Plastgenanvendelse i gode hænder
Administrerende direktør for BASF Nordic/Baltic, Mark Meier.

Plastgenanvendelse i gode hænder

BASF investerer trecifret millionbeløb i Danmark til udvikling af metode for genanvendelse af svært genanvendeligt plast

Plasttyper sammensat af forskellige plastmaterialer og plast fra fx madvarer bliver i dag typisk brændt eller sendt i deponi, fordi de ikke kan genanvendes. Men dette er snart fortid. Et samarbejde mellem BASF og Quantafuel i Skive skal nemlig videreudvikle Quantafuels teknologi til kemisk genanvendelse, så den potentielt kan udbredes til hele verden.

- Investeringen i Quantafuel og deres kommende fabrik i Skive er et væsentligt skridt for at udbrede teknologien om kemisk genanvendelse, sikre en cirkulær model for plast generelt og gøre det muligt for virksomheder verden over at opnå deres individuelle bæredygtighedsmål. Slutproduktet fra den kommende genanvendelsesproces i Skive er nemlig en olie, som kan indgå i ny produktion hos virksomheder i hele verden, fortæller Mark Meier, der er administrerende direktør for BASF Nordic/Baltic og fortsætter:

- Samtidig er samarbejdet med Quantafuel vigtigt for os, fordi de er meget kompetente omkring hele den teknologiske udfordring i avancerede genanvendelsesmetoder. Sammen vil vi få værdifulde erfaringer fra fabrikken i Skive og i fællesskab være med til at sikre den cirkulære proces for plast.

-hawin

 

Om Quantafuel
Quantafuel er en norsk teknologibaseret energivirksomhed, der fokuserer på at finde en løsning på ubæredygtig håndtering af jordens ressourcer. Quantafuel åbner i fjerde kvartal 2020 en pyrolyse- og oprensnings-fabrik i Skive, Jylland. Den kommende fabrik i vil kunne bearbejde 16.000 tons affaldsplast per år, som vil blive omdannet til olie, der kan anvendes i ny produktion.

11/10 2019
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum