Print4All 2025 sætter fokus på bølgepap

Print4All 2025 sætter fokus på bølgepap

Bølgepapsektoren oplever konstant vækst i disse år, også i Italien hvor messen i Milano i maj til næste år med Corrugated Experience vil fremhæve udviklingen og potentialerne i materialet, der spiller en væsentlig rolle for fremtidens primære og sekunder emballage

Italien er blandt de største producenter inden for bølgepap med en eksport, der er fordoblet i løbet af de sidste 10 år (over 100 millioner euro i 2023) og en prognose om konstant vækst indtil 2026.

Væksten indenfor bølgepapproduktionen gælder dog hele Europa, og materialet får derfor en hovedrolle på messen Print4All 2025 i Fiera Milano, fra den 27. til den 30. maj.

Arrangementet Corrugated Experience, vil ifølge arrangøren være en fordybende, dynamisk og lærerig rejse, der vil fremhæve innovationerne og det uendelige potentiale i et materiale, der gennem bæredygtighed, innovation og design former fremtiden for primær og sekundær emballage.

Vækst er bl.a. drevet af de tre R'er
-Vækstdriverne for bølgepap uden tvivl stigningen i e-handel, en salgskanal, der kræver modstandsdygtig emballage, som kan transporteres nemt og sikkert, lige som den øgede efterspørgsel fra detailsektoren med et stigende fokus på design, tilpasning og trykteknologier, lyder det i omtalen fra arrangørerne, der fortsætter:

-En anden løftestang for vækst er efterspørgslen påstadig mere bæredygtig emballage, drevet af de seneste europæiske regler. De åbner nye udviklingsmuligheder for bølgepap, der respekterer alle 3R-principperne for miljøhensynene - Reduce, Recycle, Reuse.

I et samarbejde med Paraplyorganisationen for logistikudbydere, GIFCO vil Corrugated Experience vise messegæsterne, hvad der tilbydes fra de vigtigste europæiske producenter og fortælle om de nyeste tendenser inden for effektivitet, bæredygtighed og innovative materialer for hele forsyningskæden af producenter, transformatorer og brandejere.

-Det vil ikke blot være en del af udstillingen, men en decideret temasti, et repræsentativt kort, der omfatter alle faser af processen, fra de første prepress-faser til det færdige produkt. Man vil kunne tage en "rundtur" og møde virksomheder med lang erfaring og avanceret teknologi, som vil fortælle historien om bølgepap, fra produktion til transformation og trykning, lover arrangørerne.

-lipe

5/11 2024
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert