Pakkefyld - fra havet til haven

Pakkefyld - fra havet til haven

Tørret ålegræs er det bæredygtige alternativ til bobleplast, papir og træuld. Det er ren natur, kan bruges som jordforbedring efter endt emballageopgave og lanceres nu af iværksættervirksomheden Dansk Tang, som har ambitioner om et negativt CO2-regnskab

Af Lisbeth Petersen 

Somre og efterår byder på store mængder af det langs mange af de danske kyster. Her dynger det sig op, ofte som upopulære forhindringer for badegæsterne, der brokker over det stinkende tang, mens tonen får en helt anden kærlig klang, når det samme materiale optræder i lange bundter på Læsøs særegne’tangtage’.  

I ingen af tilfældene er der dog tale om tang men om ålegræs. Hvor tang er en alge, er ålegræs en undervandsplante med rødder. Den må ikke høstes, før de lange, grønne blade helt naturligt løsner sig, mennår det sker, kan den rives sammen, tørres og blive til 100 % CO2 neutralt og lugtfrit pakkefyld. Og den danske iværksættersucces, Dansk Tang, har som den første virksomhed tilføjet produktet på både produktions- og salgslisten. 


Odsherred rummer flere af de danske kystområder, som er særligt rige på ålegræs. Det er også hjemstedet for familien Marcussen, som på forskellig måde bidrager til udviklingen. Bedsteforældrene lægger marker til tørringen af ålegræsset, og far og søn er stiftere af og partnere i virksomheden, som holder til i bygningerne fra det tidligere psykiatriske hospital i Nykøbing Sjælland.  

De ringede fra Noma 
Historien om programmøren, Claus, og den nu 25-årige ingeniørstuderende Simon Weber Marcussen, som i 2017 – og som en mindre bibeskæftigelse - åbnede en webshop med tørret spisetang, som Simon selv indsamlede og forarbejdede, har spredt sig i hele landet under teaseren ’Den dag, de ringede fra Noma’. For det var opkaldet fra gourmetrestauranten, som gerne ville købe frisk tang, der vendte op og ned på planerne, fik Claus til at opsige det faste job, Simon til at forlade studiet og dem begge til at satse fuldt ud påvirksomheden. 

Simon Weber Marcussen har sammen med sin far skabt virksomheden Dansk Tang

I dag beskæftiger Dansk Tang flere medarbejdere og sælger et varieret udvalg af tang og tangprodukter til såvel Noma som en lang række øvrige restauranter, cafeer, butikker osv. Derudover arrangerer virksomheden bl.a. kurser og ’tangsafarier’ for både private og professionelle. 

Ålegræsset er det nyeste produkt i porteføljen og skiller sig ud ved ikke at være forarbejdet til en fødevare, hvis man da lige ser bort fra den variant, som sælges som tilskud til hestefoder. 

 Lagerchef, Claus Klinke pakker en af virksomhedens specialiteter, Tangøl, i genbrugspapkasse og med ålegræsfyld 

- Det var bare et sjovt forsøg, da vi i første omgang prøvede at høste og tørre en bunke ålegræs. Det smagte ikke rigtigt af noget, og konsistensen var heller ikke ideel til indtagelse, men det var meget smukt, og da den lidt rådne lugt forsvandt under tørringen, begyndte vi at bruge det til foring af de kasser og gavekurve, vi sælger og sender til kunderne, fortæller Simon Weber Marcussen og fortsætter: 

- Ud over at ålegræsset er et naturprodukt, som er modstandsdygtigt overfor råd og svamp og i øvrigt ikke kan brænde, indeholder det næringsstoffer, som planten har stået og optaget i vandet, og som er ren naturgødning for jorden. Derfor kan slutkunderne, som modtager en kasse eller en gaveæske med ålegræsfyld, lægge det direkte ud i haven, blomsterkrukkerne eller altankassen, hvor det så kan fungere både som afdækning og jordforbedring.  

Fuldstændigt fantastisk produkt 
Lokale virksomheder som eksempelvis Sidinge Gårdbutik og cafebutikken Lokalkompagniet i Nykøbing Sj. var nogle af de første til tage pakkefyldet i brug. Og midt i oktober modtog engrosvirksomheden Karl Lund Papir i København de første to paller med ålegræs fra Dansk Tang til videresalg. 

- Det er et fuldstændigt fantastisk produkt med en lige så fantastisk historie, siger Hanne Lund-Johansen.  

Hun er tredje generation ejerleder i virksomheden, der sælger alle former for emballage og indpakning til detail- og industrikunder i hele Danmark, og hun blev straks interesseret, da hun hørte om det nye produktfra en netværksveninde, som sælger firmagaver.  

Emballagevirksomheden Karl Lund Papir er netop begyndt at sælge pakkefyldet til sine kunder. 

- Jeg fik tilsendt nogle prøver, som jeg også kunne præsentere for vores kunder. Og de er meget begejstrede. Fyldet er flot, det lugter ikke, og i modsætning til træuld, som mange har brugt i årevis, støver det heller ikke. Og kommer det markedet på det helt rigtige tidspunkt her i efteråret, hvor vores kunder skal købe emballage til julehandelen og firmajulegaverne, siger Hanne Lund. 

Gebyr på flamingokasserne 
I det tidligere hospitalsvaskeri i Nykøbing Sjælland, hvor Dansk Tang holder til, håber de også, at ikke mindst engroshandlen med pakkefyldet vil vokse med resten af firmaet. For det er ambitiøse miljømål, tangteamet har for både sig selv og sine kunder. 

- Vi vil være ikke bare CO2-neutrale, men en virksomhed, som ligefrem kan opnå et negativt CO2-regnskab, understreger Simon Weber Marcussen. 

Af samme grund har emballagespild længe været en kilde til irritation for iværksætterne, men det bliver der også rådet bod på. 


-Vi får brugte papkasser fra nogle af nabovirksomhederne på området. Dem kan vi bruge til mindre leverancer af tangprodukter. Når vi sælger frisk tang til restauranter, kræver fødevaremyndighederne, at det bliver transporteret i flamingokasser. Og hvor mange har haft for vane at kassere kassen efter en enkelt transport, selv om den intet fejler, har vi nu indført et gebyr på 80 kr. pr. kasse, hvis kunden ikke leverer demtilbage. Vi tegner en streg, for hver gang en kasse bliver genbrugt, og ordningen har betydet, at vi næsten får alle kasserne retur, og at en flamingokasse kan bruges op til omkring 50 gange, siger Simon Weber Marcussen. 

 

 

 

 

 

19/11 2020
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger