Overvældende interesse for FoodTech Challenge
FoodTech Challenge 2014. Foto: MCH/Tony Brøchner.

Overvældende interesse for FoodTech Challenge

Flere end 1.100 studerende har ansøgt om at deltage i den internationale innovationskonkurrence, FoodTech Challenge, der afholdes under FoodTech-messen den 1.-3. november i MCH Messecenter Herning

Selvom FoodTech Challenge allerede har fordoblet antallet af pladser fra 25 til 50, så bliver der stadig langt fra plads til de mange håbefulde studerende, der har søgt om at få en plads i den populære innovationskonkurrence. Over 1.100 studerende med 79 forskellige nationaliteter har ansøgt om at få en af de 50 pladser, og nu påbegyndes det store arbejde med at finde de rette kandidater til konkurrencen.

- Vi har modtaget en meget tværfaglig gruppe af ansøgere lige fra ingeniør-, antropolog- og medicinstuderende til studerende fra fødevarevidenskab og filosofi, så det er absolut et bredt spekter af meget dygtige ansøgere, vi skal til at se nærmere på, fortæller Mads Kinch Clemmensen fra Foodjob Danmark, der står for rekrutteringen af de studerende, og fortsætter:

- Det er et utroligt stærkt internationalt ansøgerfelt, vi har haft i år, og det, tror jeg, er en fordel for selve dynamikken i holdsammensætningerne, men også for de forskellige virksomheder, som har stillet opgaver både tilknyttet Danmark og udlandet. Det flotte ansøgerfelt har gjort, at vi lettere kan finde de helt rigtige personer til de meget specifikke og unikke roller i de 10 forskellige cases, som vi præsenterer, og det er vi meget stolte over på virksomhedernes vegne.

Når de 50 studerende er fundet, fordeles de på 10 hold, hvor hvert hold får en virksomhed tilknyttet. Under FoodTech-messen arbejder de 10 hold med hver deres case, hvor de i løbet af de tre dage, som messen varer, skal udvikle den bedste forretningsmodel inden for fødevareområdet.

Opgaverne strækker sig fra at finde ud af, hvordan fremtiden ser ud for plantebaserede mejeriprodukter til at skabe den bedste opskrift på bæredygtig vækst i det vestafrikanske marked for kød og bi-produkter. Blandt årets opgavestillere er blandt andre DuPont, Løgismose, KMC, AAK, Barry Callebaut og BHJ.

Betydningsfuld konkurrence

Stålgrossisten Damstahl var i 2014 den officielle sponsor af FoodTech Challenge, og de har på grund af konkurrencens høje faglige niveau valgt at være med igen i år:

- Konkurrencen skaber grobund for øget samarbejde mellem virksomheder og forsknings- samt uddannelsesinstitutioner. Et faktum, som i 2014 inspirerede os til at sponsorere denne sjældne og betydningsfulde begivenhed, og som gør, at vi i år slet ikke kan lade være med at være med, siger Mikael Sthaalros, der er Group CEO i Damstahl, og tilføjer:

- Gennem FoodTech Challenge kan vi bidrage til, at unge studerende får stimuleret interessen ikke kun for egne studier, men også for hele levnedsmiddelbranchen, der byder på mange spændende jobs og udviklingsmuligheder. På den måde er FoodTech Challenge med til at styrke dansk fødevareeksport, som er en hjørnesten i dansk økonomi og dansk beskæftigelse.

FoodTech Challenge afsluttes på messens sidste dag, den 3. november, hvor et dommerpanel bestående af faglige spidskompetencer fra blandt andet procesindustrien, den akademiske verden, udstyrsindustrien samt ledende kompetencer fra Unilever og Nestlé vil udpege et vinderhold, der vinder flotte præmier.

-hawin

 

 

12/10 2016
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne