Peter Larsen: første kaffemærke med ny type genbrugsemballage

Peter Larsen: første kaffemærke med ny type genbrugsemballage

I 2030 skal affald være fortid i kaffebranchen, mener den danske kaffevirksomhed, som nu tager endnu et stort skridt i retning mod sit erklærede mål. Virksomhedens nye emballage er 94 procent genanvendelig og udleder 55 pct. mindre CO2

Rettet: I den oprindelige version skrev vi, at der var tale om 100 procent genanvendeligt materiale. Peter Larsen Kaffe har senere beklaget, at der var fejl i informationsmaterialet, og vi har derfor nu ændret teksten til den korrekte genanvendelses-andel på 94 procent. Red.

Der bliver brygget og drukket 22 mio. kopper kaffe om dagen i Danmark og ca. 2 mia. kopper på verdensplan. Det genererer enorme mængder affald og CO2, både fra kaffeplanten og fra de emballager, der skal beskytte kaffens smag og aroma.

Men nu tager Peter Larsen Kaffe sammen med sin svenske delejer, Löfbergs, et kæmpe skridt mod målet om at eliminere alt affald fra produktion og forbrug af kaffe senest i 2030. Sammen er de først i verden med en ny plastemballage, der er 94  pct. genanvendelig.

De nye kaffeposer er fremstillet i såkaldt mono-materiale, altså én type plast. Det gør ikke alene poserne lette at genanvende, men reducerer også emballagens CO2-belastning med 55 pct., dels fordi de kan genanvendes, dels fordi de kræver mindre energi at fremstille.

Innovationschef hos Peter Larsen Kaffe og Löfbergs, Lars Aaen Thøgersen, ser enorme perspektiver for hele kaffebranchen i den nye emballage.

-EU-kommissionen har vedtaget, at al plastemballage skal kunne genbruges eller genanvendes senest i 2030. Nu beviser vi, at det er muligt med kaffe, som er en af de varer, hvor kravene til bevarelse af holdbarhed, smag og aroma er blandt de allersværeste at leve op til, siger han.

280 ton mindre plastaffald
Alene Peter Larsens Kaffes og Löfbergs anvendelse af den nye emballagetype kan fjerne 280 ton plast fra deponi og forbrænding om året. Dertil kommer, at 73 pct. af plastmaterialet i emballagerne er fremstillet af vedvarende ikke-fossile ressourcer som sukkerrør.

-Tænk så, hvilken forskel det kan gøre, når flere begynder at bruge emballagerne. Potentialet er enormt, konstaterer Lars Aaen Thøgersen.

Tilbage i 1990’erne kunne Peter Larsen Kaffe og Löfbergs som de første i Europa fjerne aluminium fra dele af deres kaffeemballager, og nu skubber de to virksomheder hele kaffebranchen endnu længere i retning af en cirkulær og bæredygtig forretningsmodel.

Peter Larsen Kaffe er grundlagt i 1902, og er i dag en kaffevirksomhed med forretningsområder på detailhandel, catering specialbutikker, online og live events, som omfatter virksomhedens tilstedeværelse på festivaler og kulturelle arrangementer rundt om i landet.
Siden start 90’erne er virksomheden gået forrest i arbejdet med at udvikle og udbrede bl.a. økologi og Fairtrade certificerede produkter i Danmark.

-lipe

27/4 2023
  • Gin-kande hyldet i London

    Gin-kande hyldet i London

    emballage ›Det var ikke alene ideen, men emballagens mange anvendelsesmuligheder, der fik juryen til at uddele innovationsprisen til Hunter Luxery under den forgangne London Packaging Week
  • Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    emballage ›Svenske Blue Ocean Closures meddeler, at den nyeste generation af skruelåg af fiber nu kan matche - eller ligefrem være bedre end - plastik i materialeomkostninger - samtidig med, at de sænker energiforbruget
  • Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    emballage ›Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nyligt offentliggjorte tal fra Eurostat. Too Good To Go kalder tallene “et alvorligt wakeup call”
  • Lettere banankasser til barsk bølgegang

    Lettere banankasser til barsk bølgegang

    emballage ›Sammen med en bananeksportør fra Ecuador har Mondi udviklet en transportkasse af 40 procent genanvendt fiber, som vejer mindre men bevarer styrken under 33 dages containertransport
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art