Omkostninger rammer skævtCeo Smurfit Westrock Skandinavien, Per Frederiksen.

Omkostninger rammer skævt

Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende

Den 1. oktober 2025 træder den nye lovgivning om udvidet producentansvar for emballage i kraft. Formålet er at øge genanvendelsen og reducere miljøpåvirkningen ved at placere både det økonomiske og organisatoriske ansvar for emballage hos de virksomheder, der bringer den på markedet.

Producenten af bølgepapemballage, Smurfit Westrock hilser intentionerne bag loven velkommen, men advarer samtidig om, at den nuværende udformning kan få den præcis modsatte effekt.

Virksomheden påpeger i en pressemeddelelse, at reglerne, som de er udformet i dag, vil medføre betydeligt højere omkostninger for materialer med dokumenteret høj genanvendelsesgrad og lav klimabelastning, som f.eks. bølgepap end for materialer højere klimabelastning. 

Resultatet vil, ifølge Smurfit Westrock, være en negativ miljøpåvirkning, færre investeringer i mere bæredygtige løsninger og en svækkelse af dansk erhvervslivs konkurrenceevne.

Bølgepapproducenten skriver videre at bølgepap fremstilles af vedvarende råmaterialer fra certificeret skovbrug, er biologisk nedbrydeligt og kan genanvendes helt op til 20 gange i veludviklede genanvendelsessystemer, der i årtier har fungeret på globalt plan.

Til forskel fra plast og kompositemballage, som er vanskelige og omkostningstunge at genanvende, bidrager bølgepap altså aktivt til værdiskabelse i genanvendelseskæden takket være den store efterspørgsel på genbrugte fibre.

Alligevel, mener producenten, risikerer den danske producentansvarsordning at pålægge bølgepap gebyrer, der hverken afspejler materialets miljømæssige fordele eller dets økonomiske værdi.

Til sammenligning, hedder det, viser erfaringer fra England, hvor en ny producentansvarsordning netop er indført, at materialer som bølgepap belastes med mere end 50 % lavere afgifter end plast, og at det i Danmark er det lige omvendt, idet pap og papir bliver pålagt en afgift, der er langt højere end f.eks. plast.

Smurfit Westrock fremhæver, at afgifterne på bølgepap i Danmark varierer kraftigt mellem kommuner, med forskelle på op til 4000 %. Det skyldes, at kommunernes egne oplysninger om indsamlingsomkostninger anvendes som grundlag for beregningen af afgiften pr. materiale.

Når omkostningerne varierer så meget som følge af forskelle i systemer, effektivitet og prissætning, risikerer den nuværende beregningsmodel at give afgifter, der er misvisende, hedder det.

Smurfit Westrock skriver videre at udenlandske aktører, særligt e-handelsvirksomheder, samtidig udgør en alvorlig konkurrenceforvridende faktor.

Disse kan nemlig sælge emballerede varer til Danmark uden at registrere sig i producentansvarsordningen og dermed helt undgå afgifterne. Konsekvensen er, at danske virksomheder, der følger reglerne, pålægges en uforholdsmæssigt stor byrde med tab af arbejdspladser og reduceret konkurrencekraft til følge.

- Hvis afgifterne ikke afspejler materialernes reelle miljøpåvirkning, har vi i realiteten skabt et incitament, der direkte modarbejder formålet med den cirkulære økonomi, siger Per Frederiksen, ceo for Smurfit Westrock Skandinavien.

Smurfit Westrock opfordrer derfor de danske myndigheder til at revurdere lovgivningen og indføre en model, der differentierer afgifterne efter materialernes miljøegenskaber, øger transparensen i kommunernes omkostningsberegninger og sikrer lige konkurrencevilkår for alle aktører, både danske og udenlandske.

- Korrekt udformede regler kan drive innovation og gøre bæredygtighed til det naturlige valg. Men det kræver en model, der både er retfærdig og effektiv. Det er desværre ikke tilfældet her.” fortsætter Per Frederiksen.

Ifølge Smurfit Westrock er en sådan ændring afgørende, hvis Danmark skal have en emballagepolitik, der både styrker den cirkulære økonomi, beskytter miljøet og understøtter landets konkurrencekraft på lang sigt.

-hawin

 

28/8 2025
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed
  • Billerud iværksætter stor spareplan

    Billerud iværksætter stor spareplan

    emballage ›Den svenske papir- og emballageproducent skal - som følge af et svækket, europæisk marked - skære 800 millioner svenske kroner i årsbugetterne. Det betyder bl.a. afsked med op til 650 medarbejdere
  • Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    emballage ›KHS Group lancerer ny PET-flaske til drikkevand uden brus. Flasken kombinerer kvalitetsdesign med minimalt materialeforbrug og er udviklet til kravene i travle produktionslinjer
  • Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    emballage ›Dana Lim har som den første samarbejdspartner været med til at gennemføre et relativt nyt uddannelsesforløb hos Henkel
  • Drikkekartoner bliver til transportkasser

    Drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport