Positive signaler fra markedet

Positive signaler fra markedet

Afsluttende balance bekræfter BrauBeviales rolle som europæisk mødested for drikkevaresektoren, hvor både fremtidens løsninger bliver vist og kravene til dem diskuteret

Efter afslutningen af BrauBeviale 2024, som blev afholdt fra 26. til 28. november 2024, står det klart, at bryggeri- og drikkevareindustrien fortsat prioriterer kommunikation og informationsudveksling.

Med 30.821 besøgende og en andel på omkring 84 procent fra Tyskland og EU bekræfter BrauBeviale sin position som det førende europæiske mødested for branchen

Med 858 udstillere på et nettoareal på 35.403 m2 levede BrauBeviale 2024 endnu en gang op til de besøgendes forventninger.

Ud over de omfattende udstillingsområder bød BrauBeviale 2024 også et informativt konferenceprogram.

Fokus på emner dedikeret til råvarer og markedsføring, teknologi og emballage var centralt for diskussionerne. Det gav de besøgende stor indsigt i aktuelle trends og udviklingstendenser.

Messer giver anledning til investeringer
I 2024 var omkring 10 % af udstillerne nye eller tilbagevendende udstillere, som havde været fraværende fra messen i en årrække.

De øvrige 90 % var udstillere som stort set er med hver gang. Det understreger bryggeri- og drikkevaresektorens appel til en bred vifte af leverandører, mener messearrangøren.

- Udstillerne er tydeligvis mere strategiske i deres valg af standstørrelser, hvilket afspejles i et fald på 9 % i den samlede solgte arealstørrelse ved dette års arrangement, forklarer Rolf Keller, administrerende direktør for messearrangøren Yontex.

Han fortsætter:

- Det skal dog ikke tolkes som et tegn på pessimisme i branchen. Tværtimod har mange udstillere, herunder markedsledere, tilkendegivet, at investeringsaktiviteten er stigende.

- En foreløbig analyse af besøgsprofilen viser en betydelig stigning i andelen af beslutningstagere, der deltager.

De besøgende anerkender også messens vigtige rolle i forhold til at give et omfattende overblik over den seneste udvikling i branchen.

- Ifølge de besøgendes indtryk er BrauBeviales samlede bredde blevet den vigtigste faktor for at tiltrække besøgende. Det er ikke længere nok for branchefolk blot at besøge de enkelte udstillingsstande.

- Det overordnede overblik er også vigtigt, understreger Andrea Kalrait, administrerende direktør for BrauBeviale.

Stor tilfredshed blandt udstillerne
Blandt udstillerne var der stor tilfredshed med messen og de temaer, som der overordnet blev fokuseret på.

- Vores virksomhed tager nogle helt klare tegn på en ny begyndelse med fra BrauBeviale 2024.

- Emnerne omkring genanvendelighedcyklusser og bæredygtighed bliver stadig vigtigere for drikkevareindustriens kunder, og vi deltog i mange værdifulde diskussioner hvor fokus var på disse emner, Guido Klinkhammer, administrerende direktør, Schäfer Werke.

Han bliver bakket op af Roland Folz, Group President Industrial Solutions, Pentair, som tager hjem fra messen fuld af entusiasme.

- Vi diskuterede specifikke projekter, og var i stand til at indgå i dialog med adskillige beslutningstagere fra førende globale løsningsudbydere.

- BrauBeviales fokus på det europæiske marked er et positivt aspekt, der gjorde en skarp fokusering mulig for vores messeteam.

Er tilbage i 2026
Datoen for næste messe er allerede fastsat og næste BrauBeviale finder sted i Nürnberg fra den 10. til den 12. november 2026.

Arrangørerne har reageret på feedback fra branchen ved at planlægge begivenheden i den veletablerede tidsramme i midten af november, da messen ikke bliver afholdt i året hvor messen drinktec løber af stablen.

-hawin

13/12 2024
  • Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

    Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

    emballage ›Skræddersyede udviklingsforløb sætter skub i danske SMV’ers produktion af sikre, smagfulde og kommercielt levedygtige plantebaserede fødevarer
  • Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

    Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

    emballage ›En strammere lovgivning for forbrugersikkerhed ser dagens lys i denne måned, og reglerne er gode nyheder for de danske forbrugere. Det er udmeldingen fra Jens Haugaard, der er direktør hos compliance-specialisten Mediator
  • Royalt besøg i køkkenet

    Royalt besøg i køkkenet

    emballage ›Protektor for Stop Spild Af Mad H.K.H. Prinsesse Marie besøgte Bispebjerg Hospitals patientkøkken og foreningen Stop Spild Af Mad. Fokus var på innovative løsninger mod madspild i offentlige storkøkkener og på foreningens mangeårige indsats
  • Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    emballage ›Plantebaserede drikke er fattigere på protein og essentielle aminosyrer, end komælk pga. den omfattende forarbejdning, hvor kemiske processer forringer kvaliteten af proteinerne og i nogle tilfælde skaber nye bekymrende stoffer. Det viser et studie fra Københavns Universitet. Forsker efterlyser bl.a. bedre information på emballagen
  • PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    emballage ›PanPac Engineering oplever stigende efterspørgsel fra internationale markeder og har derfor styrket sin digitale profil for bedre at kunne imødekomme globale kunders behov
  • Sortering af plastaffald er det rene barnemad

    Sortering af plastaffald er det rene barnemad

    emballage ›Resultater fra dette års Masseeksperiment viser, at kun 13 procent af de adspurgte børn og unge finder det svært at affaldssortere plastik
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    emballage ›”Gro’27 – vækst på vores måde”, er Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år, og som øger fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer, nemme måltidsløsninger og opgraderinger af logistikken
  • Stor opbakning til januars grønne valg

    Stor opbakning til januars grønne valg

    emballage ›I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne