Nye kartofler i 100 procent genanvendt plast

Nye kartofler i 100 procent genanvendt plast

Storøhage Kartofler på Lammefjorden ifører sig branchens grønne førertrøje med nye bakker. ST PLAST i Esbjerg udviklet en bakke i 100% rPET, der er godkendt til direkte fødevarekontakt og virksomheden forventer, at flere producenter vil tage den miljøvenlige emballage til sig

Det er første gang forbrugerne kan købe danske kartofler i emballage produceret med 100% genanvendt plast.
- Det er på flere måder et stort, bæredygtigt skridt, vi tager her, siger Morten Anker fra Storøhage Kartofler. Før fik vi vores plastbakker leveret med lastbiler fra Italien; nu får vi et dansk produkt. Og så er det lykkedes for ST PLAST at udvikle en emballage, der både er i 100% genanvendt PET og kan indgå i det cirkulære kredsløb.

Flere vil følge efter
Hos ST PLAST ser salgschef Lars Æbelø et stort potentiale i den nye emballage. ST PLAST er i forvejen specialiseret i plast emballager til blandt andet frugt og grønt.
- Vi har allerede et stort sortiment af PET-bakker med 80% genanvendt plast, men Storøhage Kartofler ville gerne gå hele vejen. Efter en intens proces lykkedes vi med en ny bakke i 100% genanvendt PET-plast.

- Lammefjordskartoflerne fra Storøhage Kartofler er de første, der kommer i den nye bakke. Men jeg ved, at andre danske producenter også gerne vil den helt bæredygtige vej og tænker i cirkulære løsninger. Forbrugerne og detailhandelen presser på for denne type løsninger, og specielt når det nu er muligt at lave en bakke i 100% genanvendt PET, der er certificeret efter lovkravene om materialer til kontakt med fødevarer, bemærker Lars Æbelø.
Bakkerne kan anvendes direkte til at fremstille nye; op til ti gange kan en bakke kværnes og indgå i en ny bakke. Derhjemme skal forbrugeren blot smide den tomme bakke ud som hård plast.

Nu er det sæson for lammefjordskartofler
Storøhage Kartofler råder over et af Danmarks mest moderne pakkerianlæg, hvor der pakkes i både plastposer og bakker. Det har været en udfordring med de italienske bakker, at de ikke var fuldstændig ens. Det kunne medføre driftsstop og krævede derfor ekstra mandskab til at holde øje med pakkelinjen.
- De nye bakker fra ST PLAST havde vi til test i juni, og alt kørte perfekt. Så rent driftsmæssigt er det en kæmpe lettelse også for personalet, at det bare fungerer. Vi er stolte over at være first mover på dette felt og glæder os helt vildt til at præsentere forbrugerne for vores flotte lyse kartofler i bakker, nu da sæsonen for nye lammefjordskartofler er skudt i gang, siger Morten Anker.

Lars Æbelø, ST PLAST til venstre og Morten Anker fra Storøhage Kartofler

Stor CO2-besparelse på transporten
Storøhage Kartofler forventer i første omgang at bruge over 1 mio. bakker om året. Indtil nu har de fået ca. 5 lastvognslæs fra Italien hvert år, så alene på den front vil der også være en ganske pæn miljøgevinst i form af mindre CO2-udslip.
Det er også en tendens, som ST PLAST har mærket under corona-krisen, fortæller Lars Æbelø: - Flere virksomheder herhjemme er nu mere opmærksomme på at source fra danske leverandører, fordi det øger leveringssikkerheden og sparer transport.
De nye bakker med 850 gram kartofler er ude i butikkerne hos COOP, Salling Group og Dagrofa fra uge 34 og senere også i Lidl.

-lipe

31/8 2021
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage