Pap øger værdien for tomaterne

Pap øger værdien for tomaterne

Kunderne foretrækker cherrytomater i papemballage frem for plast, og holdbarheden er lige så god, viser undersøgelse fra Metsä Board

Af Lisbeth Petersen

Sammen med den finske grøntsagssammenslutning, Närpes Grönsaker, har emballageproducenten sammenlignet plast- og papemballage, især hvad angår kundeoplevelse, madsspild og klimapåvirkning.

Kundeundersøgelsen viste, at et flertal opfatter pap som mere bekvemt, innovativt, æstetisk tiltalende og bæredygtig, og at det bidrager til produktets kvalitetsimage. Desuden udtalte kunderne, at foretrækker pap, fordi materialet er let at genbruge, og at de er villige til at betale mere for tomaterne, hvis de er emballeret i pap. Det eneste kritikpunkt var, at tomaterne kan blive præsenteret bedre i papæsken, end det er tilfældet nu.

Plast seksdobler klimaeffekten
Undersøgelsens anden del beskæftigede sig med holdbarhedstid og klimaeffekt. Cherrytomater er et forholdsvist dyrt produkt, som det er vigtigt ikke bliver kasseret. Men en sammenligning af tomaternes holdbarhed i hhv. genanvendt PET-plast og papæsker viste, at der ikke er nogen forskel.

Til gengæld er klimaaftrykket seks gange så højt for plastemballagen end for pappet, viser beregningerne, der er baseret på både produktions- og transportdata fra Metsä Board.

- Som det gælder for alle fødevareemballager, er de faktiske, totale klimaeffekter af en hel kasse producerede tomater meget små. Hovedparten af miljøpåvirkningen kommer fra emballerede mad, og derfor er det nødvendigt at undgå madspild, lyder det fra den finske emballagevirksomhed.

5/2 2019
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne