Palcut fordobler overskud
Palcut A/S, specialist i fuldautomatiske arkdispensere og antiskrid-ark til palleteringsanlæg, fik et godt resultat i 2016. Stærk vækst i Sydeuropa er med til at fordoble bundlinjen.
Palcut øgede i 2016 bruttofortjenesten med 23 procent til 13,5 millioner kroner. På bundlinjen fordobler virksomheden resultatet efter skat til 4,7 millioner kroner i 2016 mod 2,4 millioner kroner i 2015. Dermed fortsætter de seneste års vækst.
- Vi har haft god vækst på det danske og skandinaviske marked og meget stærk vækst i Italien, hvor vi har vundet flere vigtige kunder i det forgangne år, fremhæver Rudi Pedersen, adm. direktør i Palcut A/S. Han fortsætter:
- Samtidig er vi blevet mere produktive og præsterede sidste år en større omsætning med det samme antal medarbejdere som året forinden.
Store fødevarekoncerner
Palcut har en række af verdens store fødevarekoncerner som kunder, og her fortsatte virksomheden med at vinde terræn i 2016. Hos Arla-koncernen blev der yderligere installeret en række nye Palcut-løsninger, som en del af deres fuldautomatiske palleteringsanlæg på mejerier i Danmark og Tyskland. Blandt de nye danske kunder er Novozymes.
I Italien leverede Palcut en referenceinstallation til Fratelli Beretta, der er en af landets store delikatesseproducenter. Ligeledes i Italien er der installeret Palcut-anlæg på flere fabrikker hos en førende producent af hygiejneartikler. Samtidig har Palcut indledt samarbejde med en stor systemintegrator.
- Vi har allieret os med en stor servicevirksomhed, der fremover står for service af vores Palcut-løsninger på det italienske marked for at sikre den fremtidige vækst, siger Rudi Pedersen.
Positiv udvikling fortsætter
Palcut forventer en fortsat positiv udvikling i 2017. Senest har virksomheden indgået en ny kontrakt med fødevarekoncernen Mondelez om levering af antiskrid-ark, der anvendes som mellemlægsark i forbindelse med palleteringen af lang række af deres mærkevarer. Aftalen er en forlængelse af et samarbejde gennem 10 år.
Generelt ser virksomheden et stort potentiale i Italien, Spanien, Portugal og i en række østeuropæiske markeder, men det er svært at finde kvalificerede agenter, og det kan være med til stække væksten.
-hawin