Plastaffald bliver til designermøbler

Plastaffald bliver til designermøbler

Leverandøren af sanitetsprodukter, Grohe, fortsætter rejsen mod en mere cirkulær produktion. Næste skridt på rejsen er et nyt samarbejde med det danske designfænomen Mater Design, der skal forvandle overskudsplastik til high-end designermøbler

Grohe, der er leverandør af sanitetsprodukter, har netop offentliggjort et nyt strategisk samarbejde med det danske designfænomen, Mater Design, der laver fremtidens bærdygtige designermøbler ved hjælp af gammelt overskudsmateriale og genbrugsplastik.

Samarbejdet er seneste tiltag i rækken af initiativer, der skal styrke sanitetsproducentens opgør med den historisk lineære brug-og-smid-væk-kultur for i stedet at introducere en mere cirkulær økonomisk tankegang.

- Der er ingen tvivl om, at cirkulær produktion er fremtiden, og i Grohe ønsker vi at tænke hele vores produktionsapparat mere ansvarligt. Derfor er vi altid på udkig efter partnerskaber med virksomheder, der deler vores værdier. Det er samarbejdet med Mater Design et godt eksempel på, hvor vi kan genbruge ressourcer fra vores produktion og give dem et helt nyt liv som designermøbler, siger Mette Nielsen, Leader Marketing hos Grohe Danmark, og fortsætter:

- Det er vigtigt at pointere, at vi langt fra er i mål med vores bæredygtige rejse, men for hvert initiativ og for hvert partnerskab er vi tættere på vores mål. Fremtiden ligger i partnerskaber og ved at forskellige kompetencer og virksomheder går sammen, deler viden, teknologier og ressourcer for at støtte vores fælles mission om at forvalte vores naturlige ressourcer bedre.

Grohe satte for alvor tryg under deres bæredygtige ambition og produktion tilbage i 2018 med introduktionen af deres Less Plastic-initiativ for at nedbringe plastikforurening og erstatte plastemballage med mere bæredygtige alternativer.

Det har indtil nu betydet en reduktion på op mod 32 millioner stykker emballage. Tilbage i august kunne Grohe også løfte sløret for lanceringen af deres først cradle to cradle-certificerede produkter, der skal bidrage til at nedbringe det globale overforbrug af jordens ressourcer.

Fra affald til møbler

Kaffebønneskaller, kasserede insulinpinde, og plastikaffald. Siden Henrik Marstrand i 2006 stiftede MaterDesign, har det danske designfænomen arbejdet med at omdanne overskudsmateriale fra virksomheder som BKI Kaffe, Novo Nordisk og Carlsberg til bæredygtige designermøbler, der er i stor efterspørgsel på både danske og internationale markeder

Det nye samarbejde med Grohe skal bruges til den nye møbelserie, Earth Stool, der er designet af den danske arkitekt Eva Harlou, og som udvikles i samarbejde med Danmarks Teknologiske Institut med hjælp fra Københavns Universitet.

- Det er afgørende for Mater at ethvert nyt produkt fra os ikke kun lever op til dansk designs ry som langtidsholdbar i kraft af design og kvalitet. Det er ganske enkelt ikke længere nok. Nye innovative teknologier gør det muligt for os at forvandle affald til designmøbler og derfor vil man i fremtiden også se flere samarbejder som dem vi allerede har etableret, senest med Grohe. Vi er stolte over vores første samarbejde med en global, tysk virksomhed, siger Ketil Årdal, CEO hos Mater.

-hawin

29/9 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende