Pakkeri-robotter sætter fart på dansk honningproducent

Pakkeri-robotter sætter fart på dansk honningproducent

Jakobsens A/S i Aulum investerer i pakke- og palleteringsrobotterne fra fynske EGATEC, som både skal øge kapaciteten, produktiviteten og skåne medarbejderne for støj og belastende, monotone opgaver.

Den honning, vi spiser, bliver nu snart pakket nænsomt af danske robotter fra Egatec i Odense. I dag foregår dele af denne proces manuelt hos Jakobsens A/S, men det bliver der nu lavet om på.


Det fortæller COO hos Jakobsens, Rene Cederkrantz, der sammen med den fynske robotproducent Egatec står i spidsen for automatiseringen af pakkeriet.

Investeringen i det fuldautomatiske pakkeri fra forventes at være tjent hjem i løbet af 3-4 år for Jakobsens. Selve løsningen er også designet til at kunne vokse sammen med virksomheden.

- Den løsning, vi har valgt, er nærmest konstrueret som et Lego-sæt, så vi let kan lave en udvidelse af det, betoner Rene Cederkrantz.

Robotterne styrker arbejdsmiljøet
Navnet Egatec kommer af virksomhedens fokus på at eliminere ensidigt, gentaget arbejde, og netop arbejdsmiljø spiller også en væsentlig rolle for Jakobsens investering i innovativ dansk robotteknologi.

- I vores pakkeri har vi noget høj-repetitivt arbejde, som vi hidtil har løst ved hjælp af jobrotation for at minimere belastningen af den enkelte medarbejder. Men der er yderligere den udfordring, at støjniveauet er højt i det rum, hvor vi i dag både tapper, pakker og palleterer vores produkter. Derfor vil vi hellere eliminere dette belastende arbejde og fjerne støjen ved at placere palleteringsrobotterne i et særskilt lokale spækket med moderne teknologi, så hele processen kan køre ubemandet og uovervåget dér, forklarer René Cederkrantz.

En trio udvikler helt ny maskine
Jakobsens partnerskab med Egatec inkluderer også et udviklingsprojekt: En helt ny "wrap-around-løsning" udvikles i et tæt samspil mellem Jakobsens emballageleverandør, Egatec og Jakobsens egne teknikere.

- Der vil vi også bidrage med al vores viden så vi får udviklet en rigtig god maskine. Det er superspændende og interessant at skulle arbejde sammen i sådan en trio om at udvikle en god løsning, som andre fremstillingsvirksomheder sikkert også kan få glæde og gavn af, siger Rene Cederkrantz.

Han har i et års tid været på udkig efter den rette leverandør af pakkeri-automation. På industrimessen HI Industri 2015 mødtes Jakobsens og Egatec og en god dialog gik i gang.

- Priser har selvfølgelig noget at sige, men i sidste ende var det mavefornemmelser, der gjorde udslaget, da vi havde indskrænket feltet til to leverandører. Egatec har de sidste marginaler til at bygge den rigtige løsning til os, og de har de rigtige mennesker til at bygge den. Mine operatører og teknikere har sammen set grundigt på disse ting, og vi har givet hinanden håndslag på at vi tror på denne løsning\", konstaterer Rene Cederkrantz.

Det toptunede honningpakkeri bliver en realitet i løbet af efteråret 2016.

Dansk teknologi skaber dansk vækst
Hos Egatec oplever man også mærkbar fremgang.
Ordren er nemlig også billede på et decideret boom i automatisering af pakkerierne, der sker i fremstillingsindustrien i disse år. I 2015 omsatte virksomheden for 27 millioner kroner.

I år ventes en stigning på 40 procent og om fem år en tredobling af toplinjen.

- Alt, hvad vi leverer, produceres i Danmark, og dermed spreder vores vækst også ringe i vandet, siger Mads Nychel, CEO i Egatec og fortsætter:

- Vi er naturligvis særdeles tilfredse med, at en så innovativ og succesfuld fremstillingsvirksomhed som Jakobsens har valgt os som totalleverandør og teknologipartner på al deres end-of-line automation. 2016 er startet rigtigt godt for os med en perlerække af millionordrer til både eksisterende og nye kunder. Vi beskæftiger nu cirka 20 medarbejdere og staben vokser måned for måned.


-mklarlund

8/6 2016
  • Emballagen er en vigtig del af DØRPRODUCENTENSværdikæden

    Emballagen er en vigtig del af DØRPRODUCENTENSværdikæden

    emballage ›Hver eneste dør og port, DAN-doors sender videre til kunder i Danmark og resten af verden er unik og værdifuld. Derfor har virksomhedens forsendelser nærmest form af små byggeprojekter, som sikrer, at hver enkelt dør og port når frem i perfekt stand
  • Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    emballage ›Ny pakkemaskine fra Tentoma spiller en vigtig rolle på den nye produktionslinje i Jackon Insulation by Bewis nye fabrik i Olen i Belgien, hvor den sikrer at XPS-isoleringspladerne kommer frem til kunden i perfekt stand
  • Ny emballage er frankeret med minimalistisk sticker

    Ny emballage er frankeret med minimalistisk sticker

    emballage ›Renz udskifter sine nuværende fuld-printede og hvidblegede papemballager til postkasser og postkasseanlæg med en enklere løsning af brunt pap med en minimalistisk sticker
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer