Omstigning til ændrede dagligvarekøb

Omstigning til ændrede dagligvarekøb

Sealed Air’s Packforum-event satte for nylg fokus på de nyeste dagligvaretendenser, som blandt andet har fået indflydelse på udviklingen af nye emballager til friske dagligvarer

Der er stigende fokus på emballageløsninger til dagligvarer. Ikke mindst i takt med at forbrugerne ændrer adfærd og både køber ind på nettet, i dagligvarehusene og når de er på farten og brug for mad og snacks ’to- go’.

Lige præcis de tendenser stillede udvikleren af emballageløsninger, Sealed Air, skarpt på kort før sommerferien på deres online-event Packforum i Milano.

Fagfolk fra fødevareindustrien og detailhandlen fra hele EMEA-området deltog i eventen for at høre mere om de tendenser, der påvirker udviklingen af dagligvareindkøb, og hvordan det altså får betydning for forbrugerne i fremtidens butikker.

Der er fuld fart på omnichannel-detailverden, hvor detailhandlere skal levere værdi, mere bæredygtighed og bekvemmelighed til forbrugerne.

Onlinebegivenheden handlede netop om emballagens rolle for at kunne opfylde disse målsætninger, og fokus var rettet mod fordelene ved Sealed Airs Cryovac Brand Darfresh-system som en samlet emballageløsning.

Chris Hayward, salgsdirektør ved Institute of Grocery Distribution (IGD), fortalte i sit indlæg hvordan pandemien har medvirket til at forme dagligvaremarkedet, og kom ind på nogle af de udfordringer detailhandlere og fødevareproducenter står over for for at imødekomme skiftende forbrugerkrav,

- I løbet af de sidste to år har vi set store forandringer i dagligvarebranchen, og en af de ting, der har ændret sig mest, er forbrugernes syn på værdi – ikke kun med hensyn til omkostninger, men også med hensyn til, at detailhandlerne kan levere det, forbrugeren ønsker, på en hurtig og nem måde.

Online bliver en af vækstmotorerne i løbet af de næste par år. Derfor mener Chris Hayward, at forståelsen for hvordan detailhandlere kan optimere friskvarekategorierne inden for dette område, er en kritisk faktor.

- Innovation er også vigtig. Emballagen skal både fange forbrugernes opmærksomhed og vise bestræbelserne for mere bæredygte løsninger. Og så skal den forlænge holdbarheden for produkterne og dermed reducere spild og miljøpåvirkning. Derfor bliver emballagen vigtig for at kunne differentiere de forskellige brands.

Bæredygtighed var i det hele taget et vigtigt tema under hele Sealed Airs Packforum-arrangement. Indlægsholderne  gav indsigt i, hvordan detailhandlere kan kommunikere ansvarlig og mere bæredygtig emballage, ligesom de forklarede, hvordan Cryovac Brand Darfreshs samlede systemløsninger kan understøtte detailhandlernes strategier om mere bæredygtighed.

Philippe Guerin - Retail and E-Commerce Manager France hos Sealed Air, fortalte om Sealed Airs Cryovac Brand Darfresh-systemer, som er blevet udviklet til at forbedre bæredygtigheden for detailhandlere og fødevareproducenter på flere måder.

- ’Vacuum skin’ emballage er designet til at beskytte produkter og forlænger frisk proteins holdbarhed med op til 20 dage i forhold til modificeret atmosfære emballage (MAP), hvilket minimerer spild. Systemerne muliggør også brugen af genanvendelige materialer og brugt PET i produktionen for at understøtte cirkulære emballagestrategier.

Phillippe Guerin kom også ind på at Sealed Air har reduceret pakningsstørrelse og vægt for at minimere materialeforbrug, optimere transportplads og reducere kulstofemissioner.

- Resultatet er et mere bæredygtigt, samlet emballagesystem, der er tilgængeligt for første gang til en pris, der kan sammenlignes med traditionelle MAP-systemer.

Arrangementet fokuserede også på fremkomsten af praktiske ’Click-and-collect’ detailkoncepter til friske produktkategorier.

Her var det blandt andet tale om løsninger som salgsautomater og madskabe, og de overvejelser detailhandlere og forarbejdere står over for med henblik på at vælge emballageløsninger, der beskytter friske produkter i disse miljøer og dermed leverer en positiv forbrugeroplevelse.

Jos Van Den Block - Food Proteins Platform Director hos Sealed Air tilføjede:

- For at detailhandlere og producenter skal forblive succesrige, er det bydende nødvendigt at vælge emballageløsninger, der kan reagere hurtigt på markedsændringer og den stigende digitalisering af markedspladsen.

- De rigtige løsninger skal bakke op om de udviklingstendenser der gør sig gældende blandt forbrugerne og som blandt andet handler om at få mere værdi og mere bekvemmelighed for pengene. Samtidig skal løsningerne være omkostningseffektive, mere bæredygtige, fremtidssikre og velegnede til forskellige detailmiljøer, fra e-handel til mikro-nærbutikker.

-hawin

 

5/8 2022
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske
  • Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    emballage ›De mangeårige samarbejdspartnere har indgået aftale om, at Heidelberger Druckmaschinen AG køber varemærkerettighederne og teknologien på emballageområdet af Polar Group. Overtagelsen giver Heidelberg yderligere adgang til vækstmarkederne i Asien, Sydamerika og Mellemøsten
  • Tættere på nationalt pant- og retursystem for takeaway-emballage

    Tættere på nationalt pant- og retursystem for takeaway-emballage

    emballage ›I Danmark bruger vi årligt 150 mio. madbokse af engangsplastik, som oftest bliver brugt én gang og derefter ender i skraldespanden - eller i naturen. Nu har et politisk flertal udpeget det tværgående partnerskab, som skal skabe nye løsninger