Ny kampagne skal nuancere debatten om plast
Plast er et nyttigt materiale til mange ting. F.eks. til briller, kajakker og stomiposer. Men debatten om plast er alt for sort/hvid, og det vil Plastindustrien nu gerne lave om på. Derfor lancerer brancheforeningen nu kampagnen 'Realistisk om plast'
- Hele plastbranchen oplever, hvordan plastens image er under pres i befolkningen. Derfor vil vi med den nye kampagne gøre vores til at starte en mere frugtbar dialog op om plastens fordele og egenskaber. Kampagnen adresserer selvfølgelig også de miljøudfordringer, som vi alle skal bidrage til at få løst, siger Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien.
Han uddyber:
- Debatten om plast er desværre ofte præget af udokumenterede påstande og myter, som er svære at få punkteret. Jeg håber, at kampagnen kan sætte gang i en sneboldseffekt, så vi får en mere nuanceret samtale om plast. Helt konkret kommunikerer vi, at plast er et utroligt nyttigt materiale i rigtig, rigtig mange sammenhænge. Uanset om det er i supermarkedet, på hospitalet, på byggepladsen eller i hjemmet.
Image spænder ben for grøn omstilling og branchens virksomheder Kampagnen indeholder en bred pallette af elementer i form af bl.a. film, printannoncer, outdoor-reklamer, digital markedsføring, casevideoer, virksomhedsarrangementer og et online dilemmaspil.
Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Plastindustrien, fortæller:
- Vi kan se, hvordan plast nogle gange bliver uretmæssigt udråbt til syndebuk i en politisk kontekst, hvilket hverken gavner klimaet eller branchens muligheder for at skabe nye arbejdspladser. Imagepresset har også betydning for vores muligheder for at tiltrække unge til vores erhvervsuddannelser, mens det heller ikke bliver lettere for danske plastvirksomheder at rekruttere dygtige medarbejdere. Kampagnen kan forhåbentlig være med til at vende den udvikling.
-lipe