Overvældende interesse for FoodTech Challenge
FoodTech Challenge 2014. Foto: MCH/Tony Brøchner.

Overvældende interesse for FoodTech Challenge

Flere end 1.100 studerende har ansøgt om at deltage i den internationale innovationskonkurrence, FoodTech Challenge, der afholdes under FoodTech-messen den 1.-3. november i MCH Messecenter Herning

Selvom FoodTech Challenge allerede har fordoblet antallet af pladser fra 25 til 50, så bliver der stadig langt fra plads til de mange håbefulde studerende, der har søgt om at få en plads i den populære innovationskonkurrence. Over 1.100 studerende med 79 forskellige nationaliteter har ansøgt om at få en af de 50 pladser, og nu påbegyndes det store arbejde med at finde de rette kandidater til konkurrencen.

- Vi har modtaget en meget tværfaglig gruppe af ansøgere lige fra ingeniør-, antropolog- og medicinstuderende til studerende fra fødevarevidenskab og filosofi, så det er absolut et bredt spekter af meget dygtige ansøgere, vi skal til at se nærmere på, fortæller Mads Kinch Clemmensen fra Foodjob Danmark, der står for rekrutteringen af de studerende, og fortsætter:

- Det er et utroligt stærkt internationalt ansøgerfelt, vi har haft i år, og det, tror jeg, er en fordel for selve dynamikken i holdsammensætningerne, men også for de forskellige virksomheder, som har stillet opgaver både tilknyttet Danmark og udlandet. Det flotte ansøgerfelt har gjort, at vi lettere kan finde de helt rigtige personer til de meget specifikke og unikke roller i de 10 forskellige cases, som vi præsenterer, og det er vi meget stolte over på virksomhedernes vegne.

Når de 50 studerende er fundet, fordeles de på 10 hold, hvor hvert hold får en virksomhed tilknyttet. Under FoodTech-messen arbejder de 10 hold med hver deres case, hvor de i løbet af de tre dage, som messen varer, skal udvikle den bedste forretningsmodel inden for fødevareområdet.

Opgaverne strækker sig fra at finde ud af, hvordan fremtiden ser ud for plantebaserede mejeriprodukter til at skabe den bedste opskrift på bæredygtig vækst i det vestafrikanske marked for kød og bi-produkter. Blandt årets opgavestillere er blandt andre DuPont, Løgismose, KMC, AAK, Barry Callebaut og BHJ.

Betydningsfuld konkurrence

Stålgrossisten Damstahl var i 2014 den officielle sponsor af FoodTech Challenge, og de har på grund af konkurrencens høje faglige niveau valgt at være med igen i år:

- Konkurrencen skaber grobund for øget samarbejde mellem virksomheder og forsknings- samt uddannelsesinstitutioner. Et faktum, som i 2014 inspirerede os til at sponsorere denne sjældne og betydningsfulde begivenhed, og som gør, at vi i år slet ikke kan lade være med at være med, siger Mikael Sthaalros, der er Group CEO i Damstahl, og tilføjer:

- Gennem FoodTech Challenge kan vi bidrage til, at unge studerende får stimuleret interessen ikke kun for egne studier, men også for hele levnedsmiddelbranchen, der byder på mange spændende jobs og udviklingsmuligheder. På den måde er FoodTech Challenge med til at styrke dansk fødevareeksport, som er en hjørnesten i dansk økonomi og dansk beskæftigelse.

FoodTech Challenge afsluttes på messens sidste dag, den 3. november, hvor et dommerpanel bestående af faglige spidskompetencer fra blandt andet procesindustrien, den akademiske verden, udstyrsindustrien samt ledende kompetencer fra Unilever og Nestlé vil udpege et vinderhold, der vinder flotte præmier.

-hawin

 

 

12/10 2016
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage