Pris til honningemballage, der sladrer om svindel
Honning er det 6. mest forfalskede produkt i Tyskland, og generelt i EU er tallet endnu højere. Derfor har virksomhedens SCRIBOS & KURZ' udviklet en emballage, som afslører svindelen. Emballagen har nu vundet German Packaging Award for både funktion og design
Af Lisbeth Petersen
Tyske SCRIBOS er sammen med sit moderselskab Leonhard KURZ blevet hædret med den prestigefyldte German Packaging Award i kategorien Digitalisering.
Ud af næsten 250 bidrag fra 13 lande blev vden innovative "Sweet Honey"-smarte emballageløsning anerkendt for sin banebrydende tilgang til digitalisering inden for emballage.
Forfalsket honning giver stigende bekymring
Ifølge Deutsche Landwirtschaftsgesellschafts (DLG) rapport om "Fødevaresvindel i Tyskland" er honning det 6. mest forfalskede produkt i Tyskland.
I EU rangerer honning ifølge virksomheden endnu højere på listen over forfalskede varer, da en betydelig procentdel af honningimporten fra lande som Kina og Tyrkiet er kompromitteret.
Ialt 46 % af de honningprodukter, der blev testet i EU, viste sig at være forfalskede, og tallene steg til 74 % for kinesisk import og 93 % for tyrkisk import.
Denne udbredte forfalskning udgør en betydelig risiko, herunder sundhedsrisici, ressourcespild og tab af forbrugernes tillid til mærker og produkter.
Kontrolsikkerhed og højere kundeengagement
Scribos' ValiGate®-sikkerhedsfunktion anvender unik serialisering, der tildeler hvert produkt et uforfalskeligt ID - ligesom et individuelt ID-kort.
Denne kopibeskyttede, serialiserede funktion, som i dette tilfælde kommer i form af QR-koden, kan printes med enhver HP Indigo printer og scannes med enhver smartphone, hvilket eliminerer behovet for en specialiseret app.
Forbrugerne kan nemt kontrollere produktets ægthed ved at scanne QR-koden, som giver oplysninger om ingredienser, genanvendelighed og bæredygtighed.
Ud over produktinformation forbedrer sikkerhedsfunktionen også kundeengagementet gennem loyalitetsprogrammer, bonuspoint, lodtrækninger og omdirigering til produktvideoer, sociale mediekanaler og onlinebutikker.
I kombination med den digitale platform SCRIBOS 360 gør funktionen det også muligt for mærkevareejere at spore produktets rejse fra producent til slutkunde, hvilket giver uvurderlig indsigt fra hver enkelt forbrugerscanning.
To-faktor-autentificering med bi-billeder
Honningemballagen anvender et robust to-faktor autentificeringssystem.
Faktor 1: Scanningen af ValiGate®-sikkerhedsfunktionen informerer straks forbrugeren om, hvorvidt produktet er ægte eller forfalsket.
Faktor 2: Forbrugeren modtager et billede, der viser en trecifret metalliseret kode og en bi med et bestemt design, retning og position. Forbrugeren kan derefter sammenligne den viste position af en bi på sin smartphone med bien på emballagen for at verificere dens ægthed. Hver bi-position og -retning er unik, hvilket giver et ekstra lag af sikkerhed.
Denne gamification-tilgang opfordrer forbrugerne til at engagere sig i emballagen og bekræfte dens ægthed.
-Princippet kan sammenlignes med en spilleautomat, hvor hvert produkt har en forskellig kombination af symboler, og kun den rigtige kombination indikerer et autentisk produkt, forklarer SCRIBOS.