Papirbaseret emballage til kosmetik

Papirbaseret emballage til kosmetik

Med en tube lavet af papir lancerer L’Oréal og Albéa ny, innovativ emballage til kosmetik

Som led i et samarbejde om ansvarlig emballage udvikler L’Oréal og Albéa innovativ emballage til kosmetik. De to virksomheder har opfundet den første pap-tube til kosmetik, hvor det meste af plastikken er erstattet af bio-baseret og certificeret papirlignende materiale.

Innovationen er designet som en alternativ løsning til visse typer emballage til kosmetik. Dens miljømæssige fordele vil blive vurderet via en livscyklus analyse.

Partnerskabet viser L’Oréal og Albéas ambitioner inden for ansvarlighed, ligesom de begge er medunderskrivere af ’New Plastics Economy Global Commitment’ i regi af Ellen McArthur Fonden.

Desuden understreger projektet, at samarbejde mellem eksperter fra forskellige industrier er nødvendigt for at skabe banebrydende innovationer. Den nye teknologiske løsning lanceres inden længe, og produktionen er planlagt til at starte i 2020.

Philippe Thuvien, Vice-President for Emballage og Udvikling hos L’Oréal forklarer:

- Siden 2007 har vi konstant forbedret vores emballagers miljømæssige fodaftryk. I dag går vi et skridt videre og lancerer en helt ny teknologi baseret på certificeret papir. Ved at arbejde tæt sammen med Albé om at udvikle denne banebrydende innovation vil vi skabe en ny papir-baseret tube til kosmetik.

- Vi regner med at lancere de første hudplejeprodukter denne tube i anden halvdel af 2020. L’Oréal har forpligtet sig til at forbedre sin emballages miljømæssige og sociale profil med 100% per 2020. Denne innovative, alternative løsning er et vigtigt led i denne strategi.

Gilles Swyngedauw, Vice-President, CSR, Innovation og Marketing hos Albéa tilføjer:

- Albéas engagement i bæredygtighed går 15 år tilbage og udmønter sig i en bred vifte af ansvarlig emballage. Vores ambition i dag er at komme endnu hurtigere med innovative, ansvarlige løsninger ved at turde bryde vaner og sigte efter egentlige gennembrud.

- Det er kun via samarbejde med vores kunder og forretningspartnere at vi kan opfinde sikre, cirkulære emballager med minimum miljømæssig påvirkning, som beauty markedet efterspørger. Partnerskabet med L’Oréal med innovation for øje er udtryk for begge virksomheders ambition og målsætning.

-hawin

 

Om Albéa

Elbéa fremstiller emballage og løsninger til hverdagsbrug – fra tuber, læbestifter, mascara og pumper til flasker og meget mere. Virksomheden samarbejder med prestigefulde og dynamiske brands, hvad enten de er velkendte eller indie, store eller små, internationale eller lokale. Albéa lægger vægt på at man støtter sine kunder, uanset hvor de er i verden, takket være de 15000 medarbejdere og 40 fabrikker i Vest- og Østeuropa, Nord- og Sydamerike, Afrika, Kina og Asien. Virksomhedens motto, ”Made with Abléa, made responsibly” afspejler at Albéa bekymrer sig om miljøet og samfundet.

14/10 2019
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje