Paptic rejser over 1,6 mia. kr. i finansiering

Paptic rejser over 1,6 mia. kr. i finansiering

Den finske virksomhed, der fremstiller emballagematerialer af træfiber til erstatning for plastik, har fordoblet sin omsætning hvert år de seneste fire år. Nu får Paptic -med økonomisk støtte fra flere forskellige sider - mulighed for at udvikle både produktportefølje og tilgængelighed

Paptic har rejst i alt 23 millioner euro i vækstfinansiering med en udvidelse af aktionærbasen. Således er den tyske tysk venturekapitalfond, European Circular Bioeconomy Fund (ECBF), der udelukkende er dedikeret til bioøkonomi og cirkulær økonomi, og Ecolab som er en global virksomhed inden for vand, hygiejne og infektionsforebyggelse, Ecolab nu en del af kredsen. Også nogle af virksomhedens tidligere aktionærer, som f.eks det japanske handelshus Itochu Fibre Ltd., har deltaget i denne finansieringsrunde.

Ud over de ovennævnte egenkapitalinvesteringer blev Paptic tildelt 2,5 millioner euro af European Innovation Councils Accelerator-program, lige som virksomheden har modtaget et kapitallån på 10 millioner euro fra den finske klimafond. Dette lån er specifikt rettet mod at lette udviklingen af den industrielle opskalering af Paptics skumbaserede produktionsteknologi.

Vækstfinansieringen vil støtte udviklingen af virksomhedens produktportefølje, produktionspartnerskaber og tilgængeligheden af Paptic-materialer globalt. Finansieringen vil også fremskynde den industrielle opskalering af Paptics skumbaserede produktionsteknologi. Desuden understøtter investeringen i vækst virksomhedens mål om CO2-neutralitet i 2030.

-Vores hurtige udvikling fra startup til højvækstvirksomhed, hvor Paptics materialer bruges af over 100 kunder globalt, har gjort os til en attraktiv investeringsmulighed, og vi er glade for at kunne byde vores nye internationale investorer velkommen. En hjørnesten i vores virksomhed er at arbejde i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi, og derfor hjælper vi vores kunder med at erstatte plast i forskellige fleksible emballageapplikationer, siger Tuomas Mustonen, CEO og medstifter af Paptic Ltd. og tilføjer:

-At udvide vores globale aktionærbase var et af målene med denne runde, og jeg er meget tilfreds med resultatet.

Omsætning på 100 millioner euro i 2026
Paptic Ltd er en vækstvirksomhed, der blev etableret i 2015 med hovedkontor i Espoo, Finland. Virksomheden har udviklet Paptic®, fiberbaserede og genanvendelige materialer til erstatning af plast og andre konventionelle materialer i emballage. Paptic®-materialer har været tilgængelige i industriel skala siden 2018. I dag er Paptic en virksomhed med 35 fagfolk, og Paptic®-materialer leveres til over 50 lande.

Paptic har mere end fordoblet sin omsætning årligt i fire år i træk. Virksomheden er på vej til at opnå en omsætning på 100 millioner euro i 2026 med sine vedvarende og genanvendelige emballagematerialer i stor skala, der er i overensstemmelse med principperne for den cirkulære økonomi.

Globalt vækstpotentiale
Det globale marked for fleksibel emballage anslås at være på over 200 milliarder euro om året, og 70 procent af materialerne er i øjeblikket plast. I næsten halvdelen af slutanvendelserne kan plast erstattes med fornyelige og genanvendelige Paptic-materialer.

Mange kendte mærker inden for elektronik, mode og hygiejneprodukter samt frugt- og grøntsagspakkere har allerede forpligtet sig til at skifte fra plast til emballageløsninger, der passer til principperne i den cirkulære økonomi. Overgangen lægger vægt på vedvarende råmaterialer fra bæredygtige kilder, genanvendelighed i stor skala og en værdikæde med lavt kulstofindhold. Skiftet forstærkes af genanvendelses- og klimamål i EU og på andre markeder.

-lipe

5/9 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser