Paptic rejser over 1,6 mia. kr. i finansiering

Paptic rejser over 1,6 mia. kr. i finansiering

Den finske virksomhed, der fremstiller emballagematerialer af træfiber til erstatning for plastik, har fordoblet sin omsætning hvert år de seneste fire år. Nu får Paptic -med økonomisk støtte fra flere forskellige sider - mulighed for at udvikle både produktportefølje og tilgængelighed

Paptic har rejst i alt 23 millioner euro i vækstfinansiering med en udvidelse af aktionærbasen. Således er den tyske tysk venturekapitalfond, European Circular Bioeconomy Fund (ECBF), der udelukkende er dedikeret til bioøkonomi og cirkulær økonomi, og Ecolab som er en global virksomhed inden for vand, hygiejne og infektionsforebyggelse, Ecolab nu en del af kredsen. Også nogle af virksomhedens tidligere aktionærer, som f.eks det japanske handelshus Itochu Fibre Ltd., har deltaget i denne finansieringsrunde.

Ud over de ovennævnte egenkapitalinvesteringer blev Paptic tildelt 2,5 millioner euro af European Innovation Councils Accelerator-program, lige som virksomheden har modtaget et kapitallån på 10 millioner euro fra den finske klimafond. Dette lån er specifikt rettet mod at lette udviklingen af den industrielle opskalering af Paptics skumbaserede produktionsteknologi.

Vækstfinansieringen vil støtte udviklingen af virksomhedens produktportefølje, produktionspartnerskaber og tilgængeligheden af Paptic-materialer globalt. Finansieringen vil også fremskynde den industrielle opskalering af Paptics skumbaserede produktionsteknologi. Desuden understøtter investeringen i vækst virksomhedens mål om CO2-neutralitet i 2030.

-Vores hurtige udvikling fra startup til højvækstvirksomhed, hvor Paptics materialer bruges af over 100 kunder globalt, har gjort os til en attraktiv investeringsmulighed, og vi er glade for at kunne byde vores nye internationale investorer velkommen. En hjørnesten i vores virksomhed er at arbejde i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi, og derfor hjælper vi vores kunder med at erstatte plast i forskellige fleksible emballageapplikationer, siger Tuomas Mustonen, CEO og medstifter af Paptic Ltd. og tilføjer:

-At udvide vores globale aktionærbase var et af målene med denne runde, og jeg er meget tilfreds med resultatet.

Omsætning på 100 millioner euro i 2026
Paptic Ltd er en vækstvirksomhed, der blev etableret i 2015 med hovedkontor i Espoo, Finland. Virksomheden har udviklet Paptic®, fiberbaserede og genanvendelige materialer til erstatning af plast og andre konventionelle materialer i emballage. Paptic®-materialer har været tilgængelige i industriel skala siden 2018. I dag er Paptic en virksomhed med 35 fagfolk, og Paptic®-materialer leveres til over 50 lande.

Paptic har mere end fordoblet sin omsætning årligt i fire år i træk. Virksomheden er på vej til at opnå en omsætning på 100 millioner euro i 2026 med sine vedvarende og genanvendelige emballagematerialer i stor skala, der er i overensstemmelse med principperne for den cirkulære økonomi.

Globalt vækstpotentiale
Det globale marked for fleksibel emballage anslås at være på over 200 milliarder euro om året, og 70 procent af materialerne er i øjeblikket plast. I næsten halvdelen af slutanvendelserne kan plast erstattes med fornyelige og genanvendelige Paptic-materialer.

Mange kendte mærker inden for elektronik, mode og hygiejneprodukter samt frugt- og grøntsagspakkere har allerede forpligtet sig til at skifte fra plast til emballageløsninger, der passer til principperne i den cirkulære økonomi. Overgangen lægger vægt på vedvarende råmaterialer fra bæredygtige kilder, genanvendelighed i stor skala og en værdikæde med lavt kulstofindhold. Skiftet forstærkes af genanvendelses- og klimamål i EU og på andre markeder.

-lipe

5/9 2023
  • Gin-kande hyldet i London

    Gin-kande hyldet i London

    emballage ›Det var ikke alene ideen, men emballagens mange anvendelsesmuligheder, der fik juryen til at uddele innovationsprisen til Hunter Luxery under den forgangne London Packaging Week
  • Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    emballage ›Svenske Blue Ocean Closures meddeler, at den nyeste generation af skruelåg af fiber nu kan matche - eller ligefrem være bedre end - plastik i materialeomkostninger - samtidig med, at de sænker energiforbruget
  • Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    emballage ›Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nyligt offentliggjorte tal fra Eurostat. Too Good To Go kalder tallene “et alvorligt wakeup call”
  • Lettere banankasser til barsk bølgegang

    Lettere banankasser til barsk bølgegang

    emballage ›Sammen med en bananeksportør fra Ecuador har Mondi udviklet en transportkasse af 40 procent genanvendt fiber, som vejer mindre men bevarer styrken under 33 dages containertransport
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art