Nyt emballagedesign giver store plastbesparelser

Nyt emballagedesign giver store plastbesparelser

Elworks reducerer brugen af plastik til fordel for mindre miljøbelastende papir i nyt emballagedesign. Det forventer man giver årlige besparelser på 233 ton CO2e

I DIY- og detailforretninger vil kunder i disse dage se deres sædvanlige elprodukter fra Elworks, Elworks Pro og Unite præsenteret under et samlet brand – Elworks.

Samtidig introducerer Elworks produkterne i en ny og mindre miljøbelastende papir-emballage.

Fra rødt til gråt og fra plastik til papir
El-grossisten Elworks, der sælger el-produkter til supermarkeder og DIY-segmentet, lægger nemlig det røde look og plastikemballagen på hylden til fordel for et gråt og rødt design på FSC-certificeret papir.

Samtidig slår virksomheden sine tre separate produktlinjer sammen til én.

Det skriver Elworks i en pressemeddelelse.

Heri hedder det videre at grossisten i denne proces forventer en årlig besparelse på 58 tons plastik, svarende til 233 ton CO2e af de i alt 59 tons plastik, som varerne fra Elworks, Elworks Pro og Unite i dag bliver pakket ind i.

Elworks går forrest i branchen
Ifølge Elworks er man den første aktør i el-detailbranchen, der så markant mindsker brugen af plastik i emballagen.

Ændringen fra plastik til papir er udtryk for et fokus på at minimere produkternes CO2-aftryk, hvor det er muligt.

Samtidig er det rettidig omhu, for i slutningen af 2025 indtræder en emballageafgift, som gør brugen af emballage dyrere. En udgift som Elworks Ville have været nødt til at sende videre til sine kunder.

- Vores skift fra de gamle blister-emballager i PET-plastik til papiremballage er blevet meget positivt modtaget af vores kunder.

- Den nye emballage imødekommer kundernes behov ved at være både mindre miljøskadelig end plastikken og sikre, at produkterne ikke bliver for prismæssigt belastet af den kommende emballageafgift.

- Desuden har det nye design fået stor ros for at forbedre produkternes visuelle appel og brugervenlighed, fordi de er nemmere at pakke ud.

- Dette skift favner vores kundebase bredt og understøtter Elworks engagement i bæredygtighed og kvalitet, fortæller ceo i Elworks, Egil Moesgaard.

Mindre emballage giver mindre CO2e-aftryk
Brugen af papir er naturligvis ikke CO2e-neutral. Den nye papiremballage efterlader dog en til en et CO2e-aftryk, der er hele 33 procent lavere, end den tidligere PET-plastik.

Samtidig har Elworks i designprocessen af den nye emballage haft fokus på at bruge så lidt papir, som muligt. Det har begrænset både emballagens omfang og vægt.

Det betyder, at Elworks også sparer på forbrug af brændstof til transport af produkterne, fordi mindre emballage giver plads til flere produkter pr. kørsel.

- Vi har ramt en god balance mellem en minimal men holdbar emballage, som samtidig viser produktet fint frem. Det gør mig rigtig stolt, at vi ved at have fat i hvert enkelt produkt, kan nå frem til sådan et flot resultat.

- Og når det samtidigt afgiver mindre CO2e, end den gamle emballage, og ser pænt ud, er vi godt tilfredse, siger product manager i Elworks Michael Gade.

De første varer i ny emballage er allerede på hylderne, og Elworks forventer at have alle produkter i de gamle emballager udskiftet med nye og mindre miljøbelastende i efteråret 2025.

Det nye design får ros med på vejen
Feedbacken på det nye design har været positiv: ”Mere professionelt og mere clean” lyder tilbagemeldingen fra flere af Elworks' kunder og forhandlere.

- Det er vores forventning, at det nye design vil appellere til en bredere skare af kunder, og at designet dermed vil gøre Elworks-produkterne endnu mere attraktive i markedet.

- Nu kan vores kunder jo markedsføre sig over for deres kunder med både et appellerende design og et lavere miljøaftryk som tillæg til produkternes kvalitet, siger Egil Moesgaard.

-hawin

10/2 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion