Ny konference sætter fokus på fødevarekontaktmaterialer FoodTech finder sted 13.-15. november 2018 i MCH Messecenter Herning. Foto: MCH/Tony Brøchner.

Ny konference sætter fokus på fødevarekontaktmaterialer

Smager eller lugter kødet, mælken eller brødet lidt af metal eller gummi, når det lander hos forbrugerne? Brancheorganisationen BITVA præsenterer på FoodTech en ny konference om fødevarekontaktmidler (FKM), som vil give alle aktører i fødevareindustrien klarhed om krav og kontrol

Op mod 300 udstillere indenfor fødevare- og teknologiområdet står klar til at præsentere ny viden, teknologi og nye produkter i løbet af tre dage, når Nordeuropas største fagmesse for fødevareteknologi, FoodTech, finder sted 13.-15. november 2018 i MCH Messecenter Herning. Ved den seneste FoodTech i 2016 besøgte knap 9.000 gæster messens haller, og denne gang er der hele fem haller at gå på opdagelse i.

Udover at kunne opleve fødevarer med øjne, næse og smagsløg vil de besøgende også kunne berige sig med nyeste viden og skabe nye netværk. Den 5.000 kvadratmeter store koncepthal Tech City i Hal F er omdannet til et kreativt mødested for fødevareindustrien, og i år er der en helt ny konference på messens første dag.

Konferencen handler om fødevarekontaktmaterialer (FKM), og selv om ordet i sig selv måske ikke lyder så interessant, så er indholdet bestemt værd at beskæftige sig med, hvis man har en holdning til de materialer i industrien, som vores fødevarer er i kontakt med, inden de lander i vores maver.

Enkelt i teorien - svært i praksis

Konferencen er programsat til tirsdag 13. november, og den foregår i ét spor om formiddagen og ét om eftermiddagen - begge præsenteret af miljøkemiker Charlotte Legind fra Fødevarestyrelsen. Bag konferencen står BITVA, som er brancheforening for industriel teknik, værktøj og automation.

- De fleste af medlemmerne i BITVA er leverandører til fødevareindustrien, enten til producenter af produktionsudstyr eller direkte til fødevarevirksomhederne, f.eks. i forbindelse med vedligehold af produktionsudstyr. Fødevareproducenterne kender godt til FKM-reglerne, men det er ikke alle underleverandører til branchen, som er bekendt hermed. Derfor er det en rigtig god idé at deltage i et af de to seminarer tirsdag den 13. november, fortæller Lars Ejnar Jensen, bestyrelsesmedlem i BITVA.

Det overordnede formål med FKM-reglerne er at sikre fødevarerne mod afsmitning af smag, lugt og stoffer i sundhedsskadelige mængder fra det udstyr og den emballage, som de kommer i kontakt med, og selvom det kan lyde ganske enkelt, er det i praksis mere komplekst:

- Alle, der producerer, indfører eller engrosforhandler materialer til brug i forbindelse med fødevarer, skal registreres hos Fødevarestyrelsen og sørge for, at det de sælger videre ikke giver anledning til skadelig overførelse af kemiske stoffer til maden. Men reglerne kan være svære for virksomhederne at forstå, fordi der både er overordnede og specifikke krav, som kræver, at virksomheden selv laver konkrete vurderinger af deres udstyr. Det kan gøre det svært at lave en samlet dokumentation, siger Charlotte Legind, som lægger op til at modtage spørgsmål fra deltagerne på konferencen.

- Jeg forventer, at der kommer lavpraktiske og konkrete spørgsmål til reglerne. Mange af dem endda, og det vil jeg gerne afsætte tid til.

Hvor formiddagen er afsat til at give et overblik over FKM-reglerne i Danmark og EU med fokus på den dokumentation, der skal ledsage materialet i alle handelsled, vil eftermiddagens program omhandle Fødevarestyrelsens tilsyn med fødevarevirksomheder såvel som producenter og importører af FKM.

-hawin

 

Tilmelding til konferencen foregår via www.foodtech.dk.

 

 

 

2/11 2018
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje