Pap øger værdien for tomaterne

Pap øger værdien for tomaterne

Kunderne foretrækker cherrytomater i papemballage frem for plast, og holdbarheden er lige så god, viser undersøgelse fra Metsä Board

Af Lisbeth Petersen

Sammen med den finske grøntsagssammenslutning, Närpes Grönsaker, har emballageproducenten sammenlignet plast- og papemballage, især hvad angår kundeoplevelse, madsspild og klimapåvirkning.

Kundeundersøgelsen viste, at et flertal opfatter pap som mere bekvemt, innovativt, æstetisk tiltalende og bæredygtig, og at det bidrager til produktets kvalitetsimage. Desuden udtalte kunderne, at foretrækker pap, fordi materialet er let at genbruge, og at de er villige til at betale mere for tomaterne, hvis de er emballeret i pap. Det eneste kritikpunkt var, at tomaterne kan blive præsenteret bedre i papæsken, end det er tilfældet nu.

Plast seksdobler klimaeffekten
Undersøgelsens anden del beskæftigede sig med holdbarhedstid og klimaeffekt. Cherrytomater er et forholdsvist dyrt produkt, som det er vigtigt ikke bliver kasseret. Men en sammenligning af tomaternes holdbarhed i hhv. genanvendt PET-plast og papæsker viste, at der ikke er nogen forskel.

Til gengæld er klimaaftrykket seks gange så højt for plastemballagen end for pappet, viser beregningerne, der er baseret på både produktions- og transportdata fra Metsä Board.

- Som det gælder for alle fødevareemballager, er de faktiske, totale klimaeffekter af en hel kasse producerede tomater meget små. Hovedparten af miljøpåvirkningen kommer fra emballerede mad, og derfor er det nødvendigt at undgå madspild, lyder det fra den finske emballagevirksomhed.

5/2 2019
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025