Optimalt bæger til Optimel salat

Optimalt bæger til Optimel salat

I Beneluxlandene sælges sunde salater oftest i firkantet emballage. Derfor er Superfos' runde SuperLockbæger med til at fremhæve en serie nye, sunde Optimelsalater fra hollandske Friesland Campina.

Friesland Campina ved, at kunden er konge. Så da en forbrugerundersøgelse viste, at kunderne gerne vil have sunde salater, gik madlavningsteamet bag det populære mærke Optimel straks i køkkenet sammen med Royal Smilde Foods. De skabte de tre nye spændende varianter: peberfrugt & agurk, selleri & æble og karry. Salaterne sælges i 175ml bægre og indeholder hverken fedt eller tilsat sukker og er lækre fx på ristet brød som en let og sund frokost.

Populære og lette at få øje på
Optimelsalaterne er hurtigt blevet populære. De er lette at få øje på i supermarkederne i SuperLock bægeret fra Superfos, en virksomhed i Berry Global. Låget har en iøjefaldende blå farve, og Royal Smilde fortæller, at emballagen skiller sig ud pga. den runde form, da kolde salater sædvanligvis sælges i firkantede pakker i Benelux-landene. På den måde fremhæver det afrundede look, at også indholdet er nyt og anderledes – salaterne indeholder nemlig betydeligt færre kalorier end de almindelige salater i kølemontren.

Emballagen er en vigtig del af produktkoncept
Janine Schraa, produktchef hos Smilde, kan kort efter lanceringen berette om en god start:

- Vi er stadig i startfasen, men de første resultater viser meget fine salgstal, og glædeligt nok ligger vi over salgsprognosen. En effektiv reklamekampagne, der kører på flere kanaler, hjælper med at promovere de nye Optimel salater, men vi mener, at emballagen klart er en meget vigtig del af vores produktkoncept – og del af salaternes succes.

Ifølge Janine Schraa oplever slutbrugerne, at de helt ubesværet kan både åbne SuperLock emballageløsningen og lukke den igen, så det resterende indhold kan gemmes i køleskabet til senere brug.

'Plastic Hero' sikrer nemt genbrug
Hollandske forbrugere er ikke blot er opmærksomme på nem og sund kost, men også på miljøet, og derfor er der et 'Plastic Hero' logo på bægeret. Det giver en bæredygtig profil. I Holland indsamles brugt plast nemlig under et frivilligt affaldshåndteringssystem, der kaldes 'Plastic Hero'. En emballage med dette mærke er nem at genbruge, og det er lige præcis sådan det er med SuperLock® bægret. Det er fremstillet af én enkelt type plast (monomateriel), så der ikke er brug for komplekse nedbrydningsprocesser.

Op til produktlanceringen af de nye salater var der et tydeligt tidspres, men alligevel lykkedes det Superfos via en stram planlægning at levere bægrene til tiden, klar til at blive fyldt op med salat på en Grunwald-påfyldningslinje. Og siden da har Optimel salaterne i SuperLock emballagen altså haft en flyvende start.

-lipe 

4/12 2019
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne