Overvældende interesse for FoodTech Challenge
Flere end 1.100 studerende har ansøgt om at deltage i den internationale innovationskonkurrence, FoodTech Challenge, der afholdes under FoodTech-messen den 1.-3. november i MCH Messecenter Herning
- Vi har modtaget en meget tværfaglig gruppe af ansøgere lige fra ingeniør-, antropolog- og medicinstuderende til studerende fra fødevarevidenskab og filosofi, så det er absolut et bredt spekter af meget dygtige ansøgere, vi skal til at se nærmere på, fortæller Mads Kinch Clemmensen fra Foodjob Danmark, der står for rekrutteringen af de studerende, og fortsætter:
- Det er et utroligt stærkt internationalt ansøgerfelt, vi har haft i år, og det, tror jeg, er en fordel for selve dynamikken i holdsammensætningerne, men også for de forskellige virksomheder, som har stillet opgaver både tilknyttet Danmark og udlandet. Det flotte ansøgerfelt har gjort, at vi lettere kan finde de helt rigtige personer til de meget specifikke og unikke roller i de 10 forskellige cases, som vi præsenterer, og det er vi meget stolte over på virksomhedernes vegne.
Når de 50 studerende er fundet, fordeles de på 10 hold, hvor hvert hold får en virksomhed tilknyttet. Under FoodTech-messen arbejder de 10 hold med hver deres case, hvor de i løbet af de tre dage, som messen varer, skal udvikle den bedste forretningsmodel inden for fødevareområdet.
Opgaverne strækker sig fra at finde ud af, hvordan fremtiden ser ud for plantebaserede mejeriprodukter til at skabe den bedste opskrift på bæredygtig vækst i det vestafrikanske marked for kød og bi-produkter. Blandt årets opgavestillere er blandt andre DuPont, Løgismose, KMC, AAK, Barry Callebaut og BHJ.
Betydningsfuld konkurrence
Stålgrossisten Damstahl var i 2014 den officielle sponsor af FoodTech Challenge, og de har på grund af konkurrencens høje faglige niveau valgt at være med igen i år:
- Konkurrencen skaber grobund for øget samarbejde mellem virksomheder og forsknings- samt uddannelsesinstitutioner. Et faktum, som i 2014 inspirerede os til at sponsorere denne sjældne og betydningsfulde begivenhed, og som gør, at vi i år slet ikke kan lade være med at være med, siger Mikael Sthaalros, der er Group CEO i Damstahl, og tilføjer:
- Gennem FoodTech Challenge kan vi bidrage til, at unge studerende får stimuleret interessen ikke kun for egne studier, men også for hele levnedsmiddelbranchen, der byder på mange spændende jobs og udviklingsmuligheder. På den måde er FoodTech Challenge med til at styrke dansk fødevareeksport, som er en hjørnesten i dansk økonomi og dansk beskæftigelse.
FoodTech Challenge afsluttes på messens sidste dag, den 3. november, hvor et dommerpanel bestående af faglige spidskompetencer fra blandt andet procesindustrien, den akademiske verden, udstyrsindustrien samt ledende kompetencer fra Unilever og Nestlé vil udpege et vinderhold, der vinder flotte præmier.
-hawin