Pris til honningemballage, der sladrer om svindel

Pris til honningemballage, der sladrer om svindel

Honning er det 6. mest forfalskede produkt i Tyskland, og generelt i EU er tallet endnu højere. Derfor har virksomhedens SCRIBOS & KURZ' udviklet en emballage, som afslører svindelen. Emballagen har nu vundet German Packaging Award for både funktion og design

Af Lisbeth Petersen

Tyske SCRIBOS er sammen med sit moderselskab Leonhard KURZ blevet hædret med den prestigefyldte German Packaging Award i kategorien Digitalisering.

Ud af næsten 250 bidrag fra 13 lande blev vden innovative "Sweet Honey"-smarte emballageløsning anerkendt for sin banebrydende tilgang til digitalisering inden for emballage.

Forfalsket honning giver stigende bekymring
Ifølge Deutsche Landwirtschaftsgesellschafts (DLG) rapport om "Fødevaresvindel i Tyskland" er honning det 6. mest forfalskede produkt i Tyskland.

I EU rangerer honning ifølge virksomheden endnu højere på listen over forfalskede varer, da en betydelig procentdel af honningimporten fra lande som Kina og Tyrkiet er kompromitteret.

Ialt 46 % af de honningprodukter, der blev testet i EU, viste sig at være forfalskede, og tallene steg til 74 % for kinesisk import og 93 % for tyrkisk import.

Denne udbredte forfalskning udgør en betydelig risiko, herunder sundhedsrisici, ressourcespild og tab af forbrugernes tillid til mærker og produkter.

Kontrolsikkerhed og højere kundeengagement
Scribos' ValiGate®-sikkerhedsfunktion anvender unik serialisering, der tildeler hvert produkt et uforfalskeligt ID - ligesom et individuelt ID-kort.

Denne kopibeskyttede, serialiserede funktion, som i dette tilfælde kommer i form af QR-koden, kan printes med enhver HP Indigo printer og scannes med enhver smartphone, hvilket eliminerer behovet for en specialiseret app.

Forbrugerne kan nemt kontrollere produktets ægthed ved at scanne QR-koden, som giver oplysninger om ingredienser, genanvendelighed og bæredygtighed.

Ud over produktinformation forbedrer sikkerhedsfunktionen også kundeengagementet gennem loyalitetsprogrammer, bonuspoint, lodtrækninger og omdirigering til produktvideoer, sociale mediekanaler og onlinebutikker.

I kombination med den digitale platform SCRIBOS 360 gør funktionen det også muligt for mærkevareejere at spore produktets rejse fra producent til slutkunde, hvilket giver uvurderlig indsigt fra hver enkelt forbrugerscanning.

To-faktor-autentificering med bi-billeder
Honningemballagen anvender et robust to-faktor autentificeringssystem.

Faktor 1: Scanningen af ValiGate®-sikkerhedsfunktionen informerer straks forbrugeren om, hvorvidt produktet er ægte eller forfalsket.

Faktor 2: Forbrugeren modtager et billede, der viser en trecifret metalliseret kode og en bi med et bestemt design, retning og position. Forbrugeren kan derefter sammenligne den viste position af en bi på sin smartphone med bien på emballagen for at verificere dens ægthed. Hver bi-position og -retning er unik, hvilket giver et ekstra lag af sikkerhed.

Denne gamification-tilgang opfordrer forbrugerne til at engagere sig i emballagen og bekræfte dens ægthed.

-Princippet kan sammenlignes med en spilleautomat, hvor hvert produkt har en forskellig kombination af symboler, og kun den rigtige kombination indikerer et autentisk produkt, forklarer SCRIBOS.

19/8 2024
  • Faller introducerer kompetence-kasse i Milano

    Faller introducerer kompetence-kasse i Milano

    emballage ›-Bæredygtig og sikret mod forfalskning. Det er nøgleordene for emballager til læge- og sundhedsmedicin, og på messen CPhI i næste måned tilbyder Faller Packaging for første gang en 'all inclusive' pakkeløsning til sine kunder
  •  Papirrester kan blive til strøelse til dyr

    Papirrester kan blive til strøelse til dyr

    emballage ›Den nordiske virksomhed Soilfood undersøger nu muligheden for at genbruge de fiberholdige restmaterialer fra papir- og emballagevirksomheden Metsä Boards møller til f.eks. husdyr og heste. Efter brugen som dyrestrøelse, kan materialet komme på markerne
  • Mindre plastikaffald og mere genbrug på hospitalerne

    Mindre plastikaffald og mere genbrug på hospitalerne

    emballage ›Forskere fra Roskilde Universitet står i spidsen for stort projekt, som skal sænke forbruget af plastik og tekstil på hospitalerne i tre regioner
  • Emballageretur: Udskyd producentansvaret igen

    Emballageretur: Udskyd producentansvaret igen

    emballage ›Få tilmeldinger og udsigt til bl.a. øget bureaukrati får kollektiv-ordningen til at opfordre myndighederne til at udsætte indførelsen af virksomheders producentansvar på emballage yderligere et år frem til 2026
  • Cirkulære krus hitter på Smukfest

    Cirkulære krus hitter på Smukfest

    emballage ›Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, hvor kruset og dets materiale efter brug bliver indsamlet, omdannet og genanvendt til nye krus. Smukfest har i lighed med 36 andre events testet krusene, og målet om en returneringsprocent på 75 procent, blev slået, da det festivalen indsamlede 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation
  • Smurfit Westrock vinder fire ScanStars

    Smurfit Westrock vinder fire ScanStars

    emballage ›Emballagevirksomheden sætter i år rekord som den mest vindende virksomhed i den nordiske emballagekonkurrence. Priserne er høstet med en BiB-løsning, en papirkasse med Hexacomb-indlæg og to bølgepap-kasser, der reducerer plastforbruget
  • Madolie og træaffald som basis i ny bioplast

    Madolie og træaffald som basis i ny bioplast

    emballage ›Den tyske bioplastproducent Bio-Fed, der har hovedkontor i Köln, har udviklet en ny produktlinje, der lanceres under mærket M-Biobase®. Råmaterialet er madolie, træaffald og lignin fra træindustriens affaldsstrømme
  • 40 år med innovation og ekspertise

    40 år med innovation og ekspertise

    emballage ›KM Packaging, der er leverandør af fleksible emballageløsninger, fejrer 40 år med levering emballage til mange forskellige sektorer og produkter, herunder friske madvarer, færdigretter på køl og frys, konfekture og snacks