Paptic rejser over 1,6 mia. kr. i finansiering

Paptic rejser over 1,6 mia. kr. i finansiering

Den finske virksomhed, der fremstiller emballagematerialer af træfiber til erstatning for plastik, har fordoblet sin omsætning hvert år de seneste fire år. Nu får Paptic -med økonomisk støtte fra flere forskellige sider - mulighed for at udvikle både produktportefølje og tilgængelighed

Paptic har rejst i alt 23 millioner euro i vækstfinansiering med en udvidelse af aktionærbasen. Således er den tyske tysk venturekapitalfond, European Circular Bioeconomy Fund (ECBF), der udelukkende er dedikeret til bioøkonomi og cirkulær økonomi, og Ecolab som er en global virksomhed inden for vand, hygiejne og infektionsforebyggelse, Ecolab nu en del af kredsen. Også nogle af virksomhedens tidligere aktionærer, som f.eks det japanske handelshus Itochu Fibre Ltd., har deltaget i denne finansieringsrunde.

Ud over de ovennævnte egenkapitalinvesteringer blev Paptic tildelt 2,5 millioner euro af European Innovation Councils Accelerator-program, lige som virksomheden har modtaget et kapitallån på 10 millioner euro fra den finske klimafond. Dette lån er specifikt rettet mod at lette udviklingen af den industrielle opskalering af Paptics skumbaserede produktionsteknologi.

Vækstfinansieringen vil støtte udviklingen af virksomhedens produktportefølje, produktionspartnerskaber og tilgængeligheden af Paptic-materialer globalt. Finansieringen vil også fremskynde den industrielle opskalering af Paptics skumbaserede produktionsteknologi. Desuden understøtter investeringen i vækst virksomhedens mål om CO2-neutralitet i 2030.

-Vores hurtige udvikling fra startup til højvækstvirksomhed, hvor Paptics materialer bruges af over 100 kunder globalt, har gjort os til en attraktiv investeringsmulighed, og vi er glade for at kunne byde vores nye internationale investorer velkommen. En hjørnesten i vores virksomhed er at arbejde i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi, og derfor hjælper vi vores kunder med at erstatte plast i forskellige fleksible emballageapplikationer, siger Tuomas Mustonen, CEO og medstifter af Paptic Ltd. og tilføjer:

-At udvide vores globale aktionærbase var et af målene med denne runde, og jeg er meget tilfreds med resultatet.

Omsætning på 100 millioner euro i 2026
Paptic Ltd er en vækstvirksomhed, der blev etableret i 2015 med hovedkontor i Espoo, Finland. Virksomheden har udviklet Paptic®, fiberbaserede og genanvendelige materialer til erstatning af plast og andre konventionelle materialer i emballage. Paptic®-materialer har været tilgængelige i industriel skala siden 2018. I dag er Paptic en virksomhed med 35 fagfolk, og Paptic®-materialer leveres til over 50 lande.

Paptic har mere end fordoblet sin omsætning årligt i fire år i træk. Virksomheden er på vej til at opnå en omsætning på 100 millioner euro i 2026 med sine vedvarende og genanvendelige emballagematerialer i stor skala, der er i overensstemmelse med principperne for den cirkulære økonomi.

Globalt vækstpotentiale
Det globale marked for fleksibel emballage anslås at være på over 200 milliarder euro om året, og 70 procent af materialerne er i øjeblikket plast. I næsten halvdelen af slutanvendelserne kan plast erstattes med fornyelige og genanvendelige Paptic-materialer.

Mange kendte mærker inden for elektronik, mode og hygiejneprodukter samt frugt- og grøntsagspakkere har allerede forpligtet sig til at skifte fra plast til emballageløsninger, der passer til principperne i den cirkulære økonomi. Overgangen lægger vægt på vedvarende råmaterialer fra bæredygtige kilder, genanvendelighed i stor skala og en værdikæde med lavt kulstofindhold. Skiftet forstærkes af genanvendelses- og klimamål i EU og på andre markeder.

-lipe

5/9 2023
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje