Ny kampagne fra Dansk Retursystem sætter fokus på plastik

Ny kampagne fra Dansk Retursystem sætter fokus på plastik

Fra mandag den 1. juli, vil forbrugerne kunne finde pantmærker på juice, saft, most og smoothies. Med udvidelsen af pantsystemet har Danmark taget endnu et skridt i retning af en mere bæredygtig og klimavenlig tilgang til materialer. Samtidig søsætter Dansk Retursystem ny kampagne, der sætter fokus på plastik

Fra på mandag bliver pantsystemet udvidet til også at omfatte juice, saft, most og smoothies, og efter den 1. november er det ikke længere tilladt for producenterne at sætte produkterne på markedet uden pant.

For forbrugerne vil der ikke være den store ændring, de skal sådan set bare holde øje med pantmærket. I perioden indtil den 1. november, vil forbrugerne konkret opleve det sådan, at flere og flere af produkterne får pantmærke på.

Efter 1. november vil man stadig kunne støde på juice, saft, most og smoothies uden pant. Det skyldes ikke fejl, men en aftale om, at butikkerne skal have mulighed for at sælge ud af deres lagre for at undgå madspild.

Fokus på plastik

Samtidig med udvidelsen søsætter Dansk Retursystem en kampagne, som sætter fokus på plastik – et materiale, som har fået et dårligt ry, fordi det gennem mange år blandt andet er endt i havene.

Med kampagnen vil Dansk Retursystem oplyse danskerne om plastikkens historie, og om at plastik kan være et fantastisk materiale, hvis bare det genanvendes til nye emballager i stedet for at belaste vores natur.

- I Danmark har vi ret godt styr på den plastik, der bliver brugt til drikkeemballager med pant. Faktisk kommer 93% af plastikflasker med pant retur og bliver genanvendt til nye emballager til drikke- eller fødevarer. Så når der er pant på, ender flasker og dåser som udgangspunkt ikke i naturen, siger vicedirektør og direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.

Når der er pant på, ender flasker og dåser som udgangspunkt ikke i naturen, siger vicedirektør og direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.    

Pantsystemet har som mål, at en flaske skal blive til en ny flaske, og en dåse skal blive til en ny dåse. Sker det, holder man dem i et lukket kredsløb, hvor materialerne bliver ved med at leve op til de høje krav, der er til fødevareemballager. I det lukkede kredsløb kan man blive ved med at smelte den samme plastikflaske om til en nye flaske igen og igen. Det samme gælder aluminiumsdåser og glasflasker.

Det er det kredsløb, Dansk Retursystem på mandag byder 52 millioner flere emballager velkommen til:

- Der er en global interesse for, hvordan vi kan reducere vores klimaaftryk. Pantsystemet er en afprøvet og velfungerende metode til at genanvende materialer som glas, aluminium og plastik, og udvidelsen af pantsystemet vil både spare klimaet for CO2 og reducere udvinding af nye jomfruelige råstoffer, afslutter Heidi Schütt Larsen.

-hawin

 

FAKTA om plastik og CO2

Man sparer seks kg råstoffer, når man genanvender 100 plastikflasker i stedet for at producere helt nye.

Der udledes 81 procent mindre CO2, når man genanvender en plastikflaske frem for at producere en helt ny.

Pantsystemet sparede i 2018 klimaet for i alt 143.950 tons CO2

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra over 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

25/6 2019
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje