Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc

Smurfit Westrock har udviklet et 100% papirbaseret alternativ til den traditionelle plastik strækfilm, som ofte bruges til at stabilisere pallelaster under transport.

Løsningen er fremstillet af Nertop® Stretch Kraft-papir, der er fuldt genanvendeligt, og udmærker sig ved sin høje energibeskyttelse og stærke ydeevne under fugtige forhold.

Produktet er det nyeste tiltag i Smurfit Westrock's Better Planet Packaging-portefølje, som har til formål at skabe mere bæredygtige emballageløsninger, og virksomheden Encirc, der årligt producerer over tre milliarder glasemballager, var den første i Storbritannien, der tog den nye papirbaserede pallet wrap i brug.

Det førte i fjor til, at Encirc på sin partnerdag i september hædrede Smurfit Westrock som Sustainability Champion i anerkendelse af de betydelige miljømæssige fordele, som brugen af den papirbaserede løsning har medført.

-Bæredygtighed er kernen i alt, hvad vi gør hos Encirc, og det glæder os, at 85% af vores kunder inden for drikkevarer siger, at vores bæredygtighedsindsats var en afgørende faktor vores deres valg af os som leverandør, siger Peter Ball, Head of Planning hos Encirc.

Stort potentiale
Han fortsætter:

- Vi ved, hvor vigtigt bæredygtige løsninger i forsyningskæden er for vores samarbejdspartnere. Derfor har Encirc samarbejdet med Smurfit Westrock om at erstatte engangsplastik med et papirbaseret alternativ - en banebrydende løsning inden for glasproduktion og fyldning af flasker i Storbritannien.

Den papirbaserede pallet wrap bliver produceret på Smurfit Westrock’s Nervión papirfabrik i Spanien.

Og potentialet er stort, hvis flere virksomheder udskifter plastikfilm med papirprodukter, lyder det fra producenten:

-Det globale marked for strækfilm havde i 2023 en værdi på 4,27 milliarder USD og forventes at vokse markant i de kommende år, skriver Smurfit Westrock sin pressemeddelelse.

-lipe

29/1 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion