiver
  • Smør & blandingsprodukter: Holstebro Mejeri - Smør "Butterbox" 250g saltet
  • Flydende mælk/Konsum: Aabybro Mejeri A/S - "Ryå Is" Chokolade/orange 15%, 800ml

 

VINDERE AF MEJERIBRUGETS GOURMETPRIS 2021

  • Hård ost: Thise Mejeri - Økologisk Grubelagret Vesterhavsost
  • Blød ost: Arla Gjesing Mejeri - Arla Unika Sort Himmel
  • Smør & blandingsprodukter: Lindved Mejeri - Gourmetsmør med ramsløg og sydesalt
  • Konsummælksprodukter: Arla Unika, Christiansfeld Mejeri - Årstids Kefir fra Essens
  • Iscreme: Ny Lundgård Ismejeri - Økologisk Nougatis

 

Læs mere om vinderne og dommernes kommentarer til produkterne på www.foodcontest.dk.

 

11/10 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende