Paboco klar til lancering af verdens første papirflaske

Paboco klar til lancering af verdens første papirflaske

I begyndelsen af 2025 kommer resultatet af den danske papirflaskeudvikler og svenske Blue Ocean Closures i hænderne på forbrugerne på markedet. Her er Paboco klar til at sende den første produktlinje med hele emballager af papir og fibre på markedet

Af Lisbeth Petersen

Slangerup-virksomheden Paboco bygger på mange års erfaring med udvikling og introduktion af emballage til papirflasker og anvender disse erfaringer til at lancere en produktlinje, der omfatter den første tilgængelige kombination af papirflasker og fiberbaserede kapsler nogensinde.

Svenske Blue Ocean Closureshar lanceret en standardlukning til faste stoffer og piller, der er klar til brug på markedet med det samme, og kombinationen af de to elementer er netop blevet præsenteret på messen CPHI i Milano.

Den samlede emballage har en vægt på mindre end 16 gram, med en HDPE-barriere, der vejer under 2 gram, hvilket er i overensstemmelse med Pabocos fokus på at bruge et minimum af materialer i produktionen.

Med flaskens tynde barriere kan den kombinerede pakke genbruges som papiremballage. Et stort skridt i den rigtige retning for virksomheden og forbrugernes brands.

-For os hos Paboco medfører dette en øjeblikkelig ændring i branchen; her ændrer vi emballageindustriens materialemuligheder og holder fokus på letvægtsemballage, siger Michael Michelsen, kommerciel direktør, Paboco, og fortsætter:

-Vi har allerede sat gang i produktionen og forventer at se disse flasker i forbrugernes hænder i begyndelsen af 2025. Jeg er begejstret for, at vi kan tilbyde denne løsning, ikke som et koncept, men som en ny emballagevirkelighed.

Ola Tönnberg, som er CCO i BlueOcean Closures AB siger:

- Vi kan se, at den fiberbaserede lukning er en ny standardkategori, der kan anvendes til en række forskellige flaskematerialer. Vi udvider mulighederne for at reducere plast og er meget begejstrede for også at kunne lancere den på fiberflasker gennem vores samarbejde med Paboco.

De faste støtter bliver de første aftagere
Nogle af de første virksomheder, som vil få glæde af de tekniske og designmæssige erfaringer med kombinationen af papirflasker og låg, er medlemmerne i Pioneer Community.

Det er en gruppe af virksomheder, der var de første til at støtte papirflasker, og hvor den videre udvikling vil fortsætte.

En af de virksomheder, der arbejder sammen med både Paboco og Blue Ocean Closures, er The Absolut Group, hvor Director Future of Packaging, Elin Furelid udtaler:

Vi er stolte af at være en del af både Paboco og Blue Ocean Closures Pioneer Communities. Denne lancering markerer en vigtig milepæl inden for bæredygtig emballage, og vi ser frem til at lære af den, når vi fortsætter vores indsats på tværs af brancher for at fremme bæredygtig innovation og udvide vores portefølje af emballagematerialer.

Emballageløsningen med papirflaske og fiberlåg blive også præsenteret på den kommende Scanpack-messe i Göteborg fra den 22. til den 25. oktober.

10/10 2024
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske
  • Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    emballage ›De mangeårige samarbejdspartnere har indgået aftale om, at Heidelberger Druckmaschinen AG køber varemærkerettighederne og teknologien på emballageområdet af Polar Group. Overtagelsen giver Heidelberg yderligere adgang til vækstmarkederne i Asien, Sydamerika og Mellemøsten
  • Tættere på nationalt pant- og retursystem for takeaway-emballage

    Tættere på nationalt pant- og retursystem for takeaway-emballage

    emballage ›I Danmark bruger vi årligt 150 mio. madbokse af engangsplastik, som oftest bliver brugt én gang og derefter ender i skraldespanden - eller i naturen. Nu har et politisk flertal udpeget det tværgående partnerskab, som skal skabe nye løsninger
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben