Omkostninger rammer skævtCeo Smurfit Westrock Skandinavien, Per Frederiksen.

Omkostninger rammer skævt

Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende

Den 1. oktober 2025 træder den nye lovgivning om udvidet producentansvar for emballage i kraft. Formålet er at øge genanvendelsen og reducere miljøpåvirkningen ved at placere både det økonomiske og organisatoriske ansvar for emballage hos de virksomheder, der bringer den på markedet.

Producenten af bølgepapemballage, Smurfit Westrock hilser intentionerne bag loven velkommen, men advarer samtidig om, at den nuværende udformning kan få den præcis modsatte effekt.

Virksomheden påpeger i en pressemeddelelse, at reglerne, som de er udformet i dag, vil medføre betydeligt højere omkostninger for materialer med dokumenteret høj genanvendelsesgrad og lav klimabelastning, som f.eks. bølgepap end for materialer højere klimabelastning. 

Resultatet vil, ifølge Smurfit Westrock, være en negativ miljøpåvirkning, færre investeringer i mere bæredygtige løsninger og en svækkelse af dansk erhvervslivs konkurrenceevne.

Bølgepapproducenten skriver videre at bølgepap fremstilles af vedvarende råmaterialer fra certificeret skovbrug, er biologisk nedbrydeligt og kan genanvendes helt op til 20 gange i veludviklede genanvendelsessystemer, der i årtier har fungeret på globalt plan.

Til forskel fra plast og kompositemballage, som er vanskelige og omkostningstunge at genanvende, bidrager bølgepap altså aktivt til værdiskabelse i genanvendelseskæden takket være den store efterspørgsel på genbrugte fibre.

Alligevel, mener producenten, risikerer den danske producentansvarsordning at pålægge bølgepap gebyrer, der hverken afspejler materialets miljømæssige fordele eller dets økonomiske værdi.

Til sammenligning, hedder det, viser erfaringer fra England, hvor en ny producentansvarsordning netop er indført, at materialer som bølgepap belastes med mere end 50 % lavere afgifter end plast, og at det i Danmark er det lige omvendt, idet pap og papir bliver pålagt en afgift, der er langt højere end f.eks. plast.

Smurfit Westrock fremhæver, at afgifterne på bølgepap i Danmark varierer kraftigt mellem kommuner, med forskelle på op til 4000 %. Det skyldes, at kommunernes egne oplysninger om indsamlingsomkostninger anvendes som grundlag for beregningen af afgiften pr. materiale.

Når omkostningerne varierer så meget som følge af forskelle i systemer, effektivitet og prissætning, risikerer den nuværende beregningsmodel at give afgifter, der er misvisende, hedder det.

Smurfit Westrock skriver videre at udenlandske aktører, særligt e-handelsvirksomheder, samtidig udgør en alvorlig konkurrenceforvridende faktor.

Disse kan nemlig sælge emballerede varer til Danmark uden at registrere sig i producentansvarsordningen og dermed helt undgå afgifterne. Konsekvensen er, at danske virksomheder, der følger reglerne, pålægges en uforholdsmæssigt stor byrde med tab af arbejdspladser og reduceret konkurrencekraft til følge.

- Hvis afgifterne ikke afspejler materialernes reelle miljøpåvirkning, har vi i realiteten skabt et incitament, der direkte modarbejder formålet med den cirkulære økonomi, siger Per Frederiksen, ceo for Smurfit Westrock Skandinavien.

Smurfit Westrock opfordrer derfor de danske myndigheder til at revurdere lovgivningen og indføre en model, der differentierer afgifterne efter materialernes miljøegenskaber, øger transparensen i kommunernes omkostningsberegninger og sikrer lige konkurrencevilkår for alle aktører, både danske og udenlandske.

- Korrekt udformede regler kan drive innovation og gøre bæredygtighed til det naturlige valg. Men det kræver en model, der både er retfærdig og effektiv. Det er desværre ikke tilfældet her.” fortsætter Per Frederiksen.

Ifølge Smurfit Westrock er en sådan ændring afgørende, hvis Danmark skal have en emballagepolitik, der både styrker den cirkulære økonomi, beskytter miljøet og understøtter landets konkurrencekraft på lang sigt.

-hawin

 

28/8 2025
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser