Orklas 'gris' mindsker madspild fra maskinerne

Orklas 'gris' mindsker madspild fra maskinerne

I produktionen af mad er der også meget at hente. Derfor har Orkla fokus på madspild fra jord til bord og har blandt andet udpeget en madspildsambassadør og investeret i en 'gris', der skubber alle rester af produkterne ud af anlægget, og dermed redder 94 tons mad fra at blive skyllet ud med rengøringsvandet

De fleste kender udfordringen med at få det sidste ud at ketchupflasken. Danskerne er mestre i at give flasken en rystetur, så det sidste kommer med. Det kan man imidlertid ikke gøre med et helt produktionsapparat. Til gengæld kan fødevarevirksomheder sagtens være lige så optaget af at få den sidste rest brugt. Derfor har Orkla Danmark bl.a. investeret i 'grisen' på virksomhedens fabrik i Skælskør. 'Grisen' skubber dressing, ketchup og sennep ud af kringelkrogene i produktionsanlægget, så det kan komme ud og blive spist frem for at blive til affald. På den måde redder 'grisen' 94 tons mad om året, der ellers ville blive skyllet ud i forbindelse med rengøring.

Det er ét af en række konkrete eksempler på, hvordan Orkla koncernen arbejder med at nedbringe madspild i koncernens seks fødevarevirksomheder i Danmark.

8 ud af 10 vil mindre madspild
-Selv om knap 80 procent af danskerne forsøger at reducere madspild, så står hver person for 124 kilo spildt mad om året. Det bliver til 700.000 tons årligt. Det er ekstremt store mængder, og det kræver, at forbrugerne og fødevarevirksomhederne arbejder sammen om at minimere spildet. Vi kan og skal gøre det bedre i Danmark, siger Trine Rubæk, som er ansvarlig for bæredygtighed i Orkla Danmark og en slags madspildsambassadør i virksomheden.

Madspild er et stort problem i forhold til at kunne mætte jordens befolkning. Ifølge FN vil der være tæt på 10 mia. mennesker i 2050. Det kræver ca. 60 pct. flere fødevarer end i dag. Spildet har også stor indflydelse på jordens ressourcer, så som vand og udledning af CO2.

Madspild ned med 50 procent
I Orkla arbejder man med madspildsminimering i hele værdikæden. Som madspildsambassadør, der tænker madspild i alle led i forretningen, samarbejder Trine Rubæk med sine kolleger med ansvar for brands som KiMs, Bähncke, Beauvais, Havrefras og Den Gamle Fabrik. Her er fokus typisk på initiativer og processer, som udnytter råvarerne optimalt og minimerer madspild. Målet er at reducere koncernens madspild med 50 procent frem mod 2030. De sidste to år er der allerede sket en reduktion på 20 % per år gennem forskellige initiativer.

I dag bliver 600 tons rødkålsblade fra produktionen af rødkål til dyrefoder frem for at blive smidt ud. Det samme gør 700 tons kartoffelskræller fra produktionen af KiMs chips, mens stivelsen i kartoffelvandet bliver brugt til produktion af lim.

-Som en stor fødevarekoncern har vi klart et medansvar for at løfte opgaven med at minimere madspild, og vi ved, at forbrugerne gerne vil være med. Derfor skal vi knytte et stærkere samarbejde mellem forbrugerne og fødevarevirksomhederne, så vi kan inspirere hinanden, siger Trine Rudbæk.

Hun peger på, at der både er brug for at plukke 'de lavthængende frugter' og tænke nyt. Derfor er Orkla Danmark en del af etablerede ordninger.

-lipe

1/10 2021
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første
  • Recycling-emballage stikker af fra feltet

    Recycling-emballage stikker af fra feltet

    emballage ›Mondi og Polana Bikes har i fællesskab udviklet en ny genanvendelig papircykelemballage. Sammen cykler de mod papirbaserede materialer, reducerede affaldsmængder og øget beskyttelse af cyklerne