Nye striber er lettere i låget

Nye striber er lettere i låget

Matas er nået til Helseprodukterne i re-designet af sit kendte brand, Striberne. Her indeholder dåselågene nu 40 procent mindre plastik end tidligere

Af Lisbeth Petersen

Matas har længe været i gang med udskiftningen af emballagen på alle 'Stribe-produkterne', og nu er turen kommet til kosttilskuddene, som har fået dåser med det nye 'nordiske' design, fortæller butikskæden i sit nyhedsbrev til Club Matasmedlemmer

Størstedelen af stribefarverne, som er med til at hjælpe kunderne med, hurtigt at finde sine favoritprodukter, er bibeholdt i det nye design. Desuden har underserierne fået farvede bånd, som gør det endnu lettere at adskille dem fra hinanden.

Pernille Tørnes, som står bag udviklingen af HelseStriberne fortæller, at hun har haft et skarpt øje på at nedbringe forbruget af plastik i emballagen.

- Vi har gennemgået hvert eneste produkt og talt tabletterne op i dåserne for at vurdere, om emballagen og indholdet passer sammen. Vi har desuden arbejdet med en leverandør, der er 'med på beatet' i forhold til bæredygtighed, og som har udviklet et light låg der indeholder 40% mindre plastik end et konventionelt låg, fortæller hun.

Pernille Tørnes tilføjer, at den samme leverandør arbejder nu benhårdt på også at spare plastik i produktionen af selve dåserne, men at der på nuværende tidspunkt er en række generelle krav, som forhindrer det.

15/2 2021
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K-2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud